حقایقی درباره سفر به قزوین که نمیدانستید!



سفر به قزوین

سفر به قزوین

 

من به‌واسطه شغلم به شهرهای مختلف ایران سفرکردم. سفر به سمنان کاشان، اصفهان و ... از جمله این مسافرت‌ها بوده که کوله باری از خاطره‌های خوش و جذاب برایم باقی گذاشته‌اند؛ اما در این میان سفر به قزوین، دریچه دیگری از قدمت ایران کهن را برای من باز کرد. 

 

اگر شهر زیبای قزوین را فقط با قلعه الموت، امامزاده شاهزاده حسین، پارک باراجین، غذای لذیذ قیمه نثار و ... می‌شناسید، باید بگویم که تقریبا بیش از نیمی‌ از جاذبه‌های دیدنی آن را از دست داده‌اید؛ به همین علت قصد دارم تا در این مطلب حقایقی درباره قزوین را برایتان بیان کنم که تا به حال چیزی درباره آن‌ها نمی‌دانستید!

 

قزوین و قدمت تاریخی‌ آن

شهر قزوین به عنوان مرکز استان قزوین، قدمتی ۸ تا ۹ هزار ساله دارد و در مسیر جاده ابریشم پذیرای بسیاری از بازرگانان و تجار بوده ‌است. این شهر تاریخی که در زمان شاه طهماسب، به‌عنوان پایتخت حکومت صفویه شناخته می‌شد، در میان هشت دروازه؛ رشت، درب کوشک، تبریز، باغ‌شاه، شیخ‌آباد، تهران قدیم،  خندقبار و دروازه امام‌زاده حسین محصور بوده که اکنون تنها دو دروازه کوشک و تهران آن باقی مانده ‌است. در سفر به قزوین متوجه خواهید شد که روزگاری این شهر زیبا، سرآمد هنر خوش نویسی و نگارگری ایران بوده ‌است.

 

جالب است بدانید که در سفر به قزوین متوجه شدم که این شهر تاریخی دارای اسامی مختلفی اعم از؛ راژیا، آرساس، اردپا، کشوین و قسوین بوده‌ که به مرور در زبان محلی نام قسوین به قزوین بدل شده ‌است. این شهر نه‌تنها از منظر تاریخی بسیار حائز اهمیت بوده ‌است بلکه از نظر فرهنگی و ادبی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته ‌است. چهره‌هایی همچون؛ حمداله مستوفی، عبید زاکانی، سید اشرف الدین حسینی (نسیم شمال)، محمد علی رجایی و شهید عباس بابایی و ... از جمله معروف‌ترین بزرگانی بوده‌اند که در این خطه می‌زیسته‌اند. 

 

قزوین و جاذبه ‌های چشم ‌نواز آن

همانطور که اشاره کردم قزوین از جمله شهرهایی است که قدمت آن به زمان ساسانیان بر می‌گردد و به مدت نیم قرن پایتخت صفویان بوده ‌است، این سیر تاریخی سبب شده‌ تا شهر دیدنی قزوین دارای انواع و اقسام مراکز تاریخی  و آثار باستانی متعدد باشد که در ادامه متن مهم‌ترین آن‌ها را معرفی خواهم کرد. از جمله:

کاخ چهلستون

بازار قزوین

حمام قاجار

قلعه الموت

 

مکان های تفریحی قزوین

مکان های تفریحی قزوین

 

کاخ چهلستون

این کاخ باشکوه که از آن با نام عمارت کلاه فرنگی نیز یاد می‌شود، در دوران صفویه بنا شده و محل اداره حکومت بوده ‌است که در زمان قاجاریه توسط محمد باقر سعدالسلطنه فرماندار وقت قزوین بازسازی می‌شود؛ بنابراین در سفر به قزوین لذت دیدن تنها کوشک باقی مانده از زمان شاه طهماسب را از دست ندهید.

 

بازار قزوین

بازار قزوین از جمله مکان‌های دیدنی این شهر است که نه‌تنها محو معماری زیبای آن خواهید شد، بلکه با رفتن به این بازار می‌توانید انواع و اقسام پوشاک، خوراک و سوغاتی‌های معروف قزوین را تهیه کنید. تیمچه رضوی و سرای وزیر جزو جذاب‌ترین بخش‌های بازار قزوین است.

 

حمام قاجار

این حمام قجری زیبا به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده ‌است که امروزه به عنوان موزه مردم شناسی قزوین به ثبت رسیده و سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران ایرانی و خارجی است. 

 

قلعه الموت

اگر به طبیعت‌گردی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنم تا رفتن به الموت را در لیست برنامه سفر به قزوین خود قرار دهید. قلعه دیدنی الموت که در بین طبیعت زیبای رشته کوه‌های البزر جا خوش کرده ‌است؛ می‌تواند علاوه بر لذت دیدن طبیعت بکر الموت شما را مهمان تماشای یکی از برترین آثار تاریخی ایران کند. برای رسیدن به این قلعه تاریخی باید از دل صخره‌های صعب‌العبور بگذرید تا به ورودی قلعه برسید. قدمت قلعه الموت به فرقه اسماعیلیه و حسن صباح به‌عنوان رهبر آن می‌رسد.

 

قزوین و مردمانش

در سفر به قزوین و معاشرت با مردم محلی این شهر تاریخی، محو ادب و هم‌نوع دوستی آن‌ها خواهید شد. مردم قزوین مهمان‌نوازی را به رسم مردم سایر شهرهای ایران به خوبی به‌جا می‌آورند. از آنجائیکه قزوینی‌ها به زبان فارسی و لهجه شیرین قزوینی صحبت می‌کنند مشکلی برای فهم حرف‌هایشان و ارتباط با آن‌ها نخواهید داشت. نزدیکی قزوین به شهرهای گیلان، مازندران، همدان و زنجان سبب شده‌ است که در بعضی مناطق این شهر افراد با لهجه‌های گیلکی، آذری و لری صحبت کنند. جشن انار، کشتی پهلو به پهلو، چوب جنگ و چمچمه خاتون  از جمله مهم‌ترین آیین‌ها و مراسمات مردم قزوین هستند.

 

جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین

 

قزوین و خوشمزه‌هایش

موقعیت جغرافیایی قزوین و ترکیب آن با ذوق و سلیقه زنان و مردان این خطه، سبب شده ‌است که با تنوع بالایی از خوراکی‌های خوشمزه، غذاهای اصیل و شیرینی‌های محلی مواجه شوید؛ بنابراین با رفتن به این شهر مانند سفر به آمل و دیگر شهرهای ایران پهناور می‌توانید حسابی از خجالت شکمتان در بیائید! قیمه نثار که مخلوط گوشت تکه‌ای با مغز پسته، زرشک و بادام روی برنج زعفرانی درجه یک ایرانی است در کنار غذاهایی چون؛ دم کباب، دیماج، مشکوفی، آش ترشی الموت و...هوش از سر هر مسافر خوش ذوقی می‌برد. 

 

به‌طور کلی آنچه از غذاهای قزوینی متوجه شده‌ام این است که؛ بیشتر غذاهای این شهر مانند: شیرین پلو قزوینی، کوکو شیرین و ... طعمی ملس دارند و اغلب با حبوبات، گوشت، انواع مغزهای خوراکی و ادویه‌های خوش‌عطر محلی تهیه می‌شوند. 

 

شاید بیشتر شما قزوین را با شیرینی معروفش یعنی پادرازی و باقلوای پرچمی بشناسید، اما باید بدانید که نان نازک یا نازک پسته‌ای، نان چرخی، نان نخودی یا شیرینی نخودی، نان برنجی، شیرینی اتابکی یا شیرینی ولیعهدی، نان قندی و بسیاری شیرینی‌های محلی دیگر وجود دارند که نباید از امتحان کردنشان غافل شوید!

 

قزوین و آب و هوایش

قزوین در دل دامنه‌های رشته‌ کوه‌ البزر واقع شده، بنابراین دارای تابستان‌های معتدل و خنک و زمستان‌هایی سرد است. سفر به قزوین در فصل زیبای بهار حداقل به من یکی ثابت کرده‌ است که این شهر نیز مانند بسیاری از نقاط ایران می‌تواند به شدت باشکوه و دیدنی شود. دیدن کوه‌های سر سبز و پر از گل شهر قزوین در فصل بهار و تابستان، می‌تواند بهترین انتخاب برای سفری به یادماندنی باشد. 

 

سخن آخر

شهر قزوین تلفیقی از هنر، تاریخ، صنعت و فرهنگ ایران زمین است که با هر بار سفر به آن، به کشفی تازه از این دیار کهن می‌رسم، به همین‌خاطر تصمیم گرفتم تا در این مطلب اطلاعاتم درباره سفر به قزوین و جاذبه‌های متعدد آن را با شما در میان بگذارم.

 

کاخ چهلستون قزوین

کاخ چهلستون قزوین

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024