کشف «دُلمه‌های ۲ هزار ساله» در یک مقبرۀ باستانی در چین



دُلمه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کاوش در مقبرۀ باستانی یک اشراف‌زادۀ چینی، منجر به کشفی غیرمنتظره و شگفت‌انگیز شده است.

به گزارش فرادید، به تازگی باستان‌شناسان چینی با کاوش در یک مقبرۀ باستانی با قدمت بیش از ۲ هزار سال در شهر شین‌یانگ در استان هنان، تعداد زیادی دلمۀ مخصوص چینی موسوم به زونگ‌زی را کشف کرده‌اند. این غذایی سنتی است که چینی‌ها هنوز هم از آن به ویژه در جشنوارۀ سالیانۀ «قایق اژدها» استفاده می‌کنند.

 

مقبره‌ای که این کشف در آن اتفاق افتاد به مقبرۀ شمارۀ ۸ معروف است و متعلق به یک اشراف‌زادۀ چینی از دولت «چو» است. قدمت این مقبره به حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. زونگ‌زی‌ها یا همان دلمه‌های چینی در یک صندوق چوبی در اتاقک مقبره قرار داشتند.

 

دُلمه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

طبق اعلام موسسۀ باستان‌شناسی و میراث فرهنگی استان هنان، در این مقبره ۴۰ عدد از این زونگ‌زی‌های برگ‌پیچ پیدا شده است که داخل ۳۹ مورد از آن‌ها برنج پوست‌نکنده و در یکی از آن‌ها ارزن پیچیده شده است. تعدادی از این دلمه‌ها هنوز کاملا در شکل اولیه خودشان هستند و برخی از آن‌ها نیز تا حدی متلاشی شده‌اند.

 

هر کدام از دلمه‌ها حدود ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر قطر و ۳ تا ۵ سانتیمتر ضخامت دارد. این دلمه‌ها دربرگ‌هایی پهن پیچیده شده بودند و دورشان با الیاف کنف یا ساقه‌های نرم و نازک بسته شده بود.

 

دُلمه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

محققان با بررسی میکروسکوپی دلمه‌ها دریافتند که برگ‌های استفاده شده در آن‌ها مربوط به درخت بلوط هستند. هنوز هم در برخی از نواحی جنوب و غرب استان هنان برای پیچیدن زونگ‌زی از برگ بلوط استفاده می‌شود.

 

مقبرۀ شمارۀ ۸ در مکانی قرار داشته که سطح آب زیر زمینی در آن بالا بوده و به همین خاطر در طی قرن‌ها آب زیادی به داخل مقبره نفوذ کرده است. همین رطوبت بسیار بالا بوده که موجب حفظ این برگ‌پیچ‌ها به مدت بیش از ۲ هزار سال شده است.

 

دُلمه،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------