این ۳ کشتی با گنجینه‌های افسانه‌ای غرق شدند!



۲۷۰ سال بعد و در سال ۱۹۸۱ برخی غواصان به اعماق آب رفتند و لاشه کشتی سن خوزه را در سواحل کلمبیا کشف کردند. اما آن زمان دولت کلمبیا مدعی شد که سن خوزه بخشی از میراث این کشور است و اجازه خروج محتویات آن را نداد. از آن زمان تاکنون نیز محتویات کشتی سن خوزه توسط دولت کلمبیا محافظت می‌شود. 

به گزارش فرادید: بر کسی پوشیده نیست که اقیانوس‌ها پر از ثروت هستند. اما از قرن‌ها پیش که اولین کشتی‌های ماجراجو و اقیانوس‌پیما به آب‌ها آمدند، مصیبت‌هایی همچون طوفان و دزدان دریایی بر سر ملوانان ناآگاه آوار شد و محموله‌های گران بهای آن‌ها را به یغما برد.

 

این حوادث سبب شد تا بخشی از گنجینه‌هایی که در کشتی‌ها وجود داشت به اعماق دریا‌ها و اقیانوس‌ها برود. در حال حاضر هم هیچ راهی وجود ندارد که به شکل دقیق بفهمیم چه مقدار از ثروت زمین در جایی در بستر دریا یا اقیانوس قرار دارد و منتظر کشف شدن است.

 

البته از قرن‌ها قبل افسانه‌ها و داستان‌هایی در مورد گنج‌های اعماق آب نقل شده که بسیاری را به کشف این گنج‌ها واداشته است. اما حقیقت این است که تنها تعداد انگشت شماری از این کشتی‌ها با گنجینه‌های قابل توجه شان پیدا شده اند.  

 

ما در این مطلب به سه نمونه از گران قیمت‌ترین کشتی‌های غرق شده تاریخ اشاره خواهیم کرد.

 

گنجینه‌های افسانه‌ای ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱-کشتی سن خوزه به ارزش ۱۷ میلیارد دلار

 

کشتی سن خوزه در سال ۱۶۹۸ ساخته شد و یکی از دو کشتی دوقلویی بود که برای حمل گنج و طلای حکومت اسپانیا به آب انداخته شد. این کشتی که همیشه توسط سه کشتی جنگی محافظت می‌شد، آخرین بار ۲۸ مه ۱۷۰۸ به فرماندهی ژنرال خوزه راهی سفر به Cartagena، کلمبیا شد.

 

این سفر در حالی شروع شد که ژنرال خوزه فرناندز د سانتیلان می‌دانست مسیر رفتن شان به کلمبیا توسط بریتانیایی‌ها رصد می‌شود. اما به این موضوع توجه نکرد و دستور سفر داد.

 

اما بی توجهی او سبب شد تا بریتانیایی‌ها به کشتی سن خوزه و دیگر کشتی‌ها حمله کنند. در این درگیری سن خوزه آتش گرفت و به همراه ۶۰۰ خدمه خود با انباری پر از طلا، نقره، جواهرات و زمرد به اعماق اقیانوس رفت.

 

۲۷۰ سال بعد و در سال ۱۹۸۱  برخی غواصان به اعماق آب رفتند و لاشه کشتی سن خوزه را در سواحل کلمبیا کشف کردند. اما آن زمان دولت کلمبیا مدعی شد که سن خوزه بخشی از میراث این کشور است و اجازه خروج محتویات آن را نداد. از آن زمان تاکنون نیز محتویات کشتی سن خوزه توسط دولت کلمبیا محافظت می‌شود.

 

گنجینه‌های افسانه‌ای ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲- کشتی مارچنت رویال به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار

 

کشتی بازرگانی مارچنت رویال که در سال ۱۶۲۷ در لندن ساخته شد، برای تجارت با مستعمرات اسپانیا در هند غربی زیر نظر کاپیتان جان لیمبری استفاده می‌شد.   این کشتی در سال ۱۶۴۰ هنگامی که مشغول سفر به انگلستان بود، بدنه اش دچار نشتی شد و مجبور شد به شکل ناگهانی در بندر کادیز در جنوب اسپانیا لنگر بیاندازد.

 

در همین حین که تعمیرکاران مشغول مرمت مارچنت رویال بودند، یک کشتی در همان حوالی دچار آتش سوزی شد و  جان لیمبری پیشنهاد داد که مالکان محموله شان را به مارچنت رویال بسپارند. تاریخ نویسان ادعا دارند که محموله طلا و نقره کشتی آتش گرفته به اندازه دستمزد سالانه ۳۰ هزار سرباز اسپانیایی بود.

 

چند روز پس از تعمیر مارچنت رویال، بار دیگر کشتی با گنجینه عظیم اش رهسپار آب‌ها شد، اما دوباره دچار نشتی شد و پس از گذشت چند ساعت به اعماق آب‌ها رفت. طبق اسناد تاریخی، از ۵۸ خدمه مارچنت رویال ۴۰ مرد از جمله کاپیتان لیمبری موفق به فرار شدند. اما ۱۸ نفر دیگر به کام مرگ رفتند.

 

خبر خوب برای شکارچیان گنج این است که مارچنت رویال هنوز کشف نشده است. البته در در سال ۲۰۱۹، تقریباً ۳۸۰ سال پس از غرق شدن مارچنت رویال، یک کشتی ماهیگیری به نام Spirited Lady لنگری را پیدا کرد که احتمال می‌رود مربوط به این کشتی باشد. اما هنوز این موضوع به اثبات نرسیده است.

 

گنجینه‌های افسانه‌ای ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۳- کشتی فلور د لا مار به ارزش ۲.۶ میلیارد دلار

 

هنگامی که کشتی د لا مار در سال ۱۵۰۲ ساخته شد، یکی از بهترین کشتی‌های ناوگان پرتغالی به شمار می‌رفت. طبق اسناد تاریخی فلور د لا مار ۴۰۰ تن وزن و ۱۱۸ فوت طول داشت و یکی از زیباترین کشتی‌های حاضر در اقیانوس هند بود و حدود ۹ سال در رفت و آمد بود.

 

فلور د لا مار که روزگاری پیشرفته‌ترین کشتی جهان بود، پس از گذشت ۹ سال از عمرش خیلی زود فرسوده شد و در  نوامبر ۱۵۱۱ هنگام بازگشت به خانه نشان داد که باید از رده خارج شود. اما بازهم تعمیرات اساسی روی آن انجام شد و به جنگ رفت و دوباره آسیب دید. در نهایت پرتغالی‌ها تصمیم گرفتند که پس از پایان جنگ در سلطان‌نشین ملاکا (بخشی از مالزی امروزی)  فلور د لا مار بازنشسته شود.

 

به همین جهت در آخرین سفر خدمه، کشتی را با ۸۰ صندوق طلا و ۲۰۰ صندوق پر از یاقوت، الماس، زمرد، سکه، عطر و اثاثیه تزئین شده با جواهرات پر کردند. حجم گنجینه به اندازه‌ای بود که سرنشینان نگران سالم رسیدن به مقصد بودند.

 

اما در نهایت سفر آغاز شد و کشتی فلور د لا مار در نزدیکی سواحل سوماترا به دو نیم تقسیم شد و همراه با گنجینه سلطان ملاکا و ۴۰۰ خدمه به اعماق آب رفت. جالب اینجاست که این کشتی با وجود نزدیکی به ساحل هنوز کشف نشده باقی مانده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------