یک کشف ترسناک در هرم دو هزار سالۀ مایاها



کشف ترسناک در هرم دو هزار سالۀ مایاها،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در یکی از هرم‌های مایا در مکزیک، باستان‌شناسان بقایای انسان‌هایی با جمجمه‌های تغییرشکل‌یافته را کشف کرده‌اند که نشانه‌هایی از قطع شدن سر دارند. محققان این جمجمه‌ها را متعلق به افرادی می‌دانند که در مراسمی آیینی قربانی شده‌اند.

به گزارش فرادید، محل دفن این قربانیان نزدیک ویرانه‌های مایایی Moral-Reforma در کشور مکزیک است. این بقایا دقیقاً مقابل پلکان عمودی سازه شماره ۱۸ کشف شدند، یک معبد-هرم با قدمت دو هزار سال واقع در جنوب مجموعه اصلی. 

 

این کشف ابتدا توسط موسسه ملی انسان‌شناسی و تاریخ مکزیک (INAH) در ماه آوریل انجام شد، اما نتایج نهایی این هفته پس از تجزیه و تحلیل بقایا اعلام شدند. در بیانیه‌ای که در ۲۳ آگوست منتشر شد، INAH تأیید کرد که این گورها به دوره کلاسیک متأخر (۶۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد) مربوط می‌شوند، زمانی که تمدن مایا در منطقه‌ی آمریکای میانه رونق داشت.

 

این بقایا شامل جمجمه، قطعات فک و استخوان‌های اندام تحتانی و فوقانی انسان می‌شوند. همچنین مشخص شد برخی از استخوان‌ها با رنگدانه‌ی قرمز پوشانده شده‌اند. طبق نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل آناتومیک، همه افرادِ بین ۱۷ تا ۳۵ سال مرد بودند. قربانی کردن اسیران جنگی بخشی از فرهنگ مایاها بود، اما هنوز مشخص نیست آیا این افراد اسیر بودند یا خیر. 

 

این بقایا متعلق به ۱۳ نفر است که سر دو نفر آن‌ها بریده شده و پنج نفر که جمجمه‌ی آن‌ها عمداً تغییر شکل داده شده است. جمجمه‌ی یکی از افراد سربریده حاوی آثار برش افقی است. این ناحیه از استخوانی تشکیل شده که پایه‌ی جمجمه و دو استخوان نخست در قسمت فوقانی ستون فقرات را تشکیل می‌دهد. 

 

کشف ترسناک در هرم دو هزار سالۀ مایاها،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

به گفته‌ی میریام آنجلیکا کاماچو مارتینز، انسان‌شناس فیزیکی از مرکز INAH تاباسکو، جمجمه با استفاده از یک جسم تیز خارج شده است. این مورد تایید شده است چون رابطه‌ی آناتومیکی بین گردن و فک حفظ شده است. با این حال، تشخیص این که آیا این جراحت دلیل مرگ بوده یا پس از مرگ اتفاق افتاده، دشوار است.

 

Maya Reforma شهری است که از حدود سال ۳۰۰ پس از میلاد یک مرکز تجاری مهم در امتداد رودخانه سان پدرو مارتر بوده است. زمانی که این شهر به اوج رسید، مساحتی به وسعت ۲۱۵ هکتار (۸۷۰۰۷۴ متر مربع) را با میدان‌ها، کاخ‌ها و مجموعه‌های هرمی پوشاند. 

 

قربانی کردن انسان در فرهنگ مایا

قربانی کردن آیینی نقش مهمی در فرهنگ مایا دارد. آن‌ها عادت داشتند تعداد زیادی از حیوانات مانند ایگوآنا، جگوار، تمساح، بوقلمون، گراز و سگ را قربانی کنند. اما والاترین قربانی، جان انسان بود که طی مراسم مفصلی صورت می‌گرفت. صحنه‌هایی از چنین مراسمی در مجسمه‌ها، نقاشی‌های دیواری و سرامیک‌های باستانی مایایی به تصویر کشیده شده است. 

 

قربانی کردن انسان‌ها توسط مایاها به منظور جلب رضایت خدایان انجام می‌شد. بیشتر قربانیان شامل جنایتکاران، بردگان، یتیمان و کودکان می‌شدند. کودکان را به دلیل بی‌گناهی‌شان برای قربانی شدن انتخاب می‌کردند و گاهی آن‌ها را از شهرهای مجاور می‌خریدند یا می‌ربودند. 

 

مورخان معتقدند قربانی کردن انسان نخستین بار توسط تولتِک‌ها به فرهنگ مایا معرفی شد. سایر روش‌های قربانی کردن انسان مانند ضرب و شتم، قربانی کردن با تیر، غرق شدن و مثله کردن نیز وجود داشته است.

 

کشف ترسناک در هرم دو هزار سالۀ مایاها،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------