کشف مجسمۀ مرموز 1800 ساله در جریان ساخت پارکینگ



مجسمه مرمری رومی ۱۸۰۰ ساله ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
یک مجسمه مرمری رومی ۱۸۰۰ ساله از سر یک زن حین ساخت و ساز در پارکینگ خانه بِرلی نزدیک اِستَمفورد در لینکِلن‌شایِر بریتانیا کشف شد. 

در آوریل ۲۰۲۳، اپراتور دستگاه حفاری مکانیکی، گِرِگ کرالی، سر یک مجسمه را کشف کرد. قدمت این سر مرمری به عقیده‌ی کارشناسان به قرن اول یا دوم بازمی‌گردد. دو هفته بعد، نیم‌تنه‌ی مرمری که سر قبلاً به آن وصل بوده نیز پیدا شد. به گفته کارشناسان، زبانه‌ی آهنی یافت‌شده در سر مرمری که احتمالاً در قرن هجدهم به آن اضافه شده، وسیله‌ی اتصال سر به نیم‌تنه یا پایه بوده است. 

 

به گزارش فرادید، این کار را معمولاً دلال‌های عتیقه‌ی ایتالیایی آن زمان انجام می‌دادند تا آثار باستانی را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر کنند. اعتقاد بر این است که طی یکی از دو سفر اِرل نهم به ایتالیا در دهه ۱۷۶۰، زمانی که او آثار باستانی بسیاری را خریداری کرد، این مجسمه به بِرلی آورده شد. 

 

مجسمه مرمری رومی ۱۸۰۰ ساله ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

به گفته‌ی مقامات خانه‌ی برلی، گِرِگ کرالی به طور تصادفی این مجسمه‌ی رومی «مرموز» ۱۸۰۰ساله را حین کار با دستگاه حفاری در پروژه‌ی ساخت پارکینگ در بریتانیا کشف کرد

 

مقامات می‌گویند این مجسمه دارای «ویژگی‌های یک بانوی زیبای رومی» است. اما راز و رمز مجسمه در این است که با وجود ارزشی که دارد معلوم نیست چگونه و به چه دلیل دفن شده است. توضیحات مختلفی در این باره ارائه شده است؛ از فرض دزدی ناشیانه گرفته تا این فرض که شخصی مجسمه را دور انداخته و بعداً خاک به مرور آن را پوشانده است. همچنین روشن نیست تا قبل از کشف این سر مرمری در اواخر آوریل ۲۰۲۳، آن تا چه مدت زیر زمین مخفی بوده است. 

 

این یافته شگفت‌انگیز به همراه شرح کشف آن و مجسمه‌های دیگری که نهمین اِرل خریده بود، در بازگشایی خانه برای فصل ۲۰۲۴ در روز ۱۶ مارس به نمایش گذاشته می‌شود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------