کوزۀ سالم ۴ هزار ساله که در یک روستای ناشناخته کشف شد



کوزه باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
یک کوزۀ تقریبا سالم و دست نخوردۀ مربوط به عصر برنز و یک روستای قبلا ناشناخته مربوط به دوران قرون وسطی، بخشی از کشفیات «استثنایی» در جریان تازه‌ترین کاوش‌های باستان‌شناسی در انگلستان هستند.

به گزارش فرادید، متخصصان موسسه «باستان‌شناسی بریتانیا» تقریبا حدود یک سال است که مشغول کاوش در یک سایت تاریخی در نزدیکی شهر اِلی (Ely) در کمبریج‌شایر هستند. آن‌ها در ابتدا انتظار داشتند که کارشان در این سایت فقط چند ماه طول بکشد اما وقتی آثاری از سکونت چندهزارساله در این سایت پیدا شد، معلوم شد که قرار است این کاوش مدت زیادی ادامه داشته باشد.

 

آلیس اسکوت باستان‌شناس با ستایش از استادی و ظرافتی که در ساخت اشیاء پیدا شده به کار رفته است می‌گوید: «این سایت دائما چیزهایی تازه و غافلگیرکننده‌ای برای ارائه کردن دارد. دنیایی که در اینجا پنهان شده واقعا استثنایی است و این خوش‌شانسی ماست که توانسته‌ایم در طول دوران کاریمان به چنین موردی برخورد کنیم».

 

از جملۀ یافته‌ها در این سایت یک گلدان سفالی (تصویر نمایه) تقریبا سالم با ارتفاع 35 سانتیمتر است که قدمت آن به عصر برنز یعنی حدود 4 هزار سال قبل می‌رسد. خانم اسکوت که هدایت پروژۀ کاوش را به عهده دارد می‌گوید: «ما معمولا قطعات پراکندۀ سفال‌های شکسته را پیدا می‌کنیم. اما این مورد استثنایی و کمیاب تقریبا 95 دصد سالم و دست‌نخورده است».

 

کوزه باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

وقتی باستان‌شناسان این کوزه را مشاهده کردند، فکر می‌کردند که دیوارۀ آن موقع بیرون آوردن ممکن است فروبپاشد اما این اتفاق هم نیافتاد.

 

آثاری که تاکنون در این سایت پیدا شده نشان می‌دهند که اینجا از بیش از دوهزار سال قبل از میلاد محل سکونت بوده و بعدا در دورۀ رومی به مدت حدودا 500 سال متروکه شده است. در قرن پنجم بعد از میلاد دوباره در اینجا یک روستا بنا نهاده شده.

 

دست‌کم 20 ساختمان در حفاری‌های این سایت از زیر خاک بیرون آمده‌اند که یکی از آن‌ها یک تالار بزرگ است.

 

کوزه باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

نکتۀ جالب دیگری که در مورد این خانه‌ها وجود دارد این است که 12 مورد از آن‌ها بین 30 تا 80 سانتیمتر در درون زمین فروفته بوده‌اند؛ یعنی از ابتدا شیوه‌های ساختشان به این صورت بوده که خانه را در یک گودال حفر شده بنا می‌کرده‌اند.

 

از دیگر یافته‌ها در این سایت وزنه‌های بافندگی، سوزن‌های چوبی، ابزار ربوط به ساز و برگ اسب بوده‌اند.

 

کوزه باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------