حقایق عجیب و جالب از کوکاکولا که نمی‌دانستید



کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

حرکت کریستیانو رونالدو در نشست خبری قبل از دیدار برابر مجارستان باعث شد شرکت کوکاکولا تاکنون ۴ میلیارد دلار ضرر کند.

 

حرکت کریستیانو رونالدو در نشست خبری قبل از دیدار برابر مجارستان که نوشابه کوکاکولا را کنار زد و توصیه کرد آب بخورید، باعث ضرر میلیاردی شرکت کوکاکولا شد. به همین بهانه سراغ دانستنی‌های جالب درباره کوکاکولا رفته‌ایم:

 

۱. کوکاکولا به عنوان یک داروی نشاط‌ آور شروع به کار کرد

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

جان پمبرتون داروسازی که کوکاکولا را اختراع کرد طرفدار پر و پا قرص گیاه کوکا بود که کوکائین از آن استخراج می شود، او با خود فکر کرد نوشیدنی درست کند که شامل کوکتل دارو و یک نوشیدنی خوشمزه باشد و نام آن را "مشروب کوکا فرانسوی پمبرتون" گذاشت که تا زمانی که ایالت آتلانتا در ایالات متحده قوانین جدیدی را در مورد تولید و فروش الکل در سال 1886 وضع نکرده بود، یک محصول بسیار محبوب به شمار می‌رفت و شربت قند جایگزین شراب شد و محصول با نام جدید Coca- فروخته شد.

 

۲. طراحی بطری منحصر به فرد کوکاکولا از دامن‌های ویکتوریا هابل الهام گرفته شده است

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

شرکت کوکاکولا با وارد کردن طرح "دامن هابل"، در بطری‌هایش که امروزه نیز محبوب است، تغییر عمده‌ای در طراحی محصول خود ایجاد کرد. طراحی جذاب بطری‌ها از طرح دامن هابل ویکتوریا الهام گرفته شده‌است.

 

۳. کوکاکولا یک روش موثر پیشگیری از بارداری در نظر گرفته شد

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

مدت ها اعتقاد بر این بود که اسید کربنیک موجود در گیاه کوکا، که برای تولید کوکاکولا استفاده می‌شود یک پیشگیری از بارداری موثر، ساده و سازگار با محیط زیست است. برخی اقدامات پیشگیری از بارداری بعد از رابطه جنسی همچنین شامل شستن واژن با کوکاکولا برای کاهش فعالیت اسپرم بود.

 

استفاده از old coke، new coke و Diet coke و کوکاکولای بدون کافئین در آزمایشگاه‌ها نتایج متناقضی را در این زمینه به همراه داشته است، اما تنها یافته ای که در تمام تحقیقات درباره کوکاکولا مورد توافق قرار گرفت این بود که استفاده از کوکا کولا به عنوان روش پیشگیری از بارداری بی‌فایده بوده است.

 

٤. شرکت کوکاکولا می خواست مردم را وادار کند که آب شیر را با بطری و نوشابه جایگزین کنند

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

در یک کارزار تبلیغاتی شدید و کاملاً هدفمند، کوکاکولا سعی کرد مردم را قانع کند تا نوشیدن آب شیر را متوقف کرده و نوشابه یا آب بطری تولید شده‌اش را جایگزین آن کنند، و کوکاکولا این کمپین خود را H2NO نامید.

 

۵. کوکاکولا بسیار نژادپرست بود

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

از دهه 1920، کوکاکولا فقط محصولات خود را به سفیدپوستان توزیع می‌کرد، و به ندرت تولیدات خود را  در مناطقی که جمعیت زیادی از آن را آمریکایی‌های آفریقایی تبار تشکیل داده بودند، عرضه می‌کرد.

 

این شرکت همچنین در شکایتی که در سال 2000 علیه آن تشکیل شد، متهم بود که، حقوق آفریقایی آمریکایی‌ها را کمتر از همتایان سفیدپوست آنان پرداخت می کند و دسترسی سیاهان به موقعیت های مهم و کلیدی را بدون توجه به شایستگی آنها محدود کرده است.

 

کوکاکولا همچنین متهم به تخلیه منابع آب شیرین و آلودگی سفره های زیرزمینی در برخی از کشورهای در حال توسعه مانند هند است و به این کار ادامه می‌دهد.

 

۶. کوکاکولا یک بار در زیر درب یکی از آب های بطری شده خود کلمه retard (عقب‌افتاده) را چاپ کرد

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

وقتی خانواده‌ای که در ادمونتون در ایالات متحده آمریكا زندگی می‌كردند عبارت "You retard" را كه در زیر بطری آب تولید شده توسط این شركت نقش بسته بود را دیدند،  خیلی ناراحت شدند، به خصوص اینکه دختر یک ساله خانواده از فلج مغزی رنج می برد.

 

کوکا کولا بابت این اشتباه جدی عذرخواهی کرد و اظهار داشت که این اشتباه ناشی از اشتباه تایپی است که کلمات فرانسوی و انگلیسی به عنوان بخشی از یک کمپین تبلیغاتی جدید را در برمی‌گیرد ، زیرا کلمه retard در فرانسه به معنی "دیر" است.

 

۷. منبع طعم کوکاکولا همان گیاهی است که ماده مخدر کوکائین از آن استخراج می شود

کوکاکولا،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

مورخان اتفاق نظر دارند که وقتی داروساز (پمبرتون) نوشیدنی کوکای خود را ابداع کرد، حاوی مقدار قابل توجهی کوکائین از گیاه کوکا و کافئین از دانه کولا بود. این مواد اولیه پس از جایگزینی حرف K در Kola با حرف C نام خود را به نوشیدنی دادند تا جلوه بهتری ایجاد شود.

 

کوکاکولا پس از سال 1903 استفاده از کوکائین را در نوشیدنی‌های خود متوقف کرد. با این حال به ادعای برخی هنوز مقدار کمی در آن وجود دارد، و این شرکت هنوز هم به دلیل عطر و طعم مشخصی که به نوشیدنی می‌بخشد از آنها استفاده می‌کند.

 

تابناک باتو

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------