کشف یک شیء تاریخی ناشناخته و طلاکاری‌شده در انگلستان



کشف یک شیء تاریخی ناشناخته و طلاکاری‌شده ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
یک شی مرموز آنگلوساکسونی نزدیک لانگهام در شهرستان نورفک در شرق انگلستان کشف شده است.   

 این دست‌سازه‌ی نقره‌ای طلاکاری شده که مربوط به اواخر قرن هشتم یا اوایل قرن نهم است، هم گواه پیچیدگی هنرهای باستانی است و هم رازی است که هنوز حل نشده است. 

 

به گزارش فرادید، با وجود مهارتی که برای ساخت آن لازم بوده، این شیء تقریباً ۱۲۰۰ساله هیچ هدف ظاهری ندارد و برای باستان‌شناسان به صورت یک راز باقی مانده است. 

 

یک جویندۀ فلزات عتیقه در شهرستان نورفک این اثر باستانی را با استفاده از فلزیاب خود پیدا کرد. قطر این شیء ۱۹.۴ میلی‌متر است و طرح‌های پیچیده‌ای دارد؛ طرح‌هایی که یک حیوان با سر به عقب برگشته را نشان می‌دهند. 

 

این دست‌سازه طراحی دقیقی دارد، بالای آن، صاف و مدور است و اضلاع کوتاه و مستقیم آن، یک استوانه کم‌عمق و توخالی را شکل می‌دهند. این شی با یک الگوی مارپیچی دقیق و حیوانی (احتمالاً اسب) که به عقب نگاه می‌کند، تزئین شده است. این طرح شباهت زیادی به سبک موجود در کتاب کِلز (Kells) و انجیل لیندیسفارن دارد که هر دو به خاطر تصاویر پیچیده‌شان مشهورند. 

 

این قطعه با استفاده از تکنیک پیچیده‌ای ساخته شده که در آن، جیوه با طلای پودرشده مخلوط می‌شود تا طرح را برجسته کند، فرآیندی که گواه سطح بالای صنعتگری آن دوره است. 

 

کشف یک شیء تاریخی ناشناخته و طلاکاری‌شده ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

یکی از اضلاع ۸.۵ میلی‌متری این شئ، به سمت داخل خم و موجب شکاف شده است، اما بیش از ۱۰۰۰ سال در خاک سالم مانده است. 

 

هلن گیک، تاریخدان و متصدی یافته‌های نورفک، در مورد این دست‌سازه گفته است که باور دارد این شیء زینت‌شده، مهارت صنعتگران آنگلوساکسون را نشان می‌دهد: «این دست‌سازه توسط شخصی ساخته شده که نگاه واقعی به زیبایی داشته است. این شیء بسیار کوچک است، با این حال با همان دقتی که برای چیزی شبیه کتاب مقدس یا جواهرات لازم است، ساخته شده است».

 

اعتقاد بر این است که این طرح با استفاده از طلا و جیوه وارداتی از اسپانیا ساخته شده است. در حالی که مهارت و هزینه ساخت این اثر، گواه اهمیت این شی به اندازه جواهرات شخصی و تزیینات اضافه‌شده به متون مقدس است، کارشناسان هنوز نمی‌دانند کاربرد آن چه بوده است. 

 

دکتر هلن گیک حدس می‌زند که شاید این شیء بخشی از عصایی بوده که باقی آن در طول قرن‌ها از بین رفته است. 

 

کشف این شیء آنگلوساکسونی نه تنها به درک ما از صنعتگری تاریخی می‌افزاید، بلکه علاقه کارشناسان و علاقه‌مندان به تاریخ را نیز برانگیخته است. همانطور که ما در اسرار گذشته عمیق‌تر کاوش می‌کنیم، چنین اکتشافاتی ما را با مهارت‌های خلاقانه و فنی مردمان گذشته بیشتر آشنا می‌کند. 

 

این شئ علاوه بر رمز و رازی که با خود دارد به طور رسمی توسط مقامات به عنوان «گنج» اعلام شده است. موزه قلعه نورویچ برای افزودن این اثر خارق‌العاده به مجموعه خود ابراز علاقه کرده است.

  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------