دختر ۸ ساله یک «خنجر عصر حجر» را در حیاط مدرسه کشف کرد



خنجر عصر حجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
این خنجر که قدمت آن به ۳۷۰۰ سال قبل می‌رسد از جنس سنگ چخماق (Flint) ساخته شده که به صورت طبیعی در اسکاندیناوی یافت نمی‌شود.

به گزارش فرادید، حدود دو ماه قبل یک دختر هشت سالۀ نروژی به اسم الیس، موقع بازی در حیاط مدرسه‌شان در شهر اوسویرو (Osøyro) چیزی را پیدا کرد که توجه بین‌المللی را برانگیخت.

 

الیس حین بازی در حیاط خم شد تا یک تیکه شیشه را از روی زمین بردارد اما یک تکه سنگ کوچک توجهش را جلب کرد. او این سنگ را برداشت و به معلمش نشان داد. کارن درانگ، معلم الیس، اهمیت بالقوۀ این یافته را متوجه شد و موضوع را به مقامات شورای شهر اطلاع داد.

 

خنجر عصر حجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

بعد از بررسی‌های کارشناسی معلوم شد که این یافتۀ تقریبا ۱۲ سانتی‌متری در واقع یک خنجر از جنس سنگ چخماق مربوط به دورۀ نوسنگی است. عصر نوسنگی در شمال اروپا از ۲۴۰۰ سال قبل از میلاد آغاز می‌شود و به زمانی اشاره دارد که انسان‌ها برای نخستین بار از شکار و گردآوری غذا به کشاورزی روی آوردند.

 

کارشناسان می‌گویند اینگونه خنجرهای خاص معمولا همراه با پیشکش‌های آیینی یافت می‌شوند. اما کاوش باستان‌شناسی که بعد از کشف این خنجر در محوطۀ حیاط مدرسه صورت گرفت منجر به کشف هیچ اثر باستانی دیگری نشد. از آن‌جا که سنگ چخماق منبعی طبیعی در نروژ به حساب نمی‌آید، محققان حدس می‌زنند که این خنجر حدودا ۳۷۰۰ ساله احتمالا در جای دیگری مثلا در دانمارک ساخته شده باشد.

 

لوئیس بیر پترسن، باستان‌شناسی که این ابزار را بررسی کرده است آن را یک یافتۀ زیبا و غیرقابل باور خوانده است. این خنجر در حال حاضر در اختیار کارشناسان موزۀ دانشگاهی بِرگِن قرار دارد؛ آن‌ها همچنان در حال مطالعۀ آن برای یافتن سرنخ‌هایی از زندگی در دوران نوسنگی هستند.

 

خنجر عصر حجر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------