کشف گنجینۀ کمیاب سکه‌های ۵۰۰ ساله در مجارستان



سکه‌های قدیمی در مجارستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در نزدیکی یک روستای کوچک مجارستانی نزدیک شهر وزپرم، یک گنج‌یاب آماتور مجارستانی گنجینه‌ای از سکه‌های نقره را کشف کرده است که قدمت آن به پانصد سال قبل برمی‌گردد.

به گزارش فرادید، گنجینه‌ای از سکه‌های نقره نزدیک نمسواموس (Nemesvámos)، روستای کوچک مجارستانی یافت شده است که قدمت‌شان به سال‌های ۱۵۰۱ تا ۱۵۰۶ بازمی‌گردد، دورانی که سلسله‌ی لهستانی یاگیلون پس از مرگ بزرگ‌ترین پادشاه مجارستان، ماتیاس اول، بر مجارستان حکمرانی می‌کرد.

 

قدمت بیشتر سکه‌ها به دوران عثمانی بازمی‌گردد؛ پس از نبرد موهاچ که نشانه‌ی سقوط مجارستان قرون وسطی بود. 

 

یک گنج‌یاب آماتور مجارستانی این گنجینه را کشف کرد. این گنجینه حاوی ۱۵۵ مورد بود که بیشتر آن‌ها سکه بودند و قدمت‌شان به قرن شانزدهم بازمی‌گشت. برخی از آن‌ها نادر هستند، بنابراین ارزش معنوی آن‌ها بالاست.

 

سکه‌های قدیمی در مجارستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

زولتان کراملی، گنج‌یاب آماتور در حالی که با فلزیاب خود در جستجوی گنج بود، این گنجینه را در خاک‌های نزدیک نمسواموس پیدا کرد. اگرچه این گنجینه‌ی نقره سال ۲۰۲۲ کشف شد، اما موزه‌ی Laczkó Dezső آن‌ها را حالا پس از بازسازی، شناسایی و تمیز کردن به معرض نمایش گذاشته است. 

 

آقای کراملی مدت یک دهه در جستجوی سکه و سایر فلزات گرانبهای مدفون در زمین بوده است. او در این باره به روزنامۀ Blikk گفته است: «من مرتباً این اطراف پیاده‌روی می‌کردم، اما تا چهار ساعت چیزی پیدا نکردم.» 

 

ابتدا دستگاه گنج‌یاب کراملی یک سکه پیدا کرد. کراملی آن سکه را برداشت و در کیسه‌ای گذاشت. سپس شروع به حلقه زدن در اطراف آن ناحیه کرد و سکه‌های بسیار بیشتری پیدا شد که در نهایت شامل ۱۵۴ سکه، یک حلقه‌ی قلع-سرب و یک مدال نقره در شعاع ۲-۱.۵ متری را شامل میشد.

 

داستان این گنجینه چیست؟ 

احتمالاً در گذشته کسی تلاش کرده این گنجینه را درون یک کیسه پارچه‌ای بگذارد و آن را در شیب تپه پنهان کند، اما جای آن را گم میکند یا بنا به دلایلی نمیتواند به محل دفن آن بازگردد، به همین دلیل این گنجینه در خاک مانده میماند. به مرور زمان، فرسایش موجب حرکت و جابجایی کیسه و محتویات آن به سمت پایین شیب شده است. 

 

سکه‌های قدیمی در مجارستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

کراملی سالهاست به موزه‌ی محلی کمک می‌کند و این منطقه را با اجازه رسمی جستجو می‌کند. به همین دلیل، پس از یافتن سکه‌ها، مقامات را مطلع میکند، هرچند از آنجا که روز یکشنبه بود، ۲۵ بار با آن‌ها تماس میگیرد تا این خبر را به گوش آن‌ها برساند. 

 

در نهایت، یک سال طول میکشد تا هر سکه یکی پس از دیگری به صورت حرفه‌ای پاک شود. مدیر موزه می‌گوید بیشتر سکه‌های یافت‌شده در کروموکبانیا، یکی از بزرگترین ضراب‌خانه‌های پادشاهی مجارستان ساخته شده‌اند و مالک‌شان احتمالاً آن‌ها را حین محاصره قلعه وسپرم توسط عثمانی‌ها در آن حوالی پنهان کرده است.

 

سکه‌های قدیمی در مجارستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------