این تکه‌چوب یک نیزۀ ۳۰۰ هزار ساله است!



نیزه چوبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
تجزیه و تحلیل یک نیزۀ چوبی ۳۰۰ هزار ساله از سایت پلیستوسن میانی در شونینگن آلمان نشان می‌دهد که این قطعه چوب پیش از استفاده برای کشتن حیوانات، تراشیده، به عمل آمده و سمباده زده شده است.

به گزارش فرادید، سایت باستانی شونینگن در آلمان که قدمت آن به حدود ۳۰۰۰۰۰ سال پیش می‌رسد، رکورد قدیمی‌ترین ابزار چوبی ساخته‌ی دست بشر را به دست آورده است. 

 

این ابزار شامل نیزه‌های چوبی و چوب‌های دو کله‌ی کوتاه‌تر می‌شود که با علف‌خوارانی که در امتداد ساحل دریاچه شکار و قصابی می‌شدند ارتباط دارد. 

 

ابزار چوبی به طور سیستماتیک با استانداردی مشابه سایر فناوری‌های پارینه سنگی، مانند ابزارهای سنگی یا استخوانی، تجزیه و تحلیل نشده‌اند.

 

دکتر آنمیکه میلکز، محقق دانشگاه ریدینگ، می‌گوید: «کشف ابزار چوبی، درک ما را از رفتارهای اولیه انسان متحول کرده است. به طرز شگفت‌آوری، این انسان‌های اولیه توانایی برنامه‌ریزی از پیش، دانش قوی در مورد خواص چوب و بسیاری مهارت‌های پیچیدۀ نجاری داشتند که ما هنوز هم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. پرتاب این چوب‌های پرتابی سبک، از نیزه‌های سنگین آسان‌تر بوده است و این نشان‌دهنده کارایی آن در کل جامعه است. احتمالاً کودکان هم برای یادگیری پرتاب و شکار از چنین ابزارهایی استفاده می‌کرده‌اند.» 

 

دکتر دِرک لِدِر، محقق اداره میراث فرهنگی ایالت نیدرزاکسن می‌گوید: «انسان شونینگن از شاخه صنوبر برای ساخت این ابزار اِرودینامیکی و ارگونومیک استفاده کرده است. نجاری شامل مراحل متعددی از جمله برش و کندن پوست درخت، کنده‌کاری آن به شکل اِرودینامیکی، تراشیدن بیشتر سطح، به عمل آوردن چوب برای جلوگیری از ترک خوردن و تاب برداشتن و سنباده زدن آن برای کنترل آسان‌تر میشده است.» 

 

عصای چوبی دو کله ۷۷ سانتی متری که توسط کارشناسان بررسی شد سال ۱۹۹۴ در سایت شونینگن پیدا شد. 

 

نیزه چوبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

انسان‌های اولیه از این دست‌سازه به احتمال زیاد برای شکار حیوانات متوسط مانند گوزن قرمز و گوزن کوچک و احتمالاً طعمه‌های سریع و کوچک از جمله خرگوش و پرندگانی که صید آن‌ها جز با این روش دشوار بود، استفاده میکردند.

 

این چوب‌های پرتابی نه مثل پرتاب نیزه‌های امروزی از بالای سر بلکه به صورت چرخشی شبیه به بومرنگ پرتاب می‌شدند و انسان‌های اولیه را قادر به پرتاب ۳۰ متری می‌کردند. 

 

اگرچه سبک وزن بودند، اما سرعت پرتاب بالای چنین سلاح‌هایی می‌توانسته منجر به برخوردهای مرگبار با انرژی بالا شود.

 

نیزه چوبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

سطح نرم، سرهای دقیق شکل‌دهی‌شده و جلای آن، نشان می‌دهد که این شئ یک ابزار شخصی پرکار بوده است، نه ابزاری که سریع ساخته شده و بی‌احتیاط دور انداخته شده باشد. 

 

دکتر توماس تربرگر، محقق دفتر ایالتی نیدرزاکسن، می‌گوید: «تحلیل سیستماتیک یافته‌های چوبی سایت شونینگن با حمایت مالی بنیاد تحقیقات آلمان، بینش‌های جدید و ارزشمندی را ارائه کرده و اطلاعات هیجان‌انگیز بیشتری در مورد این سلاح‌های چوبی اولیه به زودی به دستمان خواهد رسید.» 

 

این یافته‌ها در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

 

نیزه چوبی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------