کشف یک سلاح سه هزارساله با منشاء «فرازمینی» در سوئیس



اسلحه فرازمینی در سوئیس،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک جنگجو یا شکارچی باستانی را تصور کنید که در حالیکه تیری با پیکان ساخته شده از شهاب‌سنگ را در اختیار داشته، در حال رفتن به میدان مبارزه یا شکار بوده است؛ یافتۀ تازۀ محققان نشان می‌دهد که این صحنه نه یک تخیل بلکه واقعیتی است که سه هزار سال قبل اتفاق افتاده است.

به گزارش فرادید، گروهی از باستان‌شناسان بعد از بررسی یک پیکان فلزی 3 هزار ساله که بیش از صد سال قبل در سایت باستانی موریگن در ساحل دریاچۀ بیِل سوئیس کشف شده بود، به نتیجۀ شگفت‌انگیزی رسیده‌اند.

 

بر اساس این مطالعۀ تازه که نتایج آن در «ژورنال دانش باستان‌شناسی» به چاپ رسیده، این پیکان در حقیقت منشأ فرازمینی دارد و از آهنی ساخته شده که از یک شهاب‌سنگ به دست آمده است. وجود ایزوتوپ‌های آلومینیوم 26 نشان می‌دهد که این آهن نه از سنگ معدنی بلکه از شهاب‌سنگ گرفته شده. این نوع ایزوتوپ‌ها فقط در بیرون از جو زمین وجود دارند. به علاوه، ترکیب خاصی از آهن و نیکل نیز که فقط در شهاب‌سنگ‌ها وجود دارد در این پیکان یافت شده است.

 

بقایای نوعی چسب باستانی (احتمالا صمغ درخت) نیز بر روی این پیکان مشاهده شده که نشان می‌دهد زمانی این پیکان به یک تیر متصل بوده است. البته معلوم نیست که این سلاح برای شکار به کار می‌رفته یا برای مبارزه.

 

اسکن پیکان با اشعۀ ایکس؛ قسمت‌های روشن وجود آهن را نشان می‌دهند

از آنجایی که سایت موریگن فقط هشت کیلومتر با محل برخورد شهاب‌سنگ موسوم به توانبرگ (Twannberg) فاصله دارد، محققان حدس می‌زدند که این پیکان از قطعات همین شهاب ساخته شده باشد. اما بعد از بررسی دقیق پیکان معلوم شد که ترکیبات آن با شهاب‌سنگ توانبرگ مطابقت ندارد. نهایتا مشخص شد که این سلاح باستانی باید از جنس شهاب‌سنگ‌های موسوم به IAB باشد که سه نمونه از آن‌ها در جمهوری چک، اسپانیا و استونی سقوط کرده‌اند. اما از این بین فقط شهابی که در استونی سقوط کرده (موسوم به کالیجارف) مربوط به عصر برنز است و بنابراین با درجاتی از احتمال، باید آن را منبع اصلی این پیکان بدانیم.

 

اسلحه فرازمینی در سوئیس،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

شهاب‌سنگ کالیجارف حدود 3500 سال پیش به زمین برخورد کرده است. احتمالا جوامع محلی در آن دورۀ تاریخی از وجود آن مطلع بوده‌اند و قطعاتی از آن در بین مردم دست به دست می‌شده است. بنابراین از آنجا که موریگن حدود 1600 کیلومتر با محل برخورد کالیجارف فاصله دارد، محققان می‌گویند یافتۀ آن‌ها نشان می‌دهد که تجارت فلزات به دست آمده از شهاب‌سنگ‌ها از حدود 800 سال قبل از میلاد یا حتی قبل‌تر از آن در اروپای مرکزی رواج داشته است.

 

پیش از این نیز در سایت‌های باستانی واقع در ترکیه، یونان، سوریه، عراق و لبنان شواهدی به دست آمده بود که استفاده از فلزات شهاب‌سنگ در ساخت اشیاء مختلف در دوره‌های قبل از عصر آهن را تایید می‌کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------