آشنایی با سوغات شمال و برنج های معطر آن



شمال ایران منطقه ای است که با طبیعت خیره کننده، فرهنگ بومی غنی و آشپزی منحصر به فرد خود شناخته می شود. این منطقه بسیاری از غذا های خاص و سوغات معروفی را تولید می کند که موجب شده هر ساله گردشگران بسیاری جذب  آن شوند. سوغاتی از جمله چای، سبزیجات، کلوچه، زیتون. یکی از شاخص ترین سوغات شمال، برنج معطر و لذیذی است که آن را به یک مقصد توریستی محبوب برای علاقه مندان به خوراکی های خاص و منحصر به فرد تبدیل کرده است.

در این مقاله به بررسی سوغات مشهور شمال ایران خواهیم پرداخت.

 

برنج های معطر شمال:

مناطق شمال ایران با خاک حاصلخیز و آب و هوای مطلوب، مزارع و شالیزار های وسیع، زمین های بسیار مناسبی برای کشت برنج دارند. استان های گیلان، مازندران و گلستان از جمله مناطق مهمی هستند که برنج های معطر تولید می کنند. یکی از ویژگی های ممتاز برنج معطر شمال، عطر و طعم بی نظیر آن است. انواع برنج های معطر شمال مثل برنج هاشمی،  برنج دم سیاه، برنج صدری و ... می باشند.

 

برنج های معطر شمال با ویژگی هایی مانند دانه های بزرگ، قدرت جذب آب بالا و کیفیت برتر در غذاهای مختلف و به ویژه غذاهای خاصی مثل پلو و انواع خورشت ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

برنج های معطر شمال

 

خورشت ترش واش

خورشت ترش واش یک غذای محبوب و خوش مزه ی شمالی می باشد. اصلیت این غذا برای استان گیلان است. ترش واش یک نوع سبزی ترش و سه برگ گیلانی بوده که در فصلی خاص رشد می کند. عطر و طعم خورشت ترش واش از عطر و بوی بی نظیر این سبزی به دست می آید. این سبزی هم به صورت خودرو و هم پرورشی در گیلان یافت می شود. از دیگر غذاهای محبوب گیلانی که می توان با این سبزی خوشمزه درست کرد ترش واش قاتق، غورابه، آبکی و بویا قاتق می باشد.

 

چای شمال

چای شمال ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز از کیفیت بالایی برخوردار است. باغ های چای در استان های گیلان و مازندران وجود دارند و محصولات تولید شده از آن ها به عنوان یکی از بهترین و معطر ترین چای ها در جهان شناخته می شود. چای شمال عطری ملایم و طعمی مطبوع دارد و برای علاقه مندان به چای یکی از سوغات بی نظیر این منطقه به حساب می آید. 

 

چای شمال

  

ترشی های شمال

ترشی های متنوعی نیز در سفره های شمال ایران یافت می شوند. این ترشی ها از مواد اولیه ای مثل خیار، لیمو، لوبیا، بادمجان و سبزیجات تازه تهیه می شوند. علاوه بر طعم تند و ترش، این ترشی ها حاوی برخی از مواد مفید برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش نیز هستند و به عنوان یک سوغات متمایز شناخته می شوند و در سفره های خانوادگی و رستوران ها سرو می شوند.

 

ترشی های شمال

  

انواع مربا و لواشک

مربا ها و لواشک های شمال نیز به عنوان سوغات مشهور این منطقه شناخته می شوند. مربا های شمال با استفاده از مواد اولیه ای مثل میوه های تازه، شکر و آب تهیه می شوند و به عنوان تنقلات خوشمزه و خوشرنگ در جشن ها و مراسم های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. 

سبزی دلال شمال

یکی از سوغات محبوب و منحصر به فرد مناطق شمال ایران سبزی دلال است. این سبزیجات تازه و خوش عطر که در بازار ها و فروشگاه های محلی در شهر های شمالی مانند رشت،ساری، بابلسر، لاهیجان، فومن و آستارا یافت می شوند به عنوان یک بخش اساسی از غذاهای محلی معروف هستند.

 

سبزی دلال شمال شامل مجموعه ای از سبزیجات تازه و فصلی می شود که از باغات و باغچه های منطقه به صورت مستقیم تهیه می شوند و به دلیل شرایط آب و هوایی منحصر به فرد مناطق شمال، خاصیت ها و طعم های خاصی دارند که آن ها را از سبزیجات دیگر مناطق متمایز می کند.

 

سبزیجات دلال شمال به دلیل خواص ضد اکسیدانی، غنی بودن از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین طعم و عطر متمایز خود، در طبخ غذاهای مختلف از جمله خورشت، سالاد و پلو به کار می رود. 

  

سبزی دلال شمال

  

کلوچه

یکی از محصولات خوشمزه و معروف مناطق شمالی ایران، کلوچه های شمال هستند. این کلوچه ها با طعم و عطر و قوام منحصر به فرد خود، جزو سوغات محبوب و مورد علاقه مسافران و گردشگران محلی و بین المللی قرا می گیرند. انواع کلوچه های شمال شامل موارد زیر هستند:

کلوچه فومن 

کلوچه سنتی مازندران

کلوچه مخصوص لاهیجان

 

نتیجه گیری:

سوغات شمال ایران از جمله چای، برنج، ترشی و کلوچه ها نشان دهنده ی تنوع و ثروت فرهنگی این منطقه است. طعم، عطر و کیفیت بالای این سوغاتی ها آن ها را به گزینه های منحصر به فرد برای خرید و هدیه تبدیل کرده است.

 

در نهایت تجربه خرید و استفاده از سوغات شمال ایران نه تنها به شما این امکان را می دهد که از طعم و عطر لذیذ آن ها لذت ببرید بلکه شما را با فرهنگ و زندگی مردم شمال ایران بیشتر آشنا می کند.

 

برخی از این سوغاتی ها می توانند هدیه و یادگاری های خاصی برای عزیزانتان از سفر های شمال باشند و تجربه ای به یاد ماندنی را برای آنها به ارمغان بیاورند.

بنابر این در سفر به شمال ایران، حتما به دنبال این سوغات های محبوب باشید و از طعم و عطر آن ها لذت ببرید تا تجربه ی متنوعی از فرهنگ و ذائقه ی این منطقه را به خانه باز گردانید.

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

    X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

    Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024