کشف شمشیر هزارساله در جریان لایروبی رودخانه



شمشیر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
کارگران در حین لایروبی رودخانه ویستولا در لهستان به این شمشیر قرون وسطایی برخورد کردند.

به گزارش فرادید، کارگرانی که مشغول لایروبی کف رودخانه‌ای در لهستان بودند، شمشیری متعلق به قرن دهم کشف کردند. با این که این سلاح بیش از هزار سال خوردگی را تحمل کرده، اسکن‌ها نشان می‌دهند کتیبه‌ای مرموز هنوز روی تیغه‌ی آن باقی مانده است. 

 

این کشف ماه گذشته در شهر ووتس‌واوک لهستان رخ داد، جایی که خدمه ساخت و ساز در حال لایروبی رودخانه ویستولا بودند. به گفته توماش ویتسلاوسکی، یکی از کارگران به نام اسلاومیر مولارسکی شمشیر را در انبوهی از گل و لای استخراج‌شده مشاهده کرد. مولارسکی می‌گوید ضربان قلبش با تصویرسازی ذهنی یک وایکینگ شمشیر به دست تندتر شده است. 

 

مولارسکی مقامات اداره استانی حفاظت از بناهای تاریخی در تورون (شهری نزدیک) را باخبر کرد و آن‌ها شمشیر را بررسی کردند. این سلاحِ پوشیده از زنگ دارای یک تیغه بلند و قبه‌ای است که تقریباً شبیه گره به نظر می‌رسد. 

 

این مصنوع شبیه طبقه‌ای از شمشیرها است که منشأ آن‌ها شمال غربی اروپاست، با یک تیغه ساده که به طور متقارن به سمت انتها امتداد دارد. این سلاح‌ها معمولاً مربوط به قرن دهم قبل از میلاد هستند. 

 

ماتئوش سوسنوفسکی، متخصصی که شمشیر را بررسی کرده می‌گوید: «این یکی از معروف‌ترین و در عین حال بهترین شمشیرهای قرون وسطایی اولیه اروپا از نظر کیفیت تیغه است.» 

 

این نوع شمشیر احتمالاً ریشه در اسکاندیناوی و فرانکونیا دارد. مقامات می‌گویند تصور می‌شود اسکاندیناوی بر لهستان دوران قرون وسطی تأثیر گذاشته است، اگرچه رابطه بین وایکینگ‌های اسکاندیناوی و منطقه لهستان معاصر تا حدودی مبهم است و همچنان موضوع مورد توجه مورخان در سراسر جهان است. 

 

شمشیر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

مقامات از اسکنر اشعه ایکس برای بررسی دقیق این مصنوع استفاده کردند که به آن‌ها اجازه داد زیر لایه‌های آسیب‌دیده را ببینند و درباره ساختار آن اطلاعات بیشتری کسب کنند. 

 

تصویربرداری کاراکترهایی را نشان داد که روی تیغه شمشیر حک شده بودند. این کتیبه را می‌توان Ulfberht خواند؛ علامتی که روی گروهی متشکل از ۱۷۰ شمشیر قرون وسطایی یافت شده که عمدتاً در شمال اروپا یافت شدند. تنها هشت نمونه از این سلاح‌ها در لهستان پیدا شده است. محققان اطمینان ندارند این عبارت چه معنایی دارد، هرچه فکر می‌کنند ممکن است یک نام فرانسوی باشد. 

 

سامبور گاوینسکی، محافظ استانی بناهای تاریخی تورون، می‌گوید این یافته بسیار ارزشمند است. او می‌افزاید شمشیرهای Ulfberht حتی بر اساس استانداردهای امروزی از سطح تکنولوژیکی فوق‌العاده بالایی برخوردارند. 

 

کارشناسان میگویند این شمشیر در دوره‌ای مهم از تاریخ لهستان ساخته شده است. اواخر دهه ۹۰۰، سلسلۀ پیاست تشکیل شد که نخستین سلسله شناخته‌شده لهستان بود. مقامات حدس می‌زنند شمشیر کشف‌شده احتمالاً متعلق به فردی بوده که مسئول گسترش حکومت پیاست در قرن دهم به مناطق جدید فراتر از لهستان بزرگ بوده است. 

 

شمشیر،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

با این حال، منشا این سلاح همچنان معماست. برخی محققان آن را با وایکینگ‌ها مرتبط می‌دانند، اما این احتمال همچنان مورد بحث است. اکنون محققان در تلاش برای حفظ و مطالعه این قطعه در دانشگاه نیکلاس کوپرنیک در تورون هستند، ماموریتی که شاید دو ماه یا بیشتر طول بکشد. 

 

مقامات تورون می‌گویند: «[شمشیر] با فرآیند طاقت‌فرسای حفاظت و توسعه علمی مواجه است که شاید به موجب آن، رازهای بیشتری در رابطه با ساخت و تزئینات آن و در نتیجه تاریخ شگفت‌انگیز آن برای ما فاش شود.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------