کشف سنجاقی از جنس «استخوان عقاب» در گور ۴ هزار سالۀ یک کودک



نجاقی از جنس استخوان عقاب،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک سکونتگاه عصر آهن میانه و مقبرۀ یک کودک که حاوی سنجاقی از استخوان عقاب است در حفاری‌های انجام شده در آکسفوردشایر کشف شده است.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان بریتانیایی اخیرا در کاوش‌هایی که در یک سایت باستانی در منطقۀ آکسفوردشایر انجام داده‌اند بقایایی از سکونت‌گاه‌ها تدفین‌های مربوط به عصر برنز و عصر آهن را کشف کرده‌اند.

 

جالب‌ترین یافته‌های اخیر در این سایت، تدفین خاکستر یک کودک همراه با اشیائی تدفینی و نیز بقایایی از اشیاء مربوط به بافندگی بوده است.

 

تدفین خاکستر که به اوایل عصر برنز مربوط می‌شد، در یک گودال کم‌عمق در کنار زغال چوب قرار داده شده بود. شارون کلاف (باستان‌زیست‌شناس کالیفرنیا) و متی هولمز (مشاور باستان‌جانورشناس) پس از تجزیه و تحلیل، قطعه‌ای از استخوان سوزانده‌شده‌ی حیوانی را میان بقایای خاکستر کودک پیدا کردند.

 

نجاقی از جنس استخوان عقاب،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

بعدتر مشخص شد این قطعه استخوان سنجاق است. این سنجاق از فالانکس یا استخوان انگشت پای یک عقاب طلایی ساخته شده است و تنها نمونه‌ای است که در یک محل تدفین در انگلستان کشف شده است. سوراخ یک سوی این سنجاق نشان می‌دهد که شاید از آن به صورت آویز و با عبور دادن یک ریسمان استفاده می‌شده است. 

 

به نظر می‌رسد بیشتر فعالیت‌های سکونت‌گاهی این مکان در عصر آهن میانه رخ داده است. شواهدی از ساختمان‌های گرد، سازه‌های پس-ساخت و محوطه‌های احتمالی دام یافت شد. گروه‌های تیرچال در سراسر سایت به طور بالقوه نشانگر وجود ساختمان‌های دیگر، و محوطه‌ها یا خطوط حصار است که مناطق یا نواحی مجزا را از هم جدا می‌کنند.

 

خانه‌های گرد با خندق‌های گرد کم‌عمقی متمایز شده‌اند که نمایانگر ویژگی‌های زهکشی هستند که یک ساختمان مرکزی را در برمی‌گیرد. چندین گودال و تیرچال داخل دو خانه‌ی گرد کشف شدند که احتمالاً عناصر ساختاری، مانند تیرک‌های سقف را نگه می‌داشتند. 

 

نجاقی از جنس استخوان عقاب،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

چیز دیگری که توجه را جلب می‌کند یک جسم مثلثی تقریباً کامل و تکه‌های شی‌ای دیگر احتمالاً به همان شکل مشابهی است که از تیرچال‌های دو خانه‌ی گرد به دست آمده‌اند. این اشیاء وزنه‌های بافندگی هستند که از آن‌ها برای کار با دستگاه‌های بافندگی عمودی استفاده میشده است، بنابراین این احتمال وجود دارد که حتی در خود خانه‌های گرد، پارچه تولید میشده است.

 

نجاقی از جنس استخوان عقاب،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اقلام شناسایی‌شده در جریان این کاوش، اطلاعات باارزشی را در مورد سازماندهی و استفاده از یک مزرعه‌ی کوچک و محلی عصر آهن که به طور بالقوه بر تولید نساجی تمرکز داشته در اختیار باستان‌شناسان گذاشته است.

 

شناسایی تدفین خاکستر عصر برنز با سنجاق عقاب طلایی درون آن، نه تنها نادر بلکه بسیار هیجان‌انگیز است. انتخاب استخوان عقاب که احتمالاً معنادار بوده و شاید طلسم تلقی میشده یا با باورهای زندگی پس از مرگ ارتباط داشته، پرسش‌های بیشتری را در مورد کاربرد آن به عنوان شئ تدفینی برای کودک ایجاد میکند.

 

نجاقی از جنس استخوان عقاب،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------