کشف قدیمی‌ترین نقاشی ایسلند در «درازترین» خانۀ این جزیره



کشف قدیمی‌ترین نقاشی ایسلند،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان ایسلند شرقی ماسه‌سنگ بسیار کوچکی را کشف کرده‌اند که روی آن تصویر یک کشتی وایکینگی حک شده است.

به گزارش فرادید، این ماسه‌سنگ کوچک در سایت باستان‌شناسی Stöð در Stöðvarfjörður در شرق ایسلند در یک «خانۀ دراز» یافت شد که گمان می‌رود مربوط به دورۀ قبل از سکونت دائمی در این جزیره باشد. این احتمالا یک کمپ موقتی شکار بوده که قدمت آن به قرن هشتم یا نهم میلادی می‌رسد.

 

خانه‌های دراز نوعی از خانه‌های تاریخی در شمال اروپا هستند که از یک اتاق طولانی تشکیل می‌شده‌اند؛ اتاقی که طول آن گاهی به بیش از سی متر می‌رسیده است.

 

بیارنی‌ اف‌ اینارسون، باستان‌شناسی که این کاوش را مدیریت کرده است می‌گوید این سنگ در دیوار این خانه پیدا شده است. چنین کنده‌کاری‌هایی از کشتی در کشورهای شمال اروپا بسیار رایج است. این تصاویر روی استخوان، چوب یا سنگ حک می‌شدند. این نمونه، نخستین نقاشی از یک کشتی است که در ایسلند پیدا شده و شاید قدیمی‌ترین نقاشی این کشور هم باشد. 

 

کشف قدیمی‌ترین نقاشی ایسلند،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

نخستین کاوش اکتشافی در Stöð در سال ۲۰۱۵ انجام شد. باستان‌شناسان از آن زمان به بعد، هر تابستان برای ازسرگیری حفاری به این سایت بازمی‌گشتند؛ آن‌ها کاوش‌هایشان را روی یک خانه‌ی دراز  در جزیره متمرکز کرده بودند. 

 

این خانه‌ی دراز یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های تاریخی موجود در ایسلند به طول ۳۱.۴ متر است. در اسکاندیناوی، تنها مزارع سران قبایل دارای خانه‌های درازی بزرگتر از ۲۸ متر بود. این خانه متمول‌ترین خانه‌ای است که تاکنون در ایسلند کاوش شده است.

 

اینارسون به ایسلند ریوویو گفته است: «ما ۹۲ مهره و ۲۹ شی نقره‌ای، از جمله سکه‌های رومی و خاورمیانه‌ای را در آنجا کشف کرده‌ایم.» عدم‌وجود استخوان‌های حیوانات اهلی بارزترین ویژگی ساختار قدیمی‌تر است.

 

کشف قدیمی‌ترین نقاشی ایسلند،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

اینارسون به ایسلند ریویو گفته است: «نظر من این است که خانه‌ی دراز قدیمی‌تر یک کمپ شکار فصلی بوده که توسط یک رئیس قبیله‌ی نروژی اداره می‌شده که تدارکات سفر به ایسلند برای جمع‌آوری اشیاء قیمتی و بازگرداندن آن‌ها از راه دریا به نروژ را فراهم می‌کرده است».

 

یکی از این اشیای باارزش شاید عاج والروس (گرازماهی) بوده باشد: سال ۲۰۱۹، تجزیه و تحلیل DNA و تاریخ‌گذاری رادیوکربن تایید کرد ایسلند قبلاً سکونتگاه زیرگونه‌ای از شیر دریایی اقیانوس اطلس شمالی بوده که اکنون منقرض شده است. 

 

باستان‌شناسان بهار امسال از تجهیزات بررسی برای اسکن ناحیه‌ی بزرگتری در اطراف Stöð استفاده کردند و شواهدی از ساختارهای اضافی و مکان دفن قایق‌ها کشف کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------