کشف شگفت‌انگیز جادۀ ۷ هزار ساله در زیر دریا



 جادۀ ۷ هزار ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
تیمی از باستان‌شناسان زیرآبی از دانشگاه زادار کرواسی، ویرانه‌های غرق‌شده‌ی یک جاده‌ی ۷۰۰۰ ساله را کشف کرده‌اند که در زمان باستان یک توده خاکی مصنوعی را به جزیره کورچولای کرواسی متصل می‌کرد. 

 به گزارش فرادید؛ جادۀ باستانیِ تازه کشف‌شده، در عمق ۵ متری دریا و در رسوبات سایت باستان‌شناسی سولاین (Soline) در نزدیکی سکونتگاه نوسنگیِ جزیره کورچولا قرار دارد. این جاده سرزمین اصلی را به یک جزیرۀ کوچک (که الان زیر آب رفته است) وصل می‌کرده. این اثر تاریخی متعلق به یک فرهنگ گمشده دریایی معروف به خوار (Hvar) است که در عصر نوسنگی این ناحیه را تصرف کرده بودند. 

 

به گزارش فرادید، تحلیل رادیوکربن چوبی که در آخرین کاوش‌ها در این سایت پیدا شد نشان داد قدمت کل این سکونتگاه ۴۹۰۰ سال پیش از میلاد مسیح است.

 

 جادۀ ۷ هزار ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

یک جاده خطی چهار متری ساخته‌شده از تخته‌سنگ حین بررسی اخیر در این سایت کشف شد. تقریباً ۷۰۰۰ سال پیش مردم در این جاده قدم می‌زدند. اواخر هفته قبل، دانشگاه زادار تصاویری از این گذرگاه زیرآبی منتشر کرد. این گذرگاه از سنگ‌های روی‌هم قرارگرفته ساخته شده بود که اندازه‌شان از عرض حدود ۳ متر بود. 

 

دانشگاه زادار در بیانیه‌ای که روز یکشنبه در فیس‌بوک منتشر شد، گفت: «در تحقیقات باستان‌شناسی زیرآبی در سایت غوطه‌ور نوسنگی سولین در جزیره کورچولا، باستان‌شناسان بقایایی پیدا کردند که آن‌ها را شگفت‌زده کرد. آنها زیر لایه‌های گل دریا، جاده‌ای کشف کردند که سکونتگاه غرق‌شده ماقبل تاریخ فرهنگ خوار را به ساحل جزیره کورچولا متصل می‌کرد.» 

 

به گفته این دانشگاه، دانشمندان و سازمان‌های متعددی با هم در حال کار روی تحقیقات زیرآبی هستند که مِیت پاریکا، مدیریت آنها را بر عهده دارد. او باستان‌شناسی است که مدتی در حال مطالعه این مکان است.

 

 جادۀ ۷ هزار ساله,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

(جزیرۀ نزدیک به ساحل که از شش هزار سال قبل زیر آب رفته است)

 

این تیم تکه‌هایی از سنگ‌های آسیاب، تیغه‌های سنگ چخماق و تبرهای سنگی را هم میان خرابه‌های زیر آب پیدا کرد. این آثار اطلاعاتی دربارۀ مردمان مرموز خوار به ما می‌دهد که نخستین بار حدود ۷۰۰۰ سال پیش در جزایر و سواحل شمال‌شرقی دریای آدریاتیک ظاهر شدند. 

 

کورچولا بخشی از مجمع الجزایری در دریای آدریاتیک است که زمانی بخشی از این قاره بوده است. دره‌های ساحلی کوه‌های دیناریک در نتیجه ذوب شدن یخ‌های زمین پس از ۱۲۰۰۰ قبل از میلاد شروع به طغیان کردند و تا ۶۰۰۰ قبل از میلاد مجمع‌الجزایر تقریباً به وضعیت فعلی خود رسیده بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------