آجر چیست و انواع و کاربر آن



آجر چیست

 

آجرها بلوک‌هایی هستند که از خاک رس و بعضی مواد دیگر ساخته می‌شوند. آجر که معادل انگلیسی آن کلمه Brick است، جزو پرمصرف‌ترین مصالح و متریال ساختمانی محسوب می‌شود. آجرها برای دیوارهای داخلی و خارجی بنا مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای اتصال آن ها به یکدیگر از ملات استفاده می‌شود.

 

تاریخچه پیدایش آجر

درست است که همه ما می‌دانیم آجر چیست ، اما بسیاری از ما اطلاعات کافی درباره تاریخچه آجر نداریم. آجرهای اولیه که از خاک رس تهیه می‌شدند، خدمتی ۵۰۰۰ ساله دارند. اولین بار در تمدن بین‌النهرین برای ساخت شهرها و خانه‌ها از آجر استفاده شده است.

در آن زمان گل رس و کاه را با یکدیگر ترکیب می‌کردند و آن ها را پس از مخلوط کردن داخل قالب‌های مستطیلی شکل می‌ریختند. این خشت‌های گلی در آفتاب خشک می‌شدند و برای استحکام به کاه نیاز داشتند. پس از گذشت مدتی مردم مصر باستان، آشوریان و مردم بابل متوجه شدند که پختن گل رس می‌تواند باعث افزایش مقاومت آن شود. به همین خاطر تصمیم گرفتند برای مقاوم کردن بناهایشان گل رس را گداخته کنند.

 

در واقع آجر واژه‌ای به زبان بابلی است و توسط مردم همین منطقه اختراع شده است. خشت‌های گلی و بناهای خشتی به جا مانده از آن دوران نشان می‌دهد که چگونه مردم بابل مساجد، عبادتگاه‌ها، کاخ‌ها و ساختمان‌های خود را با آجرهای دستی فشاری می‌ساختند. اما با مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، خاک رس با مواد دیگری ترکیب شد و آجرهای امروزی را پدید آورد.

 

انواع آجر کدم‌اند؟

امروزه انواع مختلف آجر تولید می‌شوند که دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی هستند. این آجرها عبارت‌اند از:

 

1. آجر نما

آجر نما که برای طراحی و ساخت نمای بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، با استفاده از خاک رس، مواد معدنی، مواد نسوز و شیل تولید می‌شود. این آجرها مقاومت بالایی در برابر شرایط آب و هوایی دارند. روش تولید آجر نما روش پخت است و دارای ابعاد گوناگونی هستند.

 

آجر قزاقی

 

2. آجر قزاقی

آجر قزاقی نیز یکی از آجرهای سنتی است که در کشور ایران از خاک رس تولید می‌شود. کاربرد آجرهای قزاقی نیز برای ساخت نمای ساختمان‌های قدیمی و کلاسیک است. البته در حال حاضر امکان ترکیب آجرهای سنتی قزاقی با آجرهای جدید هم وجود دارد. این آجرها که تنوع رنگی بالایی دارند و به رنگ‌های نخودی، گلبهی، زرد، پوست پیازی، قرمز یا اخرایی و ... تولید می‌شوند، ابعاد متنوعی دارند. قیمت آجر قزاقی سنتی نیز با توجه به ابعاد و کارخانه تولید کننده آن، متفاوت است.

 

3. آجر نسوز

آجرهای نسوز که با استفاده از مواد معدنی مانند دی اکسید منیزیم، دی اکسید سیلیس و اکسید آلومینیوم ساخته می‌شوند، حاوی خاک نسوز هستند. وجود مقدار کمی تیتانیوم در خاک نسوز و نحوه پخت این نوع از آجرها در دمای بسیار بالا، باعث مقاومت زیاد آن ها می‌شود. آجرهای نسوز دارای روکش‌های لعابی هستند و همین باعث می‌شود تا مقاومت بسیار بالایی در برابر نفوذ آب و دمای بالا داشته باشند. از این آجرها برای ساخت شومینه، عایق کردن کوره، باربکیو آجری و ... استفاده می‌شود. قیمت آجر نسوز دیوار ممکن است با توجه به ابعاد آن با آجرهای نسوز مورد استفاده برای ساخت کوره تفاوت داشته باشد. آجرهای نسوز در رنگ‌های کرم، مشکی، قهوه‌ای، پرتقالی، زرد، قرمز، سفید و ... با طرح‌ها و ابعاد گوناگونی ساخته می‌شوند.

 

آجر دکوراتیو

 

4. آجر دکوراتیو

آجرهای هلندی و آنتیک که جزو معروف‌ترین آجرهای دکوراتیو نما هستند، دارای مواد نانو و مواد پلیمری می‌باشند. این آجرها مقاومت خوبی در برابر حرارت و نفوذ قارچ‌ها و باکتری‌ها دارند. همچنین ظاهر جذاب و رنگ‌های متنوع آن ها در کنار طول عمر بالا و مقاومت فیزیکی، باعث شده تا در نمای خارجی از این نمونه آجر استفاده شود.

 

5. آجر مهندسی

آجرهای مهندسی دارای نام‌های مختلفی هستند. اغلب ما این آجرها را با نام آجر بهمنی یا آجرهای ماشینی می‌شناسیم. البته آجر لفتون نیز نام دیگر آجرهای مهندسی است که دارای سوراخ‌هایی در سطح خود هستند. این آجرها که تنوع رنگ و ابعاد کمی دارند، به دو دسته کلی چهار طرف نما و سه طرف نماد تقسیم می‌شوند. کاربرد این آجرها برای دیوارچینی است.

 

6. آجر سفال

نام دیگر آجرهای سفالی ، آجر تیغه‌ای است که بیشترین کاربرد را برای ساخت نمای داخلی و سقف بنا دارد. این نوع از آجرها، ابعاد گوناگونی دارند و در دو رنگ زرد و قرمز تولید می‌شوند. آجرهای سفالی که دارای نمونه‌های فوم دار، بلوکی، سقفی و دیواری هستند، دارای درجه‌های کیفی گوناگونی می‌باشند.

 

7. آجر فشاری

یکی از انواع قدیمی آجر که برای ساخت پی بنا از آن استفاده می‌شود، آجر فشاری است. نام دیگر آجرهای فشاری، آجر جوشی یا آجر گری است. این آجرها که کاربردهای متنوعی دارند، برای دیوار چینی ساخت طاق ضربی، دیوارهای باربر، ساخت دور چاه و تیغه‌های آجری استفاده می‌شوند. آجرهای فشاری که معمولاً در دو رنگ نخودی و زرد هستند به صورت برش خورده در بازار موجود می‌باشند. یکی از اصلی‌ترین آجرها برای ساخت نمای ساختمان محسوب می‌گردند.

 

8. آجر رسی

شاید تاکنون نام آجر مسجدی یا آجر مدرسه‌ای را شنیده باشید. این آجرها که همان آجرهای رسی هستند با استفاده از خاک رس تولید می‌شوند. کاربردهای متعدد این آجرها در بخش‌های مختلف ساختمان باعث شده تا علاوه بر نمای ساختمان در بخش‌های داخلی هم مورد استفاده قرار بگیرند. رنگ آجرهای رسی زرد و قرمز است و دارای طرح‌های حصیری، کرکره‌ای و پلاک هستند. نکته جالبی که درباره آجرهای رسی وجود دارد، این است که رنگ بخش بیرونی آجر با درون آن کاملاً یکسان است. همچنین این آجرها در برابر حرارت، عایق‌های خوبی هستند و قیمت مناسبی هم دارند.

 

معرفی انواع آجر بر اساس روش تولید

در بخش پیش درباره انواع آجرها و کاربردهای هر یک به صورت جداگانه صحبت کردیم. اما تقسیم بندی آجرها به دو صورت انجام می‌شود.

 - بر اساس کاربرد آجر

 - بر اساس روش تولید

 

بر اساس روش تولید، آجرها دارای دسته‌بندی‌های گوناگونی چون آجر رسی، آجر سوراخ‌دار، آجر نسوز، آجر قزاقی، آجر سفالی، آجر جوش و ... هستند که در بخش پیش به همه آن ها پرداخته شد.

 

کلام پایانی

پس از آشنایی با انواع آجر و کاربردهای آن ها، اگر قصد خرید انواع آجر را دارید، می‌توانید برای ثبت سفارش و دریافت مشاوره خرید آجر به وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آجر وندا مراجعه نمایید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024