اگر در سفر استانبول زبان ترکی بلد نبودیم چکار کنیم؟



بلد نبودن ترکی در سفر استانبول

 

استانبول یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای ترکیه است که در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد. این شهر با تاریخچه غنی و فرهنگ متنوع، مقصد بسیاری از گردشگران از سراسر جهان است. استانبول در کنار تنگه بسفر، دریای مرمره و دریای سیاه واقع شده و مناطق توریستی معروفی مانند مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ توپکاپی، بازار بزرگ و دیدنی‌های دیگری را در خود جای داده است.

 

همه این موارد به علاوه فاصله کم ایران تا ترکیه، ایرانیان زیادی را جذب استانبول کرده است. به طوری که نیمی از آمار گردشگران ترکیه را توریست‌های ایرانی تشکیل می‌دهند. اما اگر در سفر استانبول زبان ترکی بلد نبودیم چکار کنیم؟ با سفرمارکت همراه باشید تا ترفندهایی را در سفر به استانبول را در اختیارتان بگذاریم.

 

آشنایی با زبان اهالی استانبول

زبان رسمی ترکیه، زبان ترکی است که به خط لاتین نوشته می‌شود. زبان ترکی دارای گویش‌های مختلف است که بین مناطق مختلف ترکیه و کشورهای همسایه تفاوت‌های جزئی دارند. گویش رایج در استانبول، گویش استانبولی است که به عنوان زبان استاندارد ترکی در رسانه‌ها، آموزش و ادبیات به کار می‌رود.

 

برای یادگیری زبان ترکی، شما نیاز به مطالعه و تمرین دارید. شما می‌توانید از منابع مختلف مانند کتاب‌ها، فیلم‌ها، پادکست‌ها، نرم‌افزارها و دوره‌های آنلاین استفاده کنید. همچنین شما می‌توانید با بومی‌زبانان ترکی در اینترنت چت کنید یا به شهر استانبول سفر کنید و با اهالی آن صحبت کنید. با این روش‌ها، شما نه تنها لغات و گرامر زبان ترکی را یاد می‌گیرید، بلکه فرهنگ و رفتار این ملت را نیز می‌شناسید.

 

زبان ترکی استانبول دارای دو لهجه‌ی رسمی و غیررسمی است که در محاوره و نوشتار به کار می‌روند. لهجه‌ی رسمی برای امور رسمی، رسانه‌ای، آموزشی و علمی و لهجه‌ی غیررسمی برای محاورات روزمره و ادبیات محاوره‌ای استفاده می‌شود. زبان ترکی استانبول دارای حروف الفبای لاتین است که ۲۹ حرف دارد.

 

راهکارهایی برای زبان برای سفر به استانبول

 

ماجرای فارسی زبان‌ها در ترکیه

آیا برای لذت بردن از این شهر باید حتما زبان ترکی را بلد باشید؟ پاسخ کوتاه این است که خیر. زبان ترکی یک زبان آسان و قابل یادگیری است که با زبان فارسی هم شباهت‌های زیادی دارد. اما اگر شما فرصت یا علاقه‌ای برای یادگیری آن ندارید، نگران نباشید. راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید با مردم استانبول ارتباط برقرار کنید و مشکلات خود را حل کنید.

 

استفاده از نرم افزارهای ترجمه

یکی از راحت‌ترین و موثرترین روش های برقراری ارتباط با زبان ترکی استفاده از نرم افزارهای ترجمه است. شما می توانید با دانلود یک نرم افزار ترجمه مثل Google Translate یا Microsoft Translator بر روی گوشی خود، صحبت‌های خود را به زبان ترکی تبدیل کنید و به مخاطب خود نشان دهید. همچنین می‌توانید صحبت های مخاطب خود را به زبان فارسی ترجمه کنید و بفهمید. البته باید در نظر داشت که ترجمه‌های نرم افزارها ممکن است دقیق نباشند و گاهی اوقات به درستی منظور شما را منتقل نکنند. پس سعی کنید جملات ساده و روشن استفاده کنید و در صورت لزوم با حالات بدنی و حرکات دست خود را توضیح دهید.

 

بعضی از امور را از قبل برنامه‌ریزی کنید

برنامه‌ریزی دقیق موجب می‌شود در سفر با کارها و اتفاق‌های مدیریت‌نشده کمتری رو به رو شوید. برای نمونه می‌توانید پیش از آغاز سفر، رزرو بلیط استانبول به تهران را هم برای سفر برگشتتان انجام بدهید. هماهنگی‌های قبلی با هتل، تهیه نقشه‌ها و مشخص کردن برنامه سفر و داشتن اطلاعات تماس و نشانی جاهایی که قصد دراید بروید هم کمک زیادی به شما خواهد کرد.

 

یادگیری بعضی عبارات پرکاربرد

اگر شما قصد دارید برای مدت طولانی در استانبول بمانید، بهتر است که حداقل بعضی عبارات پرکاربرد را به زبان ترکی یاد بگیرید. مثلا عبارات مثل سلام، خداحافظ، متشکرم، لطفا، بله، خیر، من ... هستم، من ... متوجه نمی‌شوم، من ... می‌خواهم، کجاست؟ چقدر؟ و دیگر موارد. با یادگیری این عبارات شما می‌توانید با مردم استانبول راحت‌تر ارتباط برقرار کنید و احترام خود را به فرهنگ آن‌ها نشان دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از کتاب‌ها، نرم افزارها یا وب سایت‌های آموزش زبان ترکی، بیشتر عبارات را یاد بگیرید و مکالمه خود را تقویت کنید.

 

ماجرای فارسی زبان‌ها در ترکیه

 

استفاده از خدمات مترجم

اگر شما قصد دارید برای کار، تحصیل، درمان یا هر مورد دیگر به استانبول سفر کنید و نیاز به برقراری ارتباط حرفه ای با مردم استانبول دارید یک مترجم زبان ترکی استانبولی را در اختیار بگیرید تا بتوانید به کارهای خود به شکل دقیقی رسیدگی کنید.

 

استفاده از خدمات راهنمای تور

اگر شما قصد دارید با تهیه تور استانبول سفرمارکت به مناطق تاریخی، فرهنگی و طبیعی این شهر سفر کنید، خوب است که از خدمات راهنمای تور بهره بگیرید. راهنمای تور، یک فرد حرفه‌ای است که شما را در سفر خود همراهی می‌کند و درباره مناطق دیدنی، تاریخ، فرهنگ و جاذبه‌های استانبول به شما توضیح می‌دهد. راهنمای تور معمولا زبان فارسی یا انگلیسی را بلد است و می‌تواند شما را در حل مشکلات سفر خود نیز یاری دهد. شما می‌توانید با جستجو در اینترنت یا مراجعه به آژانس‌های مسافرتی، راهنمای تور مناسب خود را پیدا کنید و با قیمت مناسب از خدمات آن بهره‌مند شوید.

 

استفاده از زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است که در بسیاری از کشورها شناخته شده و استفاده می‌شود. استانبول نیز از این قاعده مستثنی نیست. شما می‌توانید با زبان انگلیسی با بسیاری از مردم استانبول صحبت کنید، به خصوص در مناطق گردشگری، فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها و غیره.

 

البته باید در نظر داشت که سطح زبان انگلیسی مردم استانبول متفاوت است و بعضی از آن‌ها ممکن است به خوبی صحبت نکنند یا فقط چند کلمه را بلد باشند. پس سعی کنید با زبان ساده و روشن صحبت کنید و در صورت لزوم از نرم افزارهای ترجمه کمک بگیرید.

 

ایرانیان زیادی در انتظارتان هستند

در استانبول به دلیل تردد بسیار ایرانی‌ها، اکثر فروشنده‌ها یا راننده تاکسی‌ها چندین کلمه فارسی را صحبت می‌کنند. علاوه بر آن ایرانیان متعددی را می‌بینید که در کوچه پس کوچه‌های استانبول مشغول خرید هستند. به این ترتیب اصلا احساس غریبی نخواهید کرد و حتی به هنگام نیاز می‌توانید از آن‌ها برای بیان کردن بعضی کلمات ترکی کمک بگیرید.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024