کشف صندل‌های ۱۵۰۰ ساله با پیامی برای یک بانو



صندل باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در قسمت زیرین این صندل‌های باستانی که به صورتی تقریباً دست نخورده در حفاری‌های استانبول کشف شده‌اند، پیامی به زبان یونانی نوشته شده است.

به گزارش فرادید، یک جفت صندل زنانه با قدمت ۱۵۰۰ سال با پیامی شیرین به زبان یونانی حین کاوش‌های باستان‌شناسی در استانبول کشف شده‌اند. این صندل‌ که تنها یکی از 60 هزار شیء باستانی کشف شده در محوطۀ بندر باستانی استانبول از سال 2004 به این سو است، حالا به یکی از جاذبه‌های اصلی موزه‌ی باستان‌شناسی این شهر تبدیل شده است. 

 

صندل‌ها حاوی پیامی به زبان یونانی هستند که می‌گوید: «بانو، در سلامتی استفاده کن، در زیبایی و شادی بپوش.» 

 

صندل باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

این یافته‌ی شگفت‌انگیز در جریان حفاری‌های انجام شده توسط پروژه Marmaray (تونل راه‌آهن زیر دریایی که بخش‌های آسیایی و اروپایی استانبول را زیر تنگه‌ی بسفر به هم متصل می‌کند) کشف شد. 

 

کاوش‌هایی که سال ۲۰۰۴ آغاز شد، جنبه‌های تاریخی جدیدی از قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس را فاش کرد. روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح گزارش می‌دهد که حدود ۶۰۰۰۰ اثر باستانی کشف‌شده طی ۹ سال در موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول نگهداری می‌شوند تا زمانی که موزه‌ای جداگانه برای آن‌ها ساخته شود. 

 

امپراتوری بیزانس ادامه‌ی امپراتوری روم در استان‌های شرقی آن در اواخر باستان و قرون وسطی بود. این امپراتوری از فروپاشی و سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم پس از میلاد جان سالم به در برد و هزار سال دیگر به حیات خود ادامه داد تا اینکه سال ۱۴۵۳ به دست امپراتوری عثمانی افتاد. این امپراتوری در بیشتر دوران حیات خود، قدرتمندترین نیروی اقتصادی، فرهنگی و نظامی در اروپا بود. 

 

صندل‌ها متعلق به یک زن رومی بود

باستان‌شناسان می‌گویند صندل‌های یافت‌شده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارند و متعلق به یک زن هستند. بیزانسی‌ها عاشق نقش و نگار و رنگ و بودند و پارچه‌های منقش بسیار غنی را ساخته و صادر می‌کردند. آن‌ها برای طبقات بالای جامعه، ابریشم بیزانسی را بافته و گلدوزی می‌کردند و برای طبقات پایین جامعه با رنگ‌رزی مقاوم و چاپ پارچه درست می‌کردند. 

 

صندل باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

در این پروژه حفاری مقدار قابل‌توجهی کفش به دست آمد از جمله صندل، دمپایی و چکمه تا وسط ساق پا که معمولاً در تصاویر دست‌نویس دیده می‌شود. بسیاری از این اقلام به شیوه‌های مختلف تزئین شده‌اند. 

 

رنگ قرمز، تاکنون رایج‌ترین رنگ کفش‌های زنانۀ یافت شده است. تعدادی کیف پول نیز یافت شده که به نظر می‌رسد از پارچه‌ای مطابق با لباس ساخته شده باشند، یا شاید در شال کمر قرار می‌گرفته‌اند. 

 

کشف جواهراتی از امپراتوری بیزانس در حفاری‌های استانبول 

کاوش‌ها در استامبول منجر به کشف آثار تمدن‌هایی از دوره‌های مختلف شده است، از جمله اسکلت‌های نخستین استانبولی‌ها، رد پاهای ۸۵۰۰ ساله، بندر الوتریوس (بندری که در ادبیات جهانی شناخته‌شده است و قبلاً هیچ اثری از آن یافت نشده بود)، بزرگترین مجموعه کشتی‌های غرق‌شده قرون وسطایی جهان و همین‌طور ۶۰۰۰۰ استخوان حیوانی از ۵۷ گونه به همراه فسیل‌های گیاهی. 

 

بندر الوتریوس که یکی از بنادر قسطنطنیه باستانی بود، زیر محله مدرن ینیکاپی استانبول قرار دارد. این بنا در دهانه رودخانه لیکوس که از شهر تا پروپونتیس می‌گذشت ساخته شد. 

 

این بندر اواخر قرن چهارم و زمان سلطنت تئودوسیوس اول ساخته شد و نقطه اصلی تجارت شهر در اواخر دوران باستان بود. استفاده از آن تا قرن یازدهم ادامه یافت. گل و لای لیکوس در نهایت بندر را به طور کامل پر کرد و منطقه بعداً به دلیل اثرات فرسایش بالادست و رسوب برای استفاده کشاورزی تغییر یافت. این منطقه در زمان عثمانی به طور کامل ساخته شده بود. 

 

در نوامبر ۲۰۰۵، کارگران پروژه مرمره بقایای گل‌ولای‌آلود بندر را کشف کردند. در حفاری‌ها شواهدی از پورتوس تئودوسیاکوس قرن چهارم پیدا شد. در آنجا، باستان‌شناسان آثاری از دیوار شهر کنستانتین کبیر و بقایای بیش از ۳۵ کشتی بیزانسی از قرن هفتم تا دهم، از جمله چندین گالِی بیزانسی که بقایایی از آن‌ها پیش از این هرگز پیدا نشده بود، کشف کردند. 

 

یافته‌های بیزانسی

علاوه بر این، در کاوش‌ها قدیمی‌ترین شواهد سکونت در قسطنطنیه هم پیدا شد، از جمله آمفورا، قطعات سفالی، صدف‌ها، قطعات استخوان، جمجمه‌های اسب و 9 جمجمه انسان در یک کیسه که قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد.

 

صندل باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون



کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------