تصاویر میوه‌هایی که گران شدند!



  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
اغلب دوست‌داران هنر، «پل گوگن» را بیش‌تر برای خلق نقاشی‌های منظره می‌شناسند، اما دوران فعالیت «گوگن» به عنوان نقاش فقط به این مجموعه نقاشی‌ها محدود نمی‌شود. در این گزارش با برخی از میوه‌ای‌ترین نقاشی‌های «گوگن» آشنا می‌شوید که هر کدام از این شاهکارهای هنری در حال حاضر قیمت هایی باورنکردنی دارند! 

به گزارش ایسنا، «پل گوگن» (۱۹۰۳-۱۸۴۸) یک هنرمند فرانسوی پست امپرسیونیست بود. اغلب آثار این هنرمند با جنبش‌های هنری نمادگری و ترکیب‌گری آمیخته‌اند و حس آثار جنبش بدوی‌گرایی را منتقل می‌کنند. او از رنگ‌های درخشان و عادی و خطوط واضح و مشخص برای به تصویر کشیدن اجسام استفاده می‌کرد. «گوگن» دوست «وینسنت ون‌گوگ» بود و این دو منبع الهام یکدیگر هنگام خلق تابلوهای نقاشی در جنوب فرانسه بودند.

 

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

خودنگاره «پل گوگن»‌

این هنرمند تا پایان عمرش در «تاهیتی» زندگی کرد و در همان مکان بود که مهم‌ترین و جنجال‌برانگیزترین مجموعه آثارش را خلق کرد. او تا پیش از مرگش هنرمند ناشناخته‌ای باقی ماند،‌ اما پس از مرگش به لطف دو نمایشگاهی که به افتخارش ترتیب داده شد، به شهرت رسید. «گوگن»‌ پس از مرگ بر آثار هنرمندان دیگری از جمله «پابلو پیکاسو»‌ و «آنری ماتیس» تاثیر گذاشت.

 

«طبیعت بی‌جان و چهره لاوال»

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

«شارل لاوال» نقاش ترکیب‌گر و هنرمند مشهور مکتب «پون آوان»‌ بود. «لاوال» در این نقاشی به دقت و از نزیک اشیائی که روی میز قرار داده شده‌اند را نگاه می‌کند. عجیب‌ترین شی روی این میز گلدان سرامیکی است که توسط خود «گوگن» خلق شده و بخش‌هایی از آن پشت میوه‌ها پنهان شده است. پرتره «لاوال» نیز عجیب است؛ چراکه «گوگن»‌ بخش‌هایی از صورت او را از زاویه غیرعادی حذف کرده است. میوه‌ها نیز به نحوی به تصویر کشیده شده‌اند که هنر و روش «پل سزان» را یادآوری می‌کنند.

 

«طبیعت بی‌جان و سه توله سگ»

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

«گوگن»‌ برای خلق این نقاشی از کتاب‌های کودک و چاپ‌های ژاپنی که در آن زمان محبوب بودند الهام گرفته است. «گوگن»‌ این نقاشی را به سه بخش مجزا و قابل تفکیک تقسیم کرده است: سگ‌ها، جام‌ها و میوه‌ها. هر سه این گروه‌ها از سه جزء تشکیل شده‌اند.

 

«طبیعت بی‌جان با سیب،‌ گلابی و پارچ سرامیکی انسان‌نما»

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

یک گلابی، یک مجسمه و چند سیب! «گوگن» برای این نقاشی طبیعت بی‌جان از ترکیب رنگ سرزنده‌ای استفاده کرده است. تناژهای فیروزه‌ای، سبز و نارنجی در کنار همدیگر یک تصویر تابستانی را ایجاد کرده‌اند. بشقاب سفید میوه‌ها را بیشتر در مرکز توجه قرار داده است.

 

«طبیعت بی‌جان با پرتقال‌های تاهیتی»‌

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در نقاشی «طبیعت بی‌جان با پرتقال‌های تاهیتی»‌ ظرفی که پرتقال‌ها در آن روی هم قرار داده شده‌اند در مرکز نقاشی به تصویر کشیده شده است. اگر به جزئیات دقت کنیم دو برگ که در گوشه بشقاب به تصویر کشیده شده‌اند توجه را جلب می‌کند. در این نقاشی سه میوه کوچک قرمز نیز وجود دارد. طرح‌هایی که روی میز وجود دارد به نظر می‌رسد حکاکی روی چوب باشند.

 

«طبیعت بی‌جان با قوری و میوه»‌

  خلق نقاشی‌,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

«پل سزان» نقاش فرانسوی یکی از بزرگترین منبع‌های الهام «گوگن» بود،‌ پس جای تعجب ندارد که یکی از ارزشمندترین آثار او «طبیعت بی‌جان با قوری و میوه»‌ یک نقاشی طبیعت بی‌جان بود.

 

او در این نقاشی یکی از آثار هنرمند محبوبش را با ایجاد تغییراتی بازآفرینی کرده است. در این نقاشی «گوگن»، انبه جای سیب‌ نقاشی «سزان» را گرفته‌ و برای پس زمینه نیز از یک پارچه دیوارکوب سبک تاهیتی استفاده شده است. متاسفانه «گوگن» در همان سالی که این نقاشی را خلق کرد به دلیل مسائل مالی ناچار به فروش آن شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------