کشف گور مردی که زیر مجسمۀ «شهبانو» دفن شده بود



کشف گور یک مرد،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی
اواسط بهار امسال مجسمه‌ای از یک بانو که باستان‌شناسان آن را تمثالی از یک شهبانو یا الهه قلمداد می‌کنند در منطقه وراکروز مکزیک کشف شد. حالا ادامۀ کاوش‌ها منجر به کشف گورهایی شده که یکی از آن‌ها درست در زیر محل کشف مجسمه قرار دارد.

به گزارش فرادید، حدود دو ماه قبل بود که در جریان احداث و نوسازی یک راه روستایی در منطقۀ وراکروز در شرق مکزیک، مجسمۀ یک شهبانو یا الهه با قدمت 500 سال کشف شد (تصویر نمایه). این مجسمه شباهت زیادی با مجسمۀ دیگری داشت که در سال 2021 کشف شده بود.

 

حالا در ادامۀ کاوش‌هایی که باستان‌شناسان در همان سایت انجام داده‌اند بقایایی از سکونتگاه‌های قدیمی و انواع اشیاء سفالی یافت شده است. اما مهم‌ترین یافته در میان کشفیات اخیر شش گور است که در عمق یک تا یک متر و بیست سانتیمتری زمین یافت شده‌اند. برخی از این گورها در حال حاضر زیر دیوار یک مدرسۀ ابتدایی قرار گرفته بودند.

 

کشف گور یک مرد،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

دو مورد از اسکلت‌های کشف شده درست در کنار یکدیگر دفن شده بودند و دندان‌هایشان نیز بر طبق سنتی که در میان مردمان هوآستکو رواج داشت سوهان‌کاری شده بودند.

 

در سه گور دیگر، اجساد در حالت نشسته و در گورهایی بسیار کوچک دفن شده بودند. اما مهم‌ترین گور که گور شمارۀ 6 نامگذاری شده، دقیقا در زیر محل کشف مجسمه و در نزدیکی یک کانال قدیمی آب قرار داشت.

 

کشف گور یک مرد،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

بر خلاف سایر اجساد، در کنار فردی که در گور شمارۀ 6 دفن شده بود سه ظرف سفالی که از اسباب سفره بوده‌اند نیز به عنوان پیشکش‌های تدفینی قرار داده شده بود. یکی از این سه ظرف دارا دسته و دهانه‌ای شبیه به قوری است؛ ظرف دوم یک بشقاب سفالی رنگی است و سومی هم یک کاسۀ بزرگ است. این سه ظرف در  پشت سر جسد قرار گرفته بودند.

 

با توجه به بقایای یافت شده و نشانه‌هایی از وجود عناصر ساختمانی مانند تنور و غیره، به نظر می‌رسد که اینجا قبل از ورود اسپانیایی‌ها یک سکونتگاه بزرگ بوده که البته سکونت در آن برای مدت کوتاهی امتداد داشته است.

 

کشف گور یک مرد،اخبار فرهنگی،خبرهای فرهنگی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------