کشف «جمجمۀ گرگ» در مقبرۀ ۲ هزارساله؛ ترس سارقان از انتقام مردگان!



جمجمۀ گرگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان لهستانی در کاوش‌هایشان در یک پشتۀ تدفینی در رومانی، با موردی عجیب و غیرمنتظره رو به رو شدند.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسانی که در حال کاوش در مقبره‌های ۲ هزارسالۀ موجود در یک تپۀ باستانی در منطقۀ دوبروجا (Dobruja) در رومانی بودند، یک جمجمۀ گرگ را در یکی از مقبره‌ها کشف کردند. این جمجمه به احتمال زیاد توسط سارقان باستانی مقبره آنجا گذاشته شده بوده تا آن‌ها را در مقابل روح صاحب مقبره حفاظت کند.

 

این تپۀ تدفینی در اصل ۷۵ متر قطر داشته است، اما شخم زدن زمین در طول قرن‌ها باعث شده که بخش اعظم آن از میان رفته باشد.

 

جمجمۀ گرگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

در درون مقبره‌ای که در میان این تپه کشف شده، بقایایی از یک ساختار چوبی دیده می‌شود که احتمالا محل دفن خاکستر مرده بوده است. بقایایی از استخوان، یک چراغ سفالی و میخ‌ها و قطعات برنزی مربوط به تابوت چوبی نیز در آنجا یافت شده است.

 

علاوه بر این‌ها تعداد زیادی گردوی سوخته و مخروط‌های کاج نیز یافت شده که قبلا نیز مواردی شبیه به این‌ها در مقبره‌های رومی دیده شده بود.

 

جمجمۀ گرگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این مقبره در همان دورۀ باستان مورد دستبرد قرار گرفته است. سارقان مقبره بعد از اینکه کارشان تمام شده، حفره‌ای را که کنده بودند با انبوهی از سنگ پر کرده‌اند و روی آن یک جمجمۀ گرگ را قرار داده‌اند. دکتر بارتلومی زمونیفسکی (Bartłomiej Szmoniewski) از موسسه باستان‌شناسی آکادمی علوم لهستان می‌گوید: «احتمالا هدف از اجرای این آیین و بستن مقبرۀ سرقت شده، جلوگیری از خروج و انتقام روح فرد متوفی بوده است».

 

احتمال دارد که این دستبرد کار قبیله‌ای تراکیه‌ای موسوم به گتاها (Getae) بوده باشد که زمانی در اطراف رود دانوب زندگی می‌کرده‌اند.

 

جمجمۀ گرگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

یک مقبرۀ دیگر نیز در همین تپۀ تدفینی کشف شده است که یک اسکلت نسبتا کامل در درون آن قرار دارد. در کنار این اسکلت یک اشکدان شیشه‌ای کشف شد. درون دهان اسکلت نیز سکه‌ای برنزی مربوط به دورۀ امپراطوری هادریان (قرن دوم میلادی) قرار گرفته بود.

 

دکتر زمونیفسکی می‌گوید: «قرار دادن سکه در دهان مرده نوعی دستمزد برای «خارون» بود؛ خارون در باورهای یونانی و رومی قایقران دنیای مردگان بود که روح افراد را از رودخانه‌های آن دنیا عبور می‌داد».

 

جمجمۀ گرگ،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------