بررسی مزایا و معایب سازه پارچه ‌ای



سازه پارچه ‌ای

 

سازه پارچه ‌ای از جمله سازه‌هایی است که از پارچه‌های قوی به‌عنوان عنصر اصلی سازه برای پوشش استفاده می‌شود. این سازه‌ها بیشتر با نام سازه‌های پوششی یا سازه‌های پوشش‌دار شناخته شده‌اند و در حال حاضر طرفداران زیادی دارند. لازم به ذکر است بدانید سازه‌های پارچه‌ای می‌توانند در طیف وسیعی از برنامه‌ها، از جمله ساختمان‌های موقت، سازه‌های نمایشی، همایش‌های ورزشی و غیره استفاده شوند. از مزایای استفاده از پارچه‌ها به‌عنوان عنصر اصلی در سازه‌های پارچه‌ای، وزن سبک، انعطاف‌پذیری، قابل حمل بودن، سرعت ساخت و هزینه کمتر نسبت به سازه‌های سنتی است. در کل، سازه‌های پارچه‌ای یک رویه‌ی پوششی قابل اعتماد هستند که می‌توانند نیاز‌های شما را مرتفع کنند. در نهایت اگر تصمیم دارید با کاربرد، مزایا و معایب این نوع سازه بیشتر آشنا شوید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

 

بررسی مزایا و معایب سازه پارچه ‌ای

همانطور که می‌دانید تمام تجهیزات و متریال‌ها دارای مزایا و معایب هستند. سازه پارچه‌ ای هم از این قاعده مستثنی نیست به همین دلیل ما تصمیم داریم در قسمت زیر اطلاعات دقیقی نسبت به مزایا و معایب این نوع از سازه در اختیار شما قرار دهیم.

 

مزایای استفاده از سازه پارچه‌ ای چیست؟

استفاده از سازه پارچه ‌ای مزایا زیادی را برای مصرف‌کننده به همراه دارد که برخی از مزایا بارز آن از جمله وزن سبک، انعطاف‌پذیری بالا، بالا بودن سرعت ساخت، قابلیت حمل آسان و هزینه کمتر نسبت به سایر سازه‌ها است که در ادامه اطلاعات مختصری در مورد هر یک از این آیتم‌ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وزن سبک

پارچه‌های استفاده شده در سازه‌های پارچه‌ای، به دلیل وزن سبک آن‌ها باعث کاهش وزن کل سازه می‌شوند که موجب افزایش راندمان انرژی و حمل و نقل آسان می‌گردد.

انعطاف‌پذیری بالا

پارچه‌هایی که در اجرای این نوع سازه استفاده می‌شوند بسیار انعطاف‌پذیر هستند و این به معنی این است که سازه‌های پارچه‌ای قابل تنظیم به شکل و اندازه‌ی مختلفی خواهند بود. این ویژگی به‌عنوان یک مزیت بسیار مهم در سازه‌هایی که نیاز به تغییر شکل دارند، مانند سازه‌های کششی، سقف‌های پارچه‌ای و غیره محسوب می‌شوند.

بالا بودن سرعت ساخت

سرعت ساخت سازه پارچه ای بسیار زیاد است، به عنوان مثال، برای ساخت پوشش‌های موقت برای رویداد‌های خارجی، ساخت و نصب سازه پارچه ‌ای به سرعت و با هزینه کمتری انجام می‌شود.

قابلیت حمل آسان

به‌دلیل وزن سبک پارچه‌ها، حمل و نقل سازه پارچه ای بسیار آسان است. این به‌معنی این است که این سازه‌ها می‌توانند برای موقعیت‌های مختلفی، مانند نمایشگاه‌ها، رویداد‌های آفتابی و غیره به‌سادگی به مناطق مختلف انتقال داده شوند.

هزینه کمتر

مطمئناً هزینه یکی از پارامتر‌هایی است که برای اکثر افراد و شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد به همین دلیل بهتر است بدانید سازه‌های پارچه‌ای معمولاً با هزینه کمتری نسبت به سازه‌های سنتی ساخته می‌شوند.

 

مزایای استفاده از سازه پارچه ای

 

آشنایی با معایب سازه پارچه‌ ای

استفاده از سازه پارچه ‌ای همراه با برخی معایب نیز همراه است که باید به آن‌ها توجه شود. در زیر به برخی از معایب احتمالی این نوع سازه‌ها اشاره می‌شود.

حساسیت به شرایط آب و هوایی

سازه‌های پارچه‌ای برای مقابله با شرایط آب و هوایی مانند باد، باران و برف، نیاز به طراحی و ساخت دقیق دارند. این نوع سازه‌ها به دلیل حساسیت بالا به شرایط جوی، نیاز به نگهداری و تعمیرات مکرر دارند.

محدودیت در ارتفاع سازه

سازه‌های پارچه‌ای به دلیل کمبود مقاومت در برابر بار‌های نیرویی، محدودیت در ارتفاع سازه دارند.

هزینه

ساخت و نصب سازه‌های پارچه‌ای هزینه‌بر است و نیاز به پشتیبانی و نگهداری دارد. همچنین، هزینه‌های انرژی برای گرمایش و سرمایش ساختمان پارچه‌ای نیز بیشتر از ساختمان‌های سنتی است.

عدم مقاومت به حریق

پارچه‌های معمولاً از جنس پلی استر و یا پلی وینیل کلراید ساخته می‌شوند که در صورت قرار گرفتن در معرض حریق، می‌توانند به سرعت آتش بگیرند. به همین دلیل، سازه‌های پارچه‌ای نباید در مناطقی با خطر حریق بالا استفاده شوند.

 

تفاوت سازه پارچه‌ ای و چادری چیست؟

تفاوت سازه پارچه ‌ای و چادری در مواد استفاده شده برای ساخت آن‌ها، شکل و استفاده‌های مختلفی است. توجه داشته باشید سازه‌های پارچه‌ای از پارچه یا بافت‌های نسوز و مقاوم به آتش، مانند پلی‌استر و وینیل استفاده می‌کنند. این پارچه‌ها معمولاً توسط یک چارچوب فلزی، که می‌تواند ثابت یا قابل حرکت باشد، نگه داشته می‌شوند. از سوی دیگر، سازه‌های چادری از یک ممبران پلیمری نرم و سبک، که به صورت تنظیم شده از روی یک چارچوب فلزی نگه‌داری می‌شود، تشکیل شده است. این سازه‌ها معمولاً برای پوشش فضا‌های گسترده و گرد و خاکی مانند فضا‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌های موقتی، کارخانه‌ها و... استفاده می‌شوند. بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت بین سازه پارچه ‌ای و چادری در نوع مواد استفاده شده برای ساخت آن‌ها و همچنین شکل و کاربرد‌های مختلفی است که برای هر یک از آن‌ها وجود دارد.

 

تفاوت سازه پارچه ‌ای و چادری چیست؟

 

سازه کششی چیست؟

سازه کششی با نام دیگر سازه غشایی هم شناخته می‌شود یک نوع سازه است که برای پوشش فضا‌های باز و فضا‌های داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در سازپارچه ای نیرو‌های کششی برای حمل بار به کار می‌رود. در واقع به جای استفاده از ستون‌ها و بام‌های سنتی، سیستم کششی استفاده می‌شود. سازه کششی به دلیل داشتن ساختاری فوق‌العاده سبک، منعطف و سهولت در اجرا، به عنوان یکی از بهترین روش‌های پوشش فضا‌های باز شناخته شده است. این نوع سازه‌ها اغلب از پارچه‌های مصنوعی و پلیمری تهیه می‌شوند و به صورت قطعات کوچک به هم متصل می‌گردند. سازه کششی در ساختمان‌ها برای پوشش فضا‌های خارجی مانند استادیوم‌ها، ساحل‌ها، پارک‌ها، مراکز خرید، ‌ایستگاه‌های اتوبوس و غیره استفاده می‌شود.

 

سازه پارچه ‌ای و چادری را از کجا خریداری کنیم؟

اگر تصمیم دارید برای خرید سازه پارچه ‌‌ای و چادری اقدام کنید بهتر است بدانید شرکت سازه‌های پارچه‌ای و چادری ماهوت در حال حاضر تولید‌کننده برتر کشور است که محصولات با کیفیتی را تولید و به بازار عرضه می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید محصولاتی که توسط این شرکت به مشتریان ارائه می‌شود از مقاومت بالایی برخوردار است. در نهایت هم باید ذکر کنیم که شرکت ماهوت تا به امروز پروژه‌های بزرگی را انجام داده است و می‌تواند هر آنچه که نیاز دارید را برای شما فراهم کند.

 

نتیجه‌گیری

در این مطلب اطلاعات دقیقی نسبت به سازه پارچه‌ ای در اختیار شما قرار دادیم. مطمئناً در حال حاضر می‌توانید بر اساس موارد ذکر شده همچون مزایا و معایب، کاربرد این نوع از سازه و مابقی ویژگی‌ها، یک انتخاب درست و یک خرید هوشمندانه را تجربه کنید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024