کشف غیرمنتظرۀ یک جویندۀ عتیقه در جنگل‌های لهستان



جویندۀ عتیقه در جنگل‌های لهستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
در هزاره سوم قبل از میلاد، اشیاء ساخته‌شده از مس بسیار نادر بودند، بنابراین فقط افراد دارای بالاترین موقعیت اجتماعی توان مالی خرید آن‌ها را داشتند. این یکی از قدیمی‌ترین خنجرهایی است که تا به حال در لهستان کشف شده است.

به گزارش فرادید، یک خنجر مسی با قدمت بیش از ۴۰۰۰ سال در جنگلی نزدیک شهر یاروسواو در رودخانه سن در جنوب شرقی لهستان پیدا شده است. این قدیمی‌ترین خنجر ساخته‌شده از فلز است که تا کنون در استان پودکارپاتسکیه یافت شده است. 

 

دکتر الژبیتا سیرادزکا-بورگارت، باستان‌شناس موزه پاروسوار گفته است: «در هزاره سوم قبل از میلاد، اشیاء ساخته‌شده از مس در این منطقه بسیار نادر بودند.» 

 

این شئ ارزشمند با قدمت بیش از ۴۰۰۰ سال، نوامبر گذشته توسط پیوتر گورلاخ از انجمن تاریخی و اکتشافی یاروسواو کشف شد که با اخذ مجوز با یک فلزیاب در جنگل‌های منطقه بازرسی جنگل یاروسواو نزدیک روستای Korzenica در حال جستجو بود. 

 

جویندۀ عتیقه در جنگل‌های لهستان،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

او می‌گوید: «من جستجوی آن روزم را تمام کرده بودم. وقتی به ماشین برگشتم، طبق عادت ردیاب را روشن گذاشتم. در برخی نقاط، سیگنال وجود داشت. وقتی داشتم کف جنگل حفاری می‌کردم، یک شی فلزی صاف دیدم که با یک لایه‌ای سبز پوشیده شده بود. به سرعت متوجه شدم با چیزی بسیار قدیمی‌تر از اقلام نظامی جنگ جهانی اول و دوم که در این منطقه به دنبال آن‌ها بودم، سروکار دارم.» 

 

باستان‌شناسان موزه این دست‌سازه را یک خنجر بسیار نادر ۴۰۰۰ساله شناسایی کردند. این سلاح باستانی از مس ساخته شده بود و طول آن کمی بیش از ۱۰.۵ سانتی‌متر بود. 

 

به گفته‌ی دکتر مارسین بورگارت باستان‌شناس، قدمت این خنجر را می‌توان مربوط به نیمه دوم هزاره سوم قبل از میلاد دانست: «در سرزمین‌های لهستان، این دوره تغییرات عظیمی است که از جمله با تغییر مواد خام اصلی برای تولید ابزار مرتبط است. به جای ابزارهای سنگ‌چخماقی که معمولاً در عصر حجر استفاده می‌شدند، محصولات فلزی بیشتر و بیشتری ظاهر شدند که نوید تغییر به دوره بعدی یعنی عصر برنز بودند. اما، این خنجر از برنز ریخته‌گری نشده، بلکه از مس ساخته شده است. 

 

بنابراین این دست‌سازه مربوط به پیش از توسعه متالورژی برنز است: «در هزاره سوم قبل از میلاد، اشیاء ساخته‌شده از مس بسیار نادر بودند، بنابراین فقط افراد دارای بالاترین موقعیت اجتماعی توان مالی خرید آن‌ها را داشتند». 

 

در این دوره، محصولات فلزی از اوکراین یا مجارستان امروزی وارد می‌شدند و تنها در اختیار نخبگانی بود که می‌توانستند آن‌ها را بخرند. تجزیه و تحلیل‌های آینده، منشا این دست‌سازه را مشخص خواهد کرد.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------