مقبرۀ سه هزار ساله، راز «قلّاب» ناشناخته را فاش کرد



مقبرۀ سه هزار ساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
باستان‌شناسان روس تا قبل از این در برخی مقبره‌های باستانی قلاب‌هایی فلزی را کشف کرده بودند که کارکردشان به نوعی معما تبدیل شده بود. حالا کشف گور سه هزار سالۀ یک ارابه‌ران در سیبری، راز این قلاب را آشکار کرده است.

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان در کاوش‌هایشان در منطقۀ سیبری، گوری با قدمت 3 هزار سال را کشف کرده‌اند که به نظر می‌رسد فرد مدفون در آن یک ارابه‌ران بوده باشد. این نخستین مدرک کشف شده از استفادۀ ساکنان باستانی سیبری از ارابه است.

 

اسکلت کشف شده در این گور همراه با یک ابزار فلزی قلاب‌دار بر روی کمربندش دفن شده است. این ابزار به رانندگان ارابه‌ها این امکان را می‌داد که افسار اسب‌ها را به کمربند خودشان ببندند و به این ترتیب دست‌هایشان آزاد باشد. این وسیله قبلا در مقبره‌های مغولی در چین نیز کشف شده بود.

 

الکسی تیموشچنکو، باستان‌شناس موسسه باستان‌شناسی و قوم‌شناسی آکادمی علوم روسیه، در گفتگو به Live Science گفت که «این شیء در همانجایی که در اصل قرار داشته، یعنی کنار کمر شخص یافت شده است. این واقعیت به علاوۀ شباهت مستقیمی که بین این یافته و یافته‌های گورپشته‌های چینی وجود دارد، می‌تواند ما را از کارکرد خاص آن مطمئن کند».

 

مقبرۀ سه هزار ساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

تیموشچنکو هدایت کاوش‌هایی را به عهده دارد که در منطقۀ خاکاسیا در سیبری انجام می‌شوند. این گور به همراه یافته‌های دیگر در همین ماه اخیر و در نزدیکی روستایی به اسم کامیشتا کشف شده‌اند.

 

اشیائی شبیه به این قلاب کمربند قبلا نیز توسط باستان‌شناسان روسی کشف شده بودند اما کسی از کارکرد آن‌ها اطلاع نداشت. باستان‌شناسان قبلا این اشیاء را «مواردی با هدف ناشناخته» می‌نامیدند. اما کشف مقبرۀ ارابه‌ران‌های چینی که همراه با اسب‌هایشان دفن شده بودند، نشان داد که  این شیء ابزاری برای هدایت ارابه است.

 

مقبرۀ سه هزار ساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

در مقبره‌های سیبری تا به حال هیچ ارابه‌ای کشف نشده و به نظر می‌رسد این قلاب به عنوان جایگزینی نمادین در قبر شخص ارابه‌ران گذاشته شده باشد.

 

گمان باستان‌شناسان این است که شخص ارابه‌ران که در این گور دفن شده، فردی از مردمان فرهنگ لوگاف (Lugav) بوده باشد که 3 هزار سال قبل در این منطقه زندگی می‌کردند. مقبرۀ این شخص از یک پشتۀ خاکی تشکیل شده که یک گور سنگی تقریبا مستطیلی در میان آن قرار دارد؛ به غیر از کمربند قلاب دار، یک خنجر، یک ظرف سفالی و جواهراتی از جنس برنز نیز در این گور یافت شده است.

 

مقبرۀ سه هزار ساله،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------