(تصاویر) آثار شگفت‌انگیز چندهزارساله که با ذوب شدن یخ‌ها کشف شدند؛ از کفش چرمی تا کلنگ استخوانی!



 آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
از یک عصای چوبی که تسمه‌هایی از پوست حیوانات به آن بسته شده، تا بقایای یک کفش چرمی 6 هزار ساله؛ این‌ها آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیزی هستند که با عقب‌نشینی یخ‌ها در مرز کانادا و آلاسکا پدیدار شده‌اند. 

  باستان‌شناسان قطعات یخ در حال ذوب شدن در کانادا را بررسی کردند و ده‌ها اثر باستانی را کشف کردند که قدمت برخی از آن‌ها تا 7000 سال قبل نیز می‌رسید. عکس‌های منتشر شده، یافته‌های منحصر به فردی را نشان می‌دهند که با وجود ماهیت فسادپذیرشان، به علت قرار گرفتن در محیط یخ‌زده هنوز قابل تشخیص هستند.

 

به گزارش فرادید؛ بر اساس مطالعه‌ای که در 31 اکتبر در مجله «باستان‌شناسی میدانی» منتشر شد، پس از دو زمستان با برف بسیار کم، محققان تصمیم گرفتند چندین تکه یخ در حال ذوب را در پارک استانی کوه ادزیزا (Edziza) در تابستان 2019 بررسی کنند.

 

 آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

دو تکه چوب که با تسمه‌های پوستی به هم بسته شده‌اند؛ این ابزار احتمالا نوعی عصا بوده است

 

در این مطالعه آمده است که پارک استانی کوه ادزیزا یک منظره آتشفشانی است که برای مردمان «تالتان» (Tahltan) که یکی از اولین اقوام بومی کانادا بوده‌اند، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای بوده است. تالتان‌ها قرن‌ها از این کوه‌ها برای شکار فصلی استفاده می‌کرده و امروزه نیز به این کار ادامه می‌دهند.

 

دانشمندان قبلا معادن ابسیدین (سنگ‌های آتشفشانی) و مصنوعات ساخته‌شده از این سنگ‌ها را در این منطقه پیدا کرده بودند، اما تکه‌های یخی مجاور به این اندازه مورد مطالعه قرار نگرفته بودند. محققان احتمال می‌دادند که بتوانند مصنوعات باستانی فاسد شدنی را که در یخ حفظ شده‌اند پیدا کنند.

 

 آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

بقایای یک چرم دوخته شده با قدمت 6200 سال که محققان آن را یک کفش تشخیص داده‌اند

 

بنابراین با ذوب شدن یخ در زیر نور خورشید تابستان، محققان از 9 قطعۀ عظیم یخی بازدید کردند و 56 اثر فاسد شدنی پیدا کردند. محققان گفتند: «بیشتر این مصنوعات از چوب ساخته شده‌اند، از جمله ظروف ساخته شده از پوست درخت غان، نیزه‌ها و عصای مخصوص راه رفتن در برف». سایر مصنوعات که با استفاده از بقایای حیوانات ساخته شده‌اند عبارتند از چکمه‌های دوخته شده از چرم و ابزارهای حکاکی شده از شاخ و استخوان.

 

 آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

آنطور که در تصویر بالا می‌بینید، باستان‌شناسان دو ظرف از جنس پوست درخت یافتند که آثاری از «دوخت» را در کناره‌های خود داشتند. این دو تکه پوست 2000 ساله دو ردیف بخیه در امتداد کناره‌هایشان دارند و مقداری از مواد دوخت هنوز در سوراخ‌ها باقی مانده است.

 

ظرف پوست‌درختی دیگر دارای چوب‌های دوخته شده در کناره‌های آن است که نشان می‌دهد بخشی از یک سبد تقویت شده است که برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شده. محققان می‌گویند قدمت آن به بیش از 1400 سال قبل می‌رسد.

 

باستان‌شناسان همچنین شیئی را کشف کردند که از پوست بخیه شده حیوان ساخته شده بود و آن را بقایای یک نوع چکمه شناسایی کردند. قدمت این پاپوش چرمی به 6200 سال قبل می‌رسد.

 

 آثار کم‌نظیر و شگفت‌انگیز,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

کلنگ استخوانی (از جنس شاخ حیوان) با قدمت 5300 ساله

 

در یک تکه یخ در حال ذوب دیگر، یک شاخ 5300 ساله به شکل یک کلنگ پیدا شد که احتمالا مخصوص شکستن یخ بوده است.

 

مصنوعات ساخته شده از سنگ آتشفشانی نیز از یافته‌های پرتکرار در این محوطۀ باستانی بوده‌اند.

 

پارک استانی کوه ادزیزا در بریتیش کلمبیا و در نزدیکی مرز کانادا با آلاسکا قرار دارد. این پارک در 660 مایلی شمال غربی ونکوور و حدود 155 مایلی جنوب شرقی جونو قرار دارد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------