ساخت «دیوار بزرگ سبز» در آفریقا برای نجات زمین



اخبار,اخبارگوناگون,دیوار بزرگ سبز
گرتا تونبرگ ملت‌ها را به چالش می‌کشد تا سبز شوند، جیمی دونالدسون، با نام مستعار مستر بیست، کاربران یوتیوب را به کاشت درخت دعوت می‌کند و اتیوپی در حال احیای مناظر طبیعی خود است.

به گزارش برترین ها،  این‌ها نشان می‌دهد که حفظ و نجات سیاره هرگز به اندازه امروز مهم نبوده است. این ابتکارات قطعا اولین نیستند، اما قطعا به مبارزه با تغییرات محیط زیست کمک می‌کنند. آن‌ها نه تنها درباره مشکلاتی که ساکنان زمین با آن روبرو هستند ما را آگاه می‌کنند، بلکه ما را با کمپین‌های بزرگی مثل «دیوار بزرگ سبز» آشنا می‌کنند.

دیوار بزرگ سبز قرار است ۸۰۰۰ کیلومتر باشد و ۱۰۰ میلیون هکتار زمین را پوشش دهد.

دیوار سبز در سال ۲۰۰۵ به طور رسمی تصویب شد. دیوار سبز یا دیوار بزرگ آفریقا، ابتکاری است که هدف آن مبارزه با اثرات بیابان زایی در منطقه ساحل (آفریقای شمالی) و تغییرات آب و هوا در سراسر جهان است. طرح دیوار بزرگ سبز قصد دارد ۱۰۰میلیون هکتار زمین احیا کند و ۲۵۰میلیون تن کربن را تا سال ۲۰۳۰ از هوا حذف کند.

 

اخبار,اخبارگوناگون,دیوار بزرگ سبز


این طرح مزایای اقتصادی اجتماعی زیادی هم دارد، مثل ایجاد ۱۰میلیون شغل سبز و فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای جوانان و همچنین تضمین امنیت غذایی برای میلیون‌ها نفر.

نیازی به گفتن نیست که طرح دیوار سبز بزرگ یک زنجیره جنگلی ۸۰۰۰ کیلومتری ایجاد می‌کند که می‌توان یک شگفتی طبیعی یا یک مکان گردشگری فراهم کند.

بیش از ۲۰ کشور آفریقایی همراه با ۲۳ شریک منطقه و بین المللی در حال حاضر در این پروژه شرکت کرده اند.

 

اخبار,اخبارگوناگون,دیوار بزرگ سبز


این پروژه زیست محیطی از پروژه‌های مشابه دیگری در سراسر جهان الهام گرفته است. از جمله سد سبز الجزیره، یک برنامه جنگل کاری برای حفاظت و توسعه مناطق جنگلی و دیوار سبز چین که مجموعه‌ای از نوار‌های جنگلی بادگیر برای جلوگیری از گسترش صحرای گبی است.

 

اخبار,اخبارگوناگون,دیوار بزرگ سبز


بیش از ۱۴سال از آغاز رسمی این برنامه می‌گذرد و در این مدت چند کشور به نتایج قابل توجهی دست یافته اند. به گزارش کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با بیابان زایی، کمی بیش از ۲۰میلیون هکتار از زمین (حدود ۲۰درصد هدف) در اتیوپی، سنگال، نیجریه، سودان، بورکینافاسو، مالی، نیجر و چند کشور دیگر احیا شده است. در حال حاضر، ۲۱ کشور میزبان این پروژه هستند.

اخبار,اخبارگوناگون,دیوار بزرگ سبز

 

کمپین دیوار بزرگ سبز با انتقاد‌هایی هم روبرو شده است. به گفته الساندرا جیانینی، دانشمند هواشناسی در موسسه تحقیقات بین المللی آب و هوا و جامعه، صحرای بزرگ آفریقا به دلیل مکانی که در آن قرار گرفته و بارش کمی که دارد، ایجاد شده است و میزان پوشش گیاهی میزان بارندگی را تغییر نمی‌دهد.

اما کاشت درختان باعث کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی می‌شود که موجب بارندگی‌های کم، اما شدیدتر شده است. جنگل‌کاری به کاهش رواناب‌ها و افزایش نفوذ آب در خاک کمک می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------