پنکه‌ها در فصل گرما؛ راهنمای خرید پنکه برای راحتی و خنکی



راهنمای خرید پنکه, انتخاب بهترین پنکه, نکات خرید پنکه

هنگام خرید پنکه چه نکاتی را باید در نظر بگیریم

 

معرفی انواع پنکه‌های دیواری، سقفی و ایستاده؛ راهنمای خرید با توجه به فضای شما

در فصل‌های گرم سال پنکه می‌تواند کمک شایانی به خنک‌شدن خانه بکند. پنکه‌ها در مدل‌ها و انواع مختلفی ساخته می‌شوند. از این دستگاه می‌توان به‌عنوان یک وسیله کمکی در کنار کولر آبی و یا کولر گازی استفاده نمود. در این مطلب از بیتوته می‌خواهیم شما را با انواع پنکه و نکات خرید آن آشنا نماییم.

پنکه‌ها جزء قدیمی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه تین  وسایل خنک‌کننده می‌باشند. از این وسیله می توان هم در خانه و هم محل کار برای ایجاد گردش هوای خنک استفاده نمود. شناخت دقیق انواع پنکه‌های خانگی و صنعتی می‌تواند به خرید رضایت‌بخش شما کمک کند؛ بنابراین در ابتدا به معرفی انواع پنکه و مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم. 

 

انواع پنکه

پنکه‌ مانند بیشتر لوازمی که امروزه در بازار تولید و عرضه می‌شوند دارای انواع متفاوتی هستند. شناخت انواع پنکه در کنار مزایا و معایب هر یک از آنها، می‌تواند کمک زیادی در حین خرید به خریداران نماید.

 

پنکه‌های قابل‌حمل

این نوع پنکه به سه دسته پنکه‌های قابل‌حمل، رومیزی، ایستاده تقسیم می‌شوند. پنکه‌های Portable، قابلیت‌های متعددی از جمله تنظیم سرعت، انعطاف‌پذیری در هدایت جریان هوا و تنظیم ارتفاع و نوسان را دارا هستند  که در ادامه  به بررسی آنها می‌پردازیم.

 

1. پنکه قابل‌حمل: پنکه‌های قابل‌حمل چندان بادوام نبوده و سریع خراب می‌شوند؛ زیرا موتور قدرتمندی ندارند. از این پنکه‌ها می‌توان در ماشین‌ها و یا مکان‌هایی که دسترسی به وسایل سرمایشی وجود ندارد، به طور کوتاه‌مدت استفاده کرد. درصورتی‌که قصد خرید این نوع پنکه را دارید حتماً به‌اندازه و مدل پروانه‌های آن دقت کنید، پروانه‌های بلند گزینه بهتری هستند.  

 

2. پنکه رومیزی: پنکه‌های رومیزی جز پنکه‌های قابل‌حمل هستند که همان‌طور که از نامشان پیداست روی میز و یا روی زمین قرار می‌گیرند و دارای صدای کمتر و همچنین با داشتن  وزن سبک  به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند.

 

3. پنکه ایستاده: پنکه‌های ایستاده نوع پیشرفته‌تر پنکه‌های رومیزی هستند. این نوع پنکه دارای قدبلندتر نسبت به پنکه‌های رومیزی  بوده و امکانات بیشتر و باد دهی بالاتری دارند.

 

 

راهنمای خرید پنکه, انتخاب بهترین پنکه, پنکه ایستاده

پنکه ایستاده یکی از انواع پنکه های قابل حمل می باشد

  

پنکه‌های بدون پره

در ساخت پنکه‌های بدون پره از تکنولوژی مولتی پلایر استفاده شده است. این پنکه‌ها در بخش پایینی دارای یک فن قوی هستند که هوا را مکش کرده و باقدرت از حلقه‌ای که  در بخش بالایی آن قرار دارد خارج می‌کنند. ازآنجایی‌که این پنکه‌ها قابلیت افزایش جریان هوای خروجی را دارند، قادر به تولید سرمای بیشتری هستند. کارایی این پنکه‌ها  15 برابر بیشتر از پنکه‌های معمولی است. 

یکی از نمونه‌های این مدل پنکه، پنکه برجی است. پنکه‌ برجی معمولاً دارای کنترل از راه دور، سرعت‌های متغیر و گزینه‌های مختلف نوسان و گردش هوا هستند.

 

پنکه‌های رطوبت ساز

 پنکه‌های رطوبت ساز از خنک‌کنندگی بالایی برخوردار هستند، به‌طوری‌که با روشن‌کردن آن، دما پس از مدت کوتاهی ۳ تا ۵ درجه خنک‌تر می‌شود. مزایای این پنکه‌ها عبارت‌اند از:

• ظرفیت خنک‌سازی بالا (۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد کاهش دما)

• مصرف کم‌تر انرژی و قیمت پایین‌تر نسبت به کولرهای گازی

• ایجاد تعادل رطوبت در اتاق‌ها و اعمال شادابی برای گیاهان آپارتمانی

• با ایجاد رطوبت باعث بهبود تنفس  می‌شود

• مجهز به حالت دافع پشه و حشرات

 

راهنمای خرید پنکه, انتخاب بهترین پنکه, پنکه رطوبت ساز

پنکه رطوبت ساز از خنک کنندگی بالایی برخوردار است

 

پنکه‌های دیواری

 پنکه‌های دیواری مناسب خانه‌ها و فضاهای کوچک هستند؛ زیرا فضای کمی را اشغال می‌کنند. این نوع پنکه از نظر کارایی هیچ فرقی با مدل‌های دیگر ندارد و تنها تفاوت آن طریقه نصبش می‌باشد.

 

پنکه‌های سقفی 

این پنکه‌های قدیمی دارای ساختار ساده ایی بوده و برای فضای اتاق‌ها و فضاهای کوچک مناسب هستند. از این مدل پنکه‌ها برای سریع‌تر خنک‌شدن اتاق می‌توان استفاده کرد. نکته جالب این است که از پنکه‌های سقفی در زمستان نیز می‌توان استفاده نمود. در این صورت باید پنکه را روی سرعت کم قرار داده و کلید چرخش معکوس را برای حرکت جریان هوا به سمت بالا تنظیم کنید، در این حالت هوای گرمی که به طور طبیعی در زمستان با وجود روشن بودن بخاری‌ بالا می‌رود در اتاق به گردش درمی‌آید.

 

راهنمای خرید پنکه, انتخاب بهترین پنکه, پنکه سقفی

پنکه سقفی مناسب برای فضاهای کوچک 

 

پنکه‌های پنجره‌ای

 این پنکه‌ها بسته به اینکه در کدام سمت پنجره قرار گیرند با کشیدن هوای خنک بیرون به داخل یا بیرون‌راندن هوای گرم، هوای داخل اتاق را به جریان می‌اندازند. در صورت داشتن فضای کافی می‌توانید برای ایجاد خنکی بیشتر از دو عدد پنکه پنجره‌ای استفاده نمایید.  

 

ویژگی‌های یک پنکه خوب

علاوه بر اینکه در هنگام انتخاب پنکه مناسب باید به محل قراردادن دستگاه توجه کنید باید به فاکتورهای دیگری نیز توجه کنید در ادامه قصد داریم  به ویژگی‌های یک پنکه خوب اشاره کنیم.

 

1. چرخش و حرکت خودکار: بسیاری از پنکه‌ها قابلیت چرخش خودکار دارند. چنین قابلیتی محدوده عملکرد پنکه را برای بهتر کردن جریان هوا افزایش می‌دهد. 

 

2. ارتفاع پنکه: با این قابلیت که در پنکه‌های ایستاده وجود دارد می‌توانید با تنظیم ارتفاع سر پنکه از خنکی باد بهره ببرید.

 

3. قابلیت تنظیم سرعت: برخی از پنکه‌ها قابلیت تنظیم سرعت را دارند و بیش از یک سرعت را پوشش می‌دهند. بهترین نوع این پنکه‌ها که دارای عوارض کمتری هستند، پنکه مدل رطوبت ساز که دارای شدت‌جریان مناسبی است و باعث ایجاد عارضه خشکی چشم در کاربر نمی‌شود.

 

4. صفحه‌نمایش: پنکه‌ها با داشتن صفحه‌نمایش این قابلیت را به کاربر می‌دهند که به‌راحتی حالت و تنظیمات بکار رفته در پنکه را انتخاب نمایید و از آنها استفاده کنند.

 

5. تایمر: با وجود این آپشن در پنکه‌ها شما می‌توانید زمان روشن‌شدن و یا خاموش‌شدن دستگاه را به‌راحتی با دادن برنامه به پنکه مشخص کنید.

 

6. حالت‌های پنکه: امروزه با پیشرفت تکنولوژی شما به‌راحتی می‌توانید برخی از مدل‌های پنکه که دارای  امکاناتی مانند  حالت‌های خواب، کاهش سرعت بعد از 30 دقیقه، حرکت‌های سینوسی، چرخشی یا ثابت‌بودن، کند و تند شدن باد را تنظیم کنید.

 

7. سر قابل‌تنظیم: این قابلیت در پنکه‌های صنعتی و بزرگ رایج است. با استفاده از این قابلیت به‌راحتی می‌توانید سر پنکه را به سمت بالا و پایین بچرخانید و جریان هوا را در جهت مد نظرتان تنظیم کنید.

 

راهنمای خرید پنکه, انتخاب بهترین پنکه, خرید پنکه با نوجه به ابعاد فضای مورد استفاده

هنگام خرید پنکه باید به ابعاد فضای مورد استفاده توجه کنیم

 

راهنمای خرید انواع پنکه 

• اندازه پنکه: برای خرید پنکه‌های سقفی به ابعاد اتاق و یا محلی که می‌خواهید پنکه در آن نصب شود توجه لازم را داشته باشید؛ زیرا اندازه پنکه با ابعاد اتاق و یا فضای که می‌خواهید پنکه در آن نصب شود ارتباط مستقیمی دارد. پنکه‌های موجود در بازار قطری بین 8 تا 16 اینچ دارند. برای انتخاب پنکه‌های رومیزی نیز دقت داشته باشید که عرض پنکه با ابعاد میز و یا محلی که می‌خواهید پنکه روی آن قرار بگیرد تناسب داشته باشد. همچنین انتخاب یک پنکه ایستاده می‌تواند گزینه مناسبی برای اتاق‌های بزرگ باشد.

 

• ظاهر پنکه: ظاهر پنکه یکی از المان‌های اصلی در هنگام خرید پنکه محسوب می‌شود. به‌خاطر همین پنکه‌های جدید با طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت تولید و به بازار عرضه می‌شوند، بنابراین برای هماهنگی با دکوراسیون به‌ظاهر و رنگ پنکه توجه لازم را داشته باشید.

 

• میزان صدای پنکه: یکی از دغدغه‌های اصلی مشتریان هنگام خرید انواع پنکه‌ها، میزان صدایی است که این وسیله تولید می‌کند. این صدا در همه  پنکه‌های خانگی و صنعتی وجود دارد. ضمناً باید توجه داشت که  با زیادشدن سرعت پنکه میزان صدای تولید شده از پنکه‌ها بیشتر می‌شود. لازم به ذکر است که مدل‌های ایستاده‌ای دارای صدای کمتری هستند. 

 

• پنکه چند پره: از آنجای که هر چه تعداد پره‌های پنکه بیشتر باشد میزان باددهی آن بیشتر است، بنابراین هنگام خرید تعداد پره‌های پنکه توجه نمایید.

 

• جنس پره‌ها: پره‌های پنکه از دو جنس پلاستیکی و فلزی ساخته می‌شوند. پنکه‌هایی که دارای پره فلزی هستند هوا را باقدرت بیشتری نسبت به پره‌های پلاستیکی به جریان می‌اندازند.

 

• توجه به ایمنی پنکه: استاندارد و  ایمن بودن از ویژگی‌های است که هنگام خرید پنکه باید به آن توجه کنید. مثلاً برای ایمنی بیشتر می‌توانید مدل‌های بدون پره را انتخاب کنید. ولی وجود لایه محافظ فن در پنکه‌ها ضروری است.

 

• حمل آسان: هنگامی که قصد دارید پنکه‌هایی با مدل ایستاده و رومیزی را خریداری کنید حتماً به میزان سبکی، حمل آسان و نوع دستگیره حمل پنکه توجه داشته باشید. همان‌طور که می‌دانید پنکه‌های رومیزی و ایستاده  در مقایسه با پنکه‌های سقفی پرتابل‌تر محسوب می‌شوند.

 

• سهولت در تمیزکردن: پنکه‌ای را انتخاب کنید که طراحی آن به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی قابل تمیزکردن باشد.

 

• گارانتی و خدمات پس از فروش: پنکه نیز مانند تمام وسایل برقی  باید گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر داشته باشد.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب خانه داری(شستشو، نظافت، لکه گیری، نکات آشپزی، هنر در خانه، مهارتهای زندگی و...)

    سایر مطالب خانه داری

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------