هوش مصنوعی از یک طومار باستانی سوخته رمزگشایی کرد



طومار باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
سه دانشجو که با استفاده از هوش مصنوعی طوماری را قرائت کرده‌اند که در جریان فوران کوه وزوو در سال ۷۹ بعد از میلاد سوخته بود، برنده جایزه‌ای ۷۰۰ هزار دلاری شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی بی سی،‌ این متن کهن در شهر رومی هرکولانیوم پیدا شده که در جریان همان آتشفشانی که پمپئی را ویران کرد نابود شد. طومار که کاملا سوخته بود، تاکنون قابل خواندن نبود.

 

تصور می‌شود موضوع بحث این طومار که به پدرزن ژولیوس سزار تعلق داشته، موسیقی و غذا باشد.

 

کارشناسان این دستاورد را «انقلابی» در فلسفه یونانی خوانده‌اند.

 

محققان بر این باورند که سبک نگارش این متن شبیه فیلودموس، فیلسوف یونانی است که شاگرد اپیکوروس بود و احتمالا به عنوان فیلسوف مهمان در هرکولانیوم اقامت داشت.

 

در قرن هجدهم صدها طومار پاپیروس در کتابخانه یک ویلای مجلل در این شهر پیدا شد. این تنها کتابخانه‌ای از این نوع حاوی متونی از روم باستان است که تاکنون کشف می‌شود.

 

اما محتویات طومارها برای محققان یک معما بود، به این دلیل که به شدت سوخته بودند و تلاش برای باز کردن آنها باعث خرد شدن طومار می‌شد.

 

طومارها را یک کشاورز در یکی از ویلاهای دفن شده در شهر هرکولانیوم پیدا کرد.

 

دکتر فدریکا، محقق متون کهن پاپیروسی در دانشگاه ناپل، گفت که این «نفرین» حالا به عنصر نجات بخش بدل شده است. دمای بالای فوران، طومارها را کربنیزه کرده که آن را از تجزیه کامل در اثر فرآیندهای زیستی نجات داده است.

 

تلاش برای رمزگشایی از این متون سال گذشته یک قدم جلو رفت، زمانی که دکتر برنت سیلز و تیم او در دانشگاه کنتاکی از یک دستگاه سی‌تی اسکن با وضوح بالا برای خواندن متن استفاده کردند.

 

اما آنها در گام بعدی مطالعه به مانع برخوردند چون جوهر سیاه که از جنس کربن بود قابل تمیز از پاپیروس سوخته نبود.

 

دکتر سیلز با همکاری سرمایه‌گذاران بخش فناوری شرکت «چالش وسوویوس» را راه انداخت و یک میلیون دلار جایزه برای یافتن راه حلی برای این مشکل تعیین کرد.

 

تیمی شامل سه دانشجوی فناوری، تشخیص دادند که هوش مصنوعی شاید بتواند راه حلی به دست دهد.

 

طومار باستانی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

یوسف نادر، دانشجوی دکتری در برلین، لوک فاریتور دانشجو و کارآموز شرکت اسپیس اکس و جولیان شیلینگر دانشجوی «سوئیس روباتیکس» یک مدل هوش مصنوعی درست کردند که قادر به تشخیص کلمات این متن با استفاده از روش تشخیص الگو بود.

 

این مدل تاکنون دو هزار کاراکتر یونانی که در یکی از چهار طوماری که تیم دکتر سیلز اسکن کرده بود را رمزگشایی کرده است که فقط پنج درصد کل متون است.

 

این حروف نشان می‌دهد که نویسنده درباره موجبات سرخوشی در زندگی حرف می‌زند و به موسیقی و غذا اشاره می‌کند.

 

فیلودموس در یک جا می‌پرسد که آیا مصرف کمتر با لذت بیشتر همراه است: «همینطور در مورد خوراکی‌ها، ما فورا به این باور نمی‌رسیم که چیزهایی که کمیاب هستند صد در صد لذت بخش‌تر از چیزهایی که فراوان هستند باشند.»

 

تیم «چالش وسوویوس» امیدوار است این فناوری برای قرائت ۹۰ درصد کل چهار طومار در سال جاری - و نهایتا کلیه ۸۰۰ طومار - به کار گرفته شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------