چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید



بیشتر مردم از سوسک‌ها متنفرند و دوست دارند تک تک سوسک‌های روی زمین را در یک چاه بزرگ بسوزانند. فقط افراد عجیب و غریبی سوسک‌ها را دوست دارند که مثلا از آن‌ها برای غذا دادن به مارهایشان استفاده می‌کنند!

به گزارش برترین ها،  بیشتر مردم از سوسک‌ها متنفرند و دوست دارند تک تک سوسک‌های روی زمین را در یک چاه بزرگ بسوزانند. فقط افراد عجیب و غریبی سوسک‌ها را دوست دارند که مثلا از آن‌ها برای غذا دادن به مارهایشان استفاده می‌کنند! اما چیز‌هایی درباره سوسک‌ها هست که شما نمی‌دانید. یا اصلا دلتان نمی‌خواهید بدانید. اما سوسک‌ها موجودات شگفت انگیزی هستند و باید بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

شیر آن‌ها احتمالا یکی از سوپرفودهای آینده دنیا خواهد بود

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


شاید باور نکنید اما نوعی سوسک در دنیا وجود دارد که بچه‌دار می‌شود و نوعی شیر برای تغذیه نوزادانش تولید می‌کند. بچه‌های سوسک اقیانوس آرام با نام علمی «Diploptera punctate» مایعی سرشار از پروتئین از مادرشان دریافت می‌کنند که چهار برابر مغذی‌تر از شیر گاو است؛ و علم فکر می‌کند این شیر می‌تواند یک سوپرفود جدید باشد. بله، برای انسان!

انرژی موجود در هر کریستال پروتئینی موجود در شیر سوسک، سه برابر بیشتر از شیر گاومیش است؛ این در حالیست که شیر گاومیش از شیر گاو هم برای شما بهتر است! بدیهی است که دانشمندان می‌دانند راه‌اندازی کارخانه‌های تولید شیر سوسک یک کار احمقانه است، بنابراین می‌خواهند همان نوع کریستال‌های پروتئینی را در آزمایشگاه تولید کنند.

فواید آن مشخص است: سرشار از کالری و موادمغذی است. همچنین این کار می‌تواند به نفع کشور‌های فقیر باشد، چون کالری و موادمغذی زیادی به بدن می‌رساند. مقدار زیادی کالری سوسکی!

سوسک‌ها می‌توانند با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت بدوند

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


بیشتر سوسک‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوید از نوع پرسرعت هستند. کافی است لامپ را روشن کنید تا پراکنده و ناپدید شوند. اما ممکن است بدشانس باشید و آن‌ها آنقدر مودب نباشند که اتاق را ترک کنند، در این صورت با شاخک‌های تیز مثل یک متجاوز به شما خیره می‌شوند.

شاید تا به حال سرعت واقعی سوسک‌ها را ندیده باشید، چون مشغول کار خودتان در دستشویی بوده اید. اما آن‌ها واقعا سریع هستند! یک سوسک می‌تواند با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند! اگر در جای سردی زندگی می‌کنید، شاید متوجه شده باشید که آن‌ها معمولا بال‌های خود باز نمی‌کنند تا پرواز کنند. اما اگر در جای گرم زندگی کنید، می‌بینید که می‌توانند این کار را هم انجام دهند.

سوسک‌های ماده‌ می‌توانند اسپرم را برای بعد ذخیره کنند

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


سوسک‌های ماده دور هم جمع می‌شوند تا نر‌های تشنه را از خود دور کنند. از آنجا که سوسک‌های ماده بزرگتر هستند، اجتماع آن‌ها از نظر جسمی این قدرت را به آن‌ها می‌دهد که نر‌های مهاجمی که به دنبال جفتگیری هستند را بیرون برانند.

همان طور که متوجه شدید، ماده‌ها همیشه به نر‌ها نیاز ندارند. البته مطمئنا آن‌ها برای جفتگیری به نر‌ها نیاز دارند، اما می‌توانند اسپرم نر‌ها را در بدن ذخیره کنند تا بعدا از آن استفاده کنند. در واقع، آن‌ها در یک جفتگیری به اندازه کافی اسپرم ذخیره می‌کنند تا بقیه عمرشان دیگر نیاز به جفتگیری با هیچ نری نداشته باشند (معمولا یک سال)

اگر موریانه دارید، یعنی سوسک دارید

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


همه کسانی که خانه و وسایل چوبی می‌خرند، ترس از موریانه را دارند. موریانه‌ها نمی‌خوابند، بنابراین مدام در حال پذیرایی از خودشان با چوب هستند. یک نکته جالب دیگر: برخی ملکه‌های موریانه می‌توانند ۴۰هزار تخم در روز بگذارند. واقعیت دیگری که به ترس شما از موریانه‌های می‌افزاید: موریانه‌ها درواقع سوسک هستند!

بله، علم (احتمالا فقط به خاطر آزار دادن ما) اخیرا کشف کرده که موریانه‌ها اساسا سوسک‌های اجتماعی هستند. هرچند تفاوت‌هایی با هم دارند، مثلا اینکه موریانه‌ها جمعی زندگی می‌کنند، ولی سوسک‌ها زیاد اجتماعی نیستند و رژیم غذایی‌شان هم با هم فرق دارد، اما از نظر ژنتیکی با هم مرتبط هستند. علاقه شدید سوسک‌ها به خوردن مدفوع روش جالبی است که علم این دو را به هم مرتبط می‌داند. دانشمندان فکر می‌کنند مدت‌ها پیش، توانایی اجداد آن‌ها برای خوردن مدفوع به توانایی تجزیه چوب تبدیل شده و منجر به تکامل موریانه‌ها شده است.

شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید، سوسک خورده اید

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


وقتی درباره «مقدار قابل قبولی» از حشرات و حیواناتی در موادغذایی صحبت می‌کنیم، منظورمان چیزی است که از نظر علمی اندازه گیری شده و به اندازه‌ای که چندش آور است، مضر نیست. وجود بخش‌هایی از حشرات و در برخی موارد سر آن‌ها، به نسبت‌های مختلف در موادغذا‌یی مجاز است. به طور مثال ادویه‌هایی مثل پونه کوهی و دارچین به نظر می‌رسد پر از اندام‌های قطع شده حشرات باشند.

سوسک‌ها هم یکی از موجوداتی هستند که زیاد در موادغذایی پیدا می‌شوند، احتمال به این دلیل که محل غذا‌ها را به خوبی به هم اطلاع می‌دهند. آن‌ها از مواد شیمیایی برای معرفی بهترین رستوران‌های اطراف خود استفاده می‌کنند. همان طور که گفتیم، معمولا یکی شدن سوسک‌ها با غذای ما مضر نیست، اما گاهی باعث مشکلاتی می‌شود. مثلا قطعات سوسک در شکلات باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شود که بیشتر متخصصان بهداست قبلا آن را به عناصر شکلات نسبت می‌دادند. اما حالا می‌دانیم که به خاطر تکه‌های سوسک است.

آن‌ها محله‌های خودشان را دارند

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


شهرهای معمولا چندین محله دارند، هر محله مناظر، توپوگرافی، جمعیت بومی و ... خودش را دارد. به طرز عجیبی سوسک‌ها هم در شهر مثل ما هستند.

درست مثل انسان‌ها، سوسک‌های هر محله‌ متفاوت هستند و خارج از محدوده این محله نمی‌روند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند سایر سوسک‌های بومی محله خودشان را تشخیص دهند و هرچند با هم جفتگیری می‌کنند اما ترجیح می‌دهند در محله خودشان بمانند.

چین مزارع بزرگ پرورش سوسک دارد

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


مشکل بزرگی در زمینه پسماند موادغذایی در جهان وجود دارد. چین هم از این بحران مستثنی نیست، چون پسماند موادغذایی که راهی محل‌های دفن زباله می‌شود آن‌قدر زیاد است که قابل کنترل نیست. مقدار زیادی از آن تبدیل کمپوست می‌شود. اما با این مقدار پسماند موادغذایی چه کنیم؟ پکن به تنهایی ۹میلیون تن پسماند موادغذایی در سال تولید می‌کند. ایده آن‌ها چیست؟ شما در حال خواندن مطلبی درباره سوسک‌ها هستید، پس پاسخ حتما به سوسک‌ها ارتباط دارد.

برای پیدا کردن راه حل این مشکل میلیارد‌ها میلیارد سوسک در سراسر چین پرورش داده می‌شوند. بیش از یک میلیارد سوسک می‌توانند روزانه ۵۰ تن پسماند موادغذایی را از بین ببرند. این مزارع بزرگ پرورش سوسک کاربرد‌های دیگری هم دارند، مثلا در مواد آرایشی و خوراک دام، اما می‌توانید یک هکتار زمین پر از سوسک را تصور کنید که در حال خوردن غذاهای فاسد هستند؟

سوسک‌ها می‌توانند همه قوانین فیزیک را زیر پا بگذارند

اخبار,اخبارگوناگون,چیز‌هایی که دلتان نمی‌خواهد درباره سوسک‌ها بدانید


اگر به دنبال نینجای دنیای حشرات هستید، احتمالا سوسک‌ها همان چیزی هستند که می‌خواهید. آن‌ها دربرابر له شدن و حرکات کشنده‌ای که از طرف شما سر راهشان قرار می‌گیرد، بسیار خوب عمل می‌کنند، و این تا حدی به کوچک و سریع بودن آن‌ها برمی‌گردد.

توانایی سوسک‌ها در نزدیک شدن به لبه‌ای مثل طاقچه و سپس حرکت سریع روی آن و ناپدید شدن، ساده به نظر می‌رسد، اما در اینجا با قوانین فیزیک بازی می‌شود. در واقع سوسک با پنجه‌های کوچک پشتی خود به لبه طاقچه می‌چسبد و سپس به شکل آونگ ۱۸۰ درجه تاب می‌خورد و می‌چرخد و به پشت زیر لبه فرود می آید. دانشمندان حتی متوجه این حرکت سریع سوسک‌ها نمی‌شدند تا اینکه از دوربین‌های پرسرعت استفاده کردند!

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------