طرز تهیه کلمپه، شیرینی معروف کرمانی ها



طرز تهیه کلمپه

 

شهر کرمان، یک سوغاتی خوشمزه به نام کلمپه دارد. این شیرینی سنتی شبیه به کلوچه بوده اما بافتش لطیف‌تر است و مغز بیشتری دارد. طعم این شیرینی گرم بوده و با چای ترکیب بسیاری جذابی خواهد بود. همچنین قابلیت نگهداری بلندمدت در محیط‌های خشک را دارا است. شما می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی های کرمان ، خیلی سریع طعم کلمپه را بچشید یا از طریق مطلب زیر، آن را در منزل تهیه کرده و به عنوان عصرانه در کنار خانواده خود میل کنید.

 

تهیه کلمپه کرمانی

کلمپه یک شیرینی معروف و اصیل در کرمان است. این شیرینی سنتی دارای خواص بسیاری مانند تقویت عمومی بدن، رفع ضعف و بی‌حالی، سرشار بودن از ویتامین D، افزایش انرژی، اشتها آوری و تقویت کننده قوای جنسی است.

 

اصلی‌ترین تولیدکننده کلمپه شهر بم است، اما امروزه در سراسر استان کرمان تولید و عرضه می‌شود. در گذشته، زنان کرمانی کلمپه را به روش سنتی، با استفاده از روغن محلی و خرمای نخلستان‌ها و در آتش هیزم تهیه می‌کردند، اما امروزه به صورت صنعتی و انبوه تولید می‌شوند. 

 

کلمپه تقریبا شبیه به کلوچه است، اما درون آن مخلوطی از خرما، گردو و ادویه‌های دیگر قرار می‌گیرد و برای تزئینش از پودر پسته یا کنجد استفاده می‌شود. برای سفارش آنلاین شیرینی در کرمان می‌توانید روی لینک https://snappfood.ir/service/confectionery/city/kerman?page=0 کلیک کرده یا روش زیر را به کار برده و آن را خودتان تهیه کنید.

 

مواد اولیه مورد نیاز برای درست کردن کلمپه

اگر تمایلی به سفارش آنلاین شیرینی های کرمان ندارید، باید مواد مورد نیاز زیر را برای درست کردن آن، آماده کنید:

  

 مواد لازم مقدار مورد نیاز
 آرد سفید  500 گرم
 روغن جامد  250 گرم
 ماست  180 گرم
 زرده تخم مرغ 2 عدد
 بکینگ پودر  1 قاشق چایخوری
 زعفران دم کرده به مقدار لازم
 خرما  300 گرم
دارچین، هل، میخک، زنجبیل و جوز هندی به مقدار لازم
گردو آسیاب شده ½ پیمانه

 

مراحل طرز تهیه کلمپه

 

سفارش کلمپه کرمانی اسنپ فود

 

طرز تهیه کلمپه محلی در ادامه آمده است:

مرحله اول: ادویه‌هایی که دارید را با هم مخلوط کنید.

 

مرحله دوم: گردوی آسیاب شده را هم به این ترکیبات اضافه کنید.

 

مرحله سوم: خرما را درون یک کاسه آب جوش قرار دهید تا بتوانید پوستش را به راحتی جدا کنید. اکنون خرماهای پوست کنده را به ادویه‌ها و گردو اضافه کرده و آن‌ها را به خوبی ورز دهید.

 

مرحله چهارم: برای درست کردن خمیر، آرد و روغن را در ظرف دیگری ترکیب کرده و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید تا ظاهری شبیه به نان پیدا کند.

 

مرحله پنجم: در یک ظرف دیگر، ماست و بکینگ پودر را مخلوط کنید.

 

مرحله ششم: اکنون زعفران و زرده تخم مرغ را به ترکیبات مرحله 5 اضافه کرده و آن‌ها را با مخلوط آرد و روغن ترکیب کنید. این ترکیب را با یک قاشق آنقدر هم بزنید تا خمیر جمع شود.

 

مرحله هفتم: خمیر را درون یک کیسه فریزر قرارداده و اجازه دهید برای مدت زمان 3 تا 4 ساعت در یخچال بماند و خودش را بگیرد. این کار باعث می‌شود تا چسبندگی خمیر از بین برود.

 

مرحله هشتم: بعد از دو ساعت خمیر را بیرون آورده و کمی آن را ورز دهید و سپس با قطر 2 سانتی‌متر خمیر را باز کنید.

 

مرحله نهم: با استفاده از لبه یک لیوان، دایره‌های کوچکی را روی خمیر ایجاد کنید.

 

مرحله دهم: کمی از مایه را روی هر دایره قرار داده و خمیر را دور آن بپیچید.

 

مرحله یازدهم: اکنون شیرینی‌های آماده شده را روی سینی فری که کاغذ روغنی روی آن انداخته‌اید، گذاشته و سینی را درون فری که از قبل با دمای 170 درجه سانتی‌گراد گرم شده، قرار دهید.

 

مرحله دوازدهم: اجازه دهید این شیرینی برای مدت زمان 15 تا 25 دقیقه درون فر باقی بماند.

 

مرحله سیزدهم: پس از این مدت نیز با پودر پسته یا پودر کنجد باید روی شیرینی‌ها را تزئین کنید.

 

طرز تهیه کلمپه با آرد نخودچی

برخی از سرآشپزان برای طعم بهتر کلمپه، آن را با آرد نخودچی درست می‌کنند. طرز تهیه این مدل از کلمپه تنها کمی با مدل قبلی تفاوت دارد و برای تهیه آن، باید ابتدا روغن جامد، مایع یا کره، تخم مرغ، ماست، پودر قند و پودر هل را با هم مخلوط کنید. سپس، آرد نخودچی را اضافه کرده و مواد را با لیسک هم بزنید. آرد سفید را هم اضافه کرده و با دست ورز دهید تا خمیری لطیف ایجاد شود.

 

اکنون کافی است خمیر را درون سلفون پیچیده و برای مدت 15 دقیقه به آن استراحت دهید. در مرحله دوم، مواد میانی را با هم مخلوط کرده و از خمیر، گلوله‌های کوچک‌تر از اندازه گردو بسازید. مواد میانی را درون گلوله‌ها قرار داده، خمیر را ببندید و شکل دهید. سپس گلوله‌ها را در آرد و بعد از آن در فر قرار دهید. دمای فر را روی 180 درجه تنظیم کرده و اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه پخته شوند. وقتی کلمپه‌ها طلایی شدند، آن‌ها را از فر خارج کنید.

 

چند نکته مهم برای تهیه کلمپه

برای آنکه بتوانید کلمپه را به بهترین شکل ممکن درست کرده و از طعم واقعی آن لذت ببرید، بهتر است چند نکته زیر را هم در نظر بگیرید:

 

- حتما در زمان پخت کلمپه کرمانی، به رنگ شیرینی‌ها توجه کنید. این شیرینی پس از پخت نباید تغییر رنگ زیادی داشته باشد و از پخت بیش از حد آن هم باید جلوگیری کنید.

 

- می‌توانید کلمپه‌ها را پس از پخت درون یک ظرف در بسته و درون یخچال نگهداری کنید.

 

- اگر می‌خواهید شیرینی‌ها طعم بهتری داشته و بافت مناسبی به خود بگیرند، بهتر است گردویی که برای مواد میانی آن استفاده می‌کنید، با چاقو ریز شده و کاملا پودری نباشد.

 

- برای قالب زدن حتما باید قالب را چرب کنید تا خمیر دچار چسبندگی نشود.

 

سفارش آنلاین کلمپه کرمانی از اسنپ فود

 

خرید انلاین کلمپه

 

اگر فرصت کافی برای درست کردن کلمپه ندارید، بهتر است مسیر سفارش آنلاین شیرینی های کرمان را انتخاب کنید. در این روش می‌توانید شیرینی‌فروشی‌های نزدیک خود را پیدا کرده و در نهایت با انتخاب یکی از آن‌ها و بررسی نظراتی که توسط مشتریان قبلی برایشان ثبت شده، بهترین مکان را برای خرید انتخاب کنید. در نهایت نیز منتظر بمانید تا خریدتان در بسته‌بندی مناسب و کاملا تازه به دستتان برسد. در پایان، اگر شما هم از روش متفاوت دیگری برای درست کردن کلمپه کرمان استفاده می‌کنید، حتما طرز تهیه آن را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024