بزرگترین اشتباهات که منجر به سودآوری شرکت‌های بزرگ جهان شد



در طول قرن ها، اشتباهات غیر عمد بسیاری منجر به پیشرفت‌های بزرگی همچون خلق یک داروی نجات‌بخش، ظهور یک فناوری پیشرفته، درست شدن غذا‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه، تولید لوازم ضروری خانگی و اداری و اسباب‌بازی‌های جالب و سرگرم کننده شده است. با ما همراه باشید تا با بزرگترین اشتباهات تاریخی که منجر به سودآوری‌های کلان برای شرکت‌های بزرگ جهان شده است، آشنا شویم. 

 شرکت‌ها معمولاً تمایلی به اشتباهات پرهزینه ندارند، اما گاهی اوقات یک اشتباه سهوی می‌تواند منجر به سودآوری کلان برای یک شرکت شود. در طول قرن ها، اشتباهات غیر عمد بسیاری منجر به پیشرفت‌های بزرگی همچون خلق یک داروی نجات‌بخش، ظهور یک فناوری پیشرفته، درست شدن غذا‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه، تولید لوازم ضروری خانگی و اداری و اسباب‌بازی‌های جالب و سرگرم کننده شده است. با ما همراه باشید تا با بزرگترین اشتباهات تاریخی که منجر به سودآوری‌های کلان برای شرکت‌های بزرگ جهان شده است، آشنا شویم.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۳۰. کوکی شکلات چیپسی 

تولید شده در سال ۱۹۳۰

فرقی نمی‌کند ۵ ساله باشید یا ۷۵ ساله، به احتمال زیاد یکی از طرفدار‌های کوکی شکلات چیپسی هستید. این شیرینی پرطرفدار برای اولین بار توسط روث گریوز ویکفیلد، یکی از مالکان مسافرخانه The Toll House Inn در ماساچوست ساخته شد. او قصد داشت تا برای مهمانان کوکی‌های شکلاتی درست کند که متوجه شد شکلات‌های مخصوص نان تمام شده است. او با خلاقیت خود از شکلات‌های نستله استفاده کرد. اما شکلات‌ها به طور یکنواخت ذوب و در داخل شیرینی پخش نشدند. با این حال، او یک شیرینی بسیار خوشمزه و محبوب را پخت.

 

به سرعت شرکت‌هایی مانند Nestle (که محوز استفاده از دستور پخت خانم ویکفیلد را دریافت کرده بودند)، Nabisco، Mrs. Fields و Famous Amos خواهان بخشی از تجارت کوکی‌های شکلات چیپسی شدند. امروزه بیش از ۷ میلیارد کوکی شکلات چیپسی در هر سال در ایالات متحده مصرف می‌شود.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۹. لاستیک ولکانیزه

تولید شده در سال ۱۸۳۹

در اوایل قرن نوزدهم، چارلز گودیر تصمیم گرفت تا لاستیک طبیعی را در برابر سرما و گرمای شدید مقاوم‌تر کند. او پنج سال تلاش کرد تا به فرمول شیمیایی مورد نظر خود دست یابد، اما لحظه موفقیت او زمانی بود که ناخواسته یک تکه لاستیک را روی یک اجاق گاز داغ انداخت. در نتیجه، لاستیک به جای ذوب شدن بیشتر یا بخار شدن، سفت باقی مانده و با افزایش گرما، در واقع سخت‌تر نیز شده است. از این رو به ماده پایدارتری تبدیل شد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۸. ساخارین

تولید شده در سال ۱۸۷۹

براساس گفته ها، دو دانشمند به نام‌های ایرا رمسن و کنستانتین فالبرگ بر روی یک ماده نگهدارنده غذایی جدید کار می‌کرند. آن‌ها برای میل کردن غذا دست از کار کشیده بودند. وقتی که مشغول خوردن غذا بودند، فالبرگ متوجه شد که غذای او به طرز عجیبی بسیار شیرین است. بعد‌ها معلوم شد که فراموش کرده دست هایش را پیش از غذا بشوید و در واقع در آن زمان در حال چشیدن ماده شیمیایی مورد مطالعه خود بود که بر روی پوستش باقی مانده بود. بعدها، این محصول که به نام ساخارین شناخته می‌شود، در بسته بندی‌ها فروخته می‌شد و به یک ماده پرکاربرد در نوشابه ها، کیک ها، آب نبات‌ها و... تبدیل شد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۷. ماده ضد لک و ضد آب اسکاچگارد

تولید شده در سال ۱۹۵۶

این محصول که به طور تصادفی توسط شیمیدان پتسی شرمن اختراع شد برای بسیاری از افرادی که در منزل سگ یا حیوان خانگی دارند بسیار آشناست. درآن زمان، پتسی شرمن، در تلاش برای تولید نسخه جدیدی از لاستیک بود، اما به طور تصادفی مخلوط آزمایشی او بر روی کفش سفید یکی از همکارانش ریخت. به نظر می‌رسید که ناحیه آلوده شده، کثیفی و مایعات را دفع می‌کند و درخشندگی خود را حفظ کرده است. بعد‌ها شرکت ۳M این محصول را با نام Scotchgard منتشر کرد و به یکی از بزرگترین فروشندگان این شرکت تبدیل شد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۶. چیپس

تولید شده در سال ۱۸۵۳

چیپس‌های سیب زمینی برای اولین بار توسط آشپز جورج کرام اختراع شدند. ظاهراً یک مشتری سخت‌گیر طرفدار روش درست کردن سیب‌زمینی‌های سرخ کرده کرام نبود و از اینکه سیب زمینی‌ها خیلی ضخیم بوده و به اندازه کافی ترد نبودند شکایت داشت. از این رو، آشپز با عصبانیت، سیب زمینی‌ها را بسیار نازک برش داد و سرخ کرد. خوشبختانه، مشتری این سیب زمینی‌ها را دوست داشت. اما این آخر کار نبود و در سال‌های بعد، این چیپس‌ها به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شدند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۵. چسب ولکرو

تولید شده در سال ۱۹۵۷

در سال ۱۹۵۷، مهندس سوئیسی به نام جورج د مسترال در حال قدم زدن با سگ ایرلندی خود در کوهستان بود که سگ او به بوته‌ای برخورد کرد و خار‌های این گیاه تمام بدن این سگ را پوشاند. د مسترال با ناراحتی، چند نمونه از خار‌های این گیاه را با خود به آزمایشگاه برد و متوجه شد که این خار‌ها حاوی هزاران قلاب نیش مانند هستند که به سبب همین اجزای قلاب مانند به بدن سگ او چسبیده بودند. این مهندس سوئیسی از دیدن ورم پوست ناشی از برخورد این خار‌ها به بدن سگ خود بسیار ناراحت شد، اما همین موضوع ایده‌ای جالب بود تا او را به فکر تولید پارچه‌های چسبنده بیاندازد. از این رو در طی دهه‌های بعد، او تمام تلاش خود را به کار گرفت تا پارچه‌هایی با خاصیت چسبندگی مشابه با این خار‌ها تولید کند. این محصول که بعد‌ها چسب ولکرو نامیده شد به عنوان یکی از چسب‌های پارچه‌ای پرطرفدار در تولید کفش‌های کتانی و کیف و کوله پشتی مورد استفاده قرار گرفت.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۴. نوتلا

تولید شده در سال ۱۹۶۴

در اواسط قرن بیستم، دانه‌های کاکائو در ایتالیا گران بود و به سختی یافت می‌شد؛ بنابراین پیترو فررو، سرآشپز شیرینی پز، دسر‌های شکلاتی خود را مملو از فندق می‌کرد. تا اینکه در یک روز گرم تابستانی، بخشی از شیرینی‌های شکلاتی و فندقی او ذوب شد و به یک ماده خمیری شکلاتی تبدیل شد که البته بسیار خوشمزه هم بود. این محصول در ابتدا Supercrema نامیده می‌شد، اما بعد‌ها به نوتلا تغییر نام داد. با تبدیل شدن نوتلا به یک پدیده جهانی، پیترو میلیارد‌ها دلار به دست آورد و اکنون تخمین زده می‌شود که هر ۲.۵ ثانیه یک شیشه از این شکلات خوشمزه در سراسر جهان فروخته می‌شود.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۳. داروی ویاگرا

تولید شده در سال ۱۹۹۶

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما باید بیان داشت که داروی ویاگرا در ابتدا قرار بود تا به عنوان درمانی برای مشکلات قلبی مانند آنژین استفاده شود. اگرچه این دارو در آزمایش‌های بالینی خود شکست خورد، اما شرکت‌کنندگان مرد یک عارضه جانبی نسبتاً غیرعادی را گزارش کردند. از این رو، فایزر به سرعت این دارو را به عنوان یکی از دارو‌های موثر برای افزایش توان جنسی در مردان وارد بازار کرد. پس از گذشت اندکی از ورود این دارو به بازار، تقاضا به حدی بالا بود که ویاگرا عنوان سریعترین داروی فروخته شده در تاریخ را به نام خود ثبت کرد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۲. شیشه‌های نشکن

تولید شده در سال ۱۹۰۳

گاهی اوقات، باید سعی کنید چیزی را بشکنید تا به یک کشف بزرگ برسید. اگرچه ادوارد بندیکتوس دانشمند قصد نداشت در حین کار در آزمایشگاهش یک فلاسک شیشه‌ای را محکم به زمین بکوبد، اما در کمال تعجب، شیشه این فلاسک تنها یک ترک خفیف برداشت. این مسئله بندیکتوس را بسیار کنجکاو کرد. او در طی بررسی‌های خود متوجه شد که فلاسک با نیترات سلولز پوشانده شده است. این پلاستیک مایع دقیقا همان عاملی بود که از خرد شدن این فلاسک جلوگیری کرده بود. او در طی آزمایشات مکرر، این پلاستیک را اصلاح کرد و شیشه نشکنی را توسعه داد که به طور گسترده در اتومبیل استفاده می‌شود.

  

۲۱. شراب برندی

تولید شده در قرن ۱۶ ام

این اتفاق جالب که قدمت آن به قرن شانزدهم بازمی گردد، توسط یک کشتی بان هلندی رخ داد که به دنبال راهی آسان‌تر برای حمل شراب بود. ایده او این بود که از گرما برای غلیظ کردن مایع استفاده کند و پس از رسیدن به مقصد، به آن آب اضافه کند. اما اینکار آنطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفت. در نتیجه این کار، اصطلاحاً شراب سوخته بود (که در زبان هلندی به brandwijn معروف است). با این حال، به طرز شگفت انگیزی به یک نوشیدنی خوشمزه تبدیل شده بود.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲۰. کتانی‌های دو

تولید شده در ۱۹۷۱

آیا می‌دانستید که کار ناسا فراتر از کاوش در آسمان هاست؟ در اوایل دهه ۱۹۷۰، مهندسان ناسا در تلاش بودند تا مقاومت کلاه‌های فضانوردی را نسبت به ضربه افزایش دهند. از این رو، از فرآیند جدیدی برای قالب‌گیری لاستیک استفاده کردند که شامل پلاستیک ذوب شده و هوای فشرده بود. نتیجه این کار، تولید پلاستیک دارای حباب‌های هوایی بود که می‌توانست در عین مقاومت به ضربه، شکل خود را نیز حفظ کند. این طرح برای یک تولید کلاه ایمنی عالی بود، اما فرانک رودی فضانورد از این رویکرد برای تولید محصولی جدید و متفاوت، یعنی کتانی‌های دو استفاده کرد. سال‌ها بعد نایکی از این رویکرد برای تولید کتانی‌ها دو خود استفاده کرد و شرکت را برای سال‌های متوالی به سود رساند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۹. بستنی قیفی

تولید شده در سال ۱۹۰۴

تا ابتدای قرن بیستم، فروشندگان بستنی، غذای منجمد را در کاغذ، شیشه و فلز سرو می‌کردند. در برخی مواقع، بستنی‌ها در ظرف‌های کوچک لیوان مانندی سرو می‌شدند که در آن یک پیمانه بستنی قرار داشت و افراد پس از بیسیدن و خوردن بستنی باید ظرف هایخود را به فروشندگان تحویل می‌دادند تا مجددا پس از شستشو برای مشتریان دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. تا اینکه در یک روز گرم تابستانی در سال ۱۹۰۴، ظروف سرو بستنی آرنولد فورناچو بستنی فروش تمام شد. اما خوشبختانه، فروشنده غرفه مجاور او یعنی ارنست هاموی، مقداری از شیرینی وافل خود را برای عرضه بستنی در اختیار فورناچو قرار داد. فورناچو بستنی‌ها را در این شیرینی پیچید و اولین بستنی قیفی جهان را فروخت.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۸. وازلین

تولید شده در سال ۱۸۷۰

وازلین به طور گسترده به عنوان یکی از بهترین محصولات بهداشتی مراقبت از دست و بدن در جهان شناخته می‌شود، اما این چیزی نبود که شیمیدان رابرت چزبرو هنگام سفر از نیویورک به پنسیلوانیا در نظر داشت. در سال ۱۸۵۹، رابرت چزبرو، شیمیدانی که قبلا نفت سفید را از روغن نهنگ‌های اسپرم استخراج می‌کرد، به میدان‌های نفتی در Titusville، پنسیلوانیا سفر کرد تا در مورد مواد جدیدی که ممکن است از این سوخت جدید تولید شود، تحقیق کند. او در آنجا با باقی مانده‌ای به نام موم میله‌ای آشنا شد که باید به طور دوره‌ای از پمپ‌های سکو‌های نفتی پاک می‌شد. کارگران نفت از این ماده برای التیام بریدگی‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌کردند. چزبرو نمونه‌هایی از موم میله‌ای را به بروکلین برد، ژله وازلین قابل استفاده را استخراج کرد و شروع به تولید یک محصول دارویی کرد که او آن را وازلین نامید.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۷. چسب قطره‌ای

تولید شده در سال ۱۹۴۲

چسب قطره‌ای یکی از مبتکرانه‌ترین محصولات ساخته شده توسط بشر است، اما کشف آن کاملا تصادفی بود. در سال ۱۹۴۲، دکتر هری کوور در طی جنگ جهانی دوم در جست‌وجوی راهی برای شفاف کردن مگسک اسلحه‌های جنگی بودند و در این مسیر، ماده‌ای به نام سیانوآکریلات (Cyanoacrylate)، توجه آن‌ها را به خود جلب نمود. آن‌ها متوجه شدند که خاصیت چسبندگی این ماده کار آن‌ها را دشوار می‌کند. از این رو، آن‌ها این ماده را کنار گذاشته و به دنبال راه جدیدی برای شفاف کردن مگسک‌های سلاح‌ها پرداختند. اما چندین سال بعد، کوور به همراه همکاران، کار بر روی این ماده چسبنده را مجددا از سر گرفت و با توجه به خاصیت چسبندگی بالا و مقاومت به گرمای این ماده، آن را به عنوان یک محصول تجاری تحت عنوان چسب قطره‌ای به بازار عرضه کرد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۶. بستنی یخی

تولید شده در سال ۱۹۰۵

در سال ۱۹۰۵، فرانک اپرسون یازده ساله در تلاش بود تا از پودر نوشابه و آب، نوشیدنی درست کند که به طور تصادفی آن را یک شب بیرون از خانه رها کرده بود. صبح روز بعد فرانک پس از یافتن ترکیب جامد یخ زده اش، آن را لیس زد و در کمال تعجب، طعم بسیار خوبی هم داشت. او نام آن را Ebbsicle گذاشت و سال‌ها بعد فرزندانش نام آن را به Pop’s Sickle تغییر دادند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۵. ضربان ساز قابل کاشت

تولید شده در سال ۱۹۵۶

این دستگاه به معنای واقعی کلمه عامل نجات میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به مشکلات قلبی بوده است. در دهه ۱۹۵۰، مهندس ویلسون گریت بچ سعی داشت صدا‌های قلب انسان را ضبط کند، اما از یک مقاومت یا رزیستوربا اندازه اشتباه در مدار دستگاه استفاده کرد. با این حال حماقت او منجر به یک مکاشفه حیرت انگیز شد؛ این دستگاه کوچک، یک پالس الکتریکی را در خود داشت که ضربان قلب را تقلید می‌کرد. اگرچه ضربان‌ساز‌ها قبلاً وجود داشتند، اما برای بیماران مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کردند. اکنون، این دستگاه قابل حمل می‌تواند الکترود‌هایی را به بافت عضلانی قلب ارسال کند و به ضربان طبیعی آن کمک کند، در حالی که بیماران به راحتی می‌توانند در منزل به استراحت یا کار‌های روزمره خود بپردازند. در سال ۱۹۶۰، گریت بچ با دکتر ویلیام چارداک و دکتر اندر گیج همکاری کرد و با موفقیت یک ضربان ساز را در بدن مردی کاشت که ۱۸ ماه بیشتر از حد انتظار عمر کرد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۴. نایلون حبابدار

تولید شده در سال ۱۹۵۷

دو مهندس به نام‌های آلفرد فیلدینگ و مارک چاوانز ابتدا محصول جدید خود را به عنوان کاغذ دیواری و عایق گلخانه فروختند، اما از این محصول استقبال چندانی نشد. در سال ۱۹۶۰، IBM به راه حلی نیاز داشت تا کامپیوتر‌های جدید خود را بدون هیچ آسیبی به دست مشتریان برساند. از آن زمان به بعد بود که محصول فیلدینگ و چاوانز به عنوان یک عامل محافظ پرطرفدار وارد صنعت شد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۳. تفلون

تولید شده در سال ۱۹۳۸

هنگامی که شیمیدان روی پلانکت مشغول تحقیق درباره سیستم‌های سردکن بود، دید که مقداری از گازی که با آن کار می‌کرد به پودر سفید تبدیل شده است. ابتدا پلانکت از آزمایش ناموفق خود آزرده خاطر شد، اما پس از آزمایشات بیشتر متوجه شد که این ترکیب جدید یک ماده قوی و مقاوم در برابر حرارت است. در سال ۱۹۴۵ بود که این ماده با نام تجاری تفلون آن را برای اهداف نظامی و حتی برای تابه‌های نچسب مورد استفاده قرار گرفت.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۲. کورن فلکس

تولید شده در سال ۱۸۹۸

برادران جان و ویل کلوگ قصد داشتند تا با استفاده از غلات، گرانولا درست کنند، اما به طور تصادفی قابلمه را برای چند روز روی اجاق گذاشتند. در نتیجه مایع به دست آمده غلیظ، خشک و حتی کپک زده بود! با اینحال، این دو برادر این مخلوط را آزمایش کردند و یاد گرفتند که چگونه کپک‌های آن را از بین ببرند و یک غلات جدید ایجاد کردند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۱. بوتاکس

تولید شده در سال ۱۹۸۷

اگرچه بوتاکس بیشتر به عنوان یک درمان ضد پیری شناخته می‌شود، اما این محصول در ابتدا برای درمان بیماران مبتلا به اسپاسم پلک و اختلالات عضلانی چشم استفاده می‌شد. با این حال، دکتر ژان کاروترز متوجه شد که پس از استفاده از این دارو و با بهبود سلامت چشم، یک عارضه جانبی شگفت‌انگیز وجالبی به وجود می‌آید؛ چروک‌های دور چشم از بین می‌رفتند.

 

دکتر کاروترز مشاهدات خود را با همسرخود که یک پزشک متخصص پوست بود در میان گذاشت و این دو روند درمان‌های زیبایی را تغییر دادند. پس از تایید FDA در سال ۲۰۰۲، تزریق بوتاکس میلیارد‌ها دلار درآمد ایجاد کرد و تبدیل به درمانی برای افراد مشهور مشهور شد تا ظاهر خود را حفظ کنند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱۰. گِل بازی

تولید شده در سال ۱۹۷۸

در طول جنگ جهانی دوم، جیمز رایت، مهندس جنرال الکتریک، وظیفه داشت به دولت کمک کند تا جایگزین ارزان‌تری برای لاستیک پیدا کند، که کاربرد فراوانی در ساخت چکمه‌های سربازان، آج تانک، لاستیک‌ها و سایر ملزومات داشت. رایت در حین کار روی این پروژه، اسید بوریک و روغن سیلیکون را با هم ترکیب کرد و در نتیجه آن، ماده‌ای با نرمی غیر عادی ایجاد شد که که می‌توانست تقریباً به هر چیزی تبدیل شود. دولت از این گِل نرم رایت استفاده کرد، اما سال‌ها بعد، تاجری به نام پیتر هاجسون متوجه شد که مردم در یک مهمانی با این خمیر‌ها بازی می‌کنند. او نام آن را «Silly Putty» گذاشت و آن را به عنوان یک اسباب‌بازی کودکانه که در تخم مرغ‌های پلاستیکی رنگارنگ عرضه می‌شد، فروخت.

  

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۹. دستمال کاغذی

تولید شده در ۱۹۲۴

دستمال‌های کلینکس در ابتدا عمدتاً برای از بین بردن کرم‌های سرد استفاده می‌شد. اما زمانی که ارنست مالر، رئیس تحقیقات شرکت کیمبرلی-کلارک، به تب یونجه مبتلا شد، به طور غریزی شروع به استفاده از دستمال کاغذی به عنوان دستمال یکبار مصرف کرد. کیمبرلی-کلارک با احساس اینکه اکنون می‌تواند به بازار وسیع تری قدم بگذارد، برند خود را تغییر داد و در عرض دو سال، عموم مردم دستمال‌های خود را کنار گذاشتند و از دستمال کاغذی استفاده کردند. اگرچه برند‌های دیگر دستمال کاغذی به وجود آمده اند، اما Kleenex همچنان محبوب‌ترین دستمال کاغذی صورت در جهان است.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۸. آدامس

تولید شده در سال ۱۸۶۰

در سال ۱۸۶۰ توماس آدامز در حال آزمایش شیره درختان از آمریکای جنوبی به عنوان جایگزینی برای لاستیک بود. پس از شکست او در این آزمایش، آدامز از شدت عصبانیت قطعه‌ای از این شیره را در دهان خود گذاشت. در کمال تعجب این ماده خوشمزه و به طرز قابل ملاحظه‌ای جویدنی بود. آدامز شروع به افزودن طعم‌ها به این ماده کرد و شرکت او شروع به فروش آدامس در سراسر جهان کرد. به سرعت، شرکت‌هایی مانند Wrigley با مارک‌های آدامس مانند Juicy Fruit و Wrigley's Spearmint و پس از آن Chiclets، Double Bubble، Bazooka و دیگران تلاش کردند تا به این صحنه رقابت وارد شوند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۷. خشکشویی

شروع فعالیت از سال ۱۸۴۵

قدمت خشکشویی به اوایل قرن نوزدهم فرانسه برمی گردد، زمانی که یک خدمتکار چراغی را شکست و روغن تربانتین روی یک پارچه سفره ریخت. هنگامی که پارچه خشک شد، کارفرمای او، ژان باپتیست جولی، متوجه شد که لکه‌های روی پارچه از بین رفته اند. از این رو، او یک رومیزی دیگر را در وانی پر از تربانتین گذاشت. باز هم نتیجه شگقت انگیز بود. از این رو، جولی با فرمول جدید خود اولین مغازه خشکشویی جهان را افتتاح کرد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۶. خمیر بازی

تولید شده در سال ۱۹۵۶

Kutol شرکتی بود که به سبب محصول تمیزکننده نرم و شکل‌پذیرش که به طور خاص برای حذف دوده از کاغذ دیواری طراحی شده بود، مشهور بود. اما وقتی صاحبان خانه شروع به تغییر سیستم‌های گرمایشی از زغال سنگ به گاز و برق کردند، این شرکت از نظر مالی ورشکست شد. خوشبختانه، رئیس شرکت خویشاوندی داشت که معلم مدرسه بود. او این محصول را با این تصور که دانش‌آموزانش از بازی با آن لذت می‌برند، به کلاس خود آورد. بچه‌ها از بازی کردن با آن سیر نشدند و این گونه بود که خمیر بازی متولد شد. شرکت نجات یافت و در اواخر دهه ۱۹۵۰، خمیر بازی در فروشگاه‌هایی مانند Macy’s فروخته شد، در برنامه‌های تلویزیونی تبلیغ شد و به یکی از محبوب‌ترین محصولات کودکان در تمام دوران تبدیل شد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۵. کاغذ یادداشت چسب دار

تولید شده در سال ۱۹۶۸

این محصول جالب توسط دکتر اسپنسر سیلور و آرت فرای، دانشمندان ۳M اختراع شد. دکتر سیلور کشف اولیه را انجام داد. او در حین تحقیق روی چسب‌های قوی، چسبی را پیدا کرد که به راحتی به کاغذ و سطوح دیگر می‌چسبد و به راحتی می‌توان آن را بدون ایجاد آسیب جدا کرد. متأسفانه، این شرکت هیچ ایده‌ای نداشت که با آن چه کند. سال‌ها بعد، فرای به دنبال راهی برای چسباندن کاغذ‌ها به یک کتاب بود تا چندین نشانک داشته باشد. از این رو اولین کاغذ‌های یادداشت چسب دار خلق شد.

 

"۴. فنر بازی اسلینکی

تولید شده در سال ۱۹۴۳

یکی از محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های جهان (بیش از ۳۵۰ میلیون فروخته شده است!) توسط مهندس نیروی دریایی ریچارد جونز اختراع شد که در حال ساخت سیستمی از فنر‌های کششی بود که به ایمن کردن ابزار کشتی در هنگام آب‌وهوای بد کمک می‌کرد. او پس از انداختن ناشیانه فنر روی زمین، از نحوه جهش آن شگفت زده شد. جونز که متقاعد شده بود که بچه‌ها احتمالا آن را دوست خواهند داشت، محصول را کامل کرد و همسرش بتی نام آن را "Slinky" گذاشت. در طول فروش اولیه آن در گیمبلز در فیلادلفیا در سال ۱۹۴۵، ۴۰۰ اسلینکی تنها در ۹۰ دقیقه فروخته شد. به طور عجیبی، جونز در سال ۱۹۶۰ از آنجا رفت (بر اساس گزارش‌ها خانواده اش را ترک کرد تا به یک فرقه بپیوندد)، اما بتی شرکت را از ورشکستگی نجات داد و Slinky را به یک شرکت میلیون دلاری تبدیل کرد.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۳. کوکا کولا

تولید شده در سال ۱۸۸۶

این نوشیدنی توسط دکتر جان پمبرتون، داروساز در آتلانتا، جورجیا، ساخته شده است که در تلاش برای ساخت اکسیری بود که بتواند به درمان سردرد و سایر بیماری‌ها کمک کند. یکی از مواد اصلی آن، یعنی کوکائین، سرانجام از این دارو حذف شد، اما شربت او که با آب گازدار مخلوط شده بود، در دوران ممنوعیت فروش الکل در ایالات متحده به یک محصول پرطرفدار تبدیل شد. امروز، کوکاکولا، یک شرکت بزرگ است و تخمین زده می‌شود که هر سال ۵۰۰ میلیارد بطری از محصولات خود را به فروش برساند.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۲. ماکروویو

تولید شده در سال ۱۹۴۵

این دستگاه توسط مهندس پرسی اسپنسر ابداع شد که در حین انجام پروژه‌ای شامل تحقیقات راداری و لوله‌های خلاء احساس کرد آب نبات در جیبش شروع به ذوب شدن کرده است. اسپنسر به جای تمرکز بر خرابکاری پیش آمده، شیفته این موضوع شد. او آزمایش‌های بیشتری انجام داد. برای مثال، او دانه‌های ذرت بو داده در نزدیکی دستگاه نگه داشت و شاهد ترکیدن این دانه‌های ذرت بود. از این رو، با آزمایشات فراوان دستگاه ماکروویو اختراع شد. اگرچه این دستگاه در ابتدا بسیار حجیم و پرهزینه بود (نخستین مدل‌ها امروز به قیمت ۳۰۰۰ دلار یا حدود ۲۴۰۰۰ دلار فروخته می‌شدند)، اما در نهایت فناوری بهبود و قیمت‌های این دستگاه کاهش یافت.

 

  بزرگترین اشتباهات  سودآور,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

۱. پنی سیلین

تولید شده درسال ۱۹۲۸

دانشمند بریتانیایی سر الکساندر فلمینگ در واقع در تلاش بود دارویی را ارائه دهد که بتواند به درمان بیماری‌ها کمک کند، اما این غیبت او بود که جهان را تغییر می‌داد. فلمینگ قبل از رفتن به تعطیلات، به طور تصادفی ظرف پتری را شسته و در گوشه‌ای رها کرد. وقتی برگشت، متوجه شد که یک ماده مرموز ظرف را فرا گرفته است. فلمینگ به جای دور انداختن آن، تحقیقات بیشتری انجام داد و متوجه شد که کپک دارای یک آنتی بیوتیک قوی به نام پنی سیلین است که می‌تواند از گسترش باکتری‌ها جلوگیری کند. به لطف یافته‌های فلمینگ، پنی سیلین به طور گسترده برای درمان عفونت‌های باکتریایی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و جان میلیون‌ها نفر را نجات داد.

 

تابناک باتو 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------