با انواع لوله‌ های فولادی آشنا شوید



لوله‌های فولادی یکی از کاربردی‌ترین انواع لوله‌ها در صنعت هستند و همان طور که از اسمشان پیداست با استفاده از فولاد تولید می‌شوند. این لوله‌ها انواع مختلفی داشته و هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌ها و مشخصات متفاوتی هستند و برای استفاده در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم به معرفی انواع لوله فولادی و به بررسی کاربرد آن‌ها بپردازیم. همراه ما باشید.

 

انواع لوله‌ های فولادی

 

لوله فولادی چیست؟

لوله فولادی، لوله‌ای فلزی با سطح مقطع دایره‌ای و با طول بلند است که به شکل توخالی بوده و دو سر آن کاملاً باز است. لوله فولادی همانطور که از اسمش مشخص است از جنس فولاد ساخته می‌شود و از آن برای انتقال و جابجایی مایعات و جامدات در صنایع مختلف استفاده می‌کنند. هر چقدر که قطر این لوله بزرگ و ضخامت آن بیشتر باشد، حجم بیشتری از مواد را جابه‌جا خواهد کرد.

 

لوله‌های فولادی دارای یک سری مشخصات و ویژگی‌ها هستند که به واسطه آن‌ها از سایر لوله‌هایی که با متریال‌های مختلف ساخته شده‌اند متمایز می‌شوند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این لوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

• یکی از مزایای اصلی این لوله‌ها مقاومت فوق العاده بالای آن‌ها در برابر دمای بالا، ارتعاش و فشار است. این لوله‌ها در برابر مواد شیمیایی و عوامل خورنده بسیار مقاوم هستند و می‌توانند در محیط‌های مرطوب و اسیدی به خوبی دوام بیاورند. برای اینکه مقاومت این لوله‌ها را برای محیط‌های خورنده و اسیدی افزایش بدهند، آن‌ها را گالوانیزه می‌کنند.

 

• از دیگر ویژگی‌های ارزشمند این لوله‌ها می‌توان به عمر بالای آن‌ها اشاره کرد که در حالت معمولی و بسته به نوع آب و هوا حدود ۳۰ تا ۵۰ سال عمر می‌کنند.

 

• موضوع جالبی که در مورد این لوله‌ها وجود دارد، قابلیت بازیافت آن‌ها است. اگر به هر دلیلی این لوله‌ها کیفیت خود را از دست دادند و عمر آن‌ها به پایان رسید، قابل بازیافت هستند و می‌توان با ذوب کردن آن ها، لوله‌های جدید با ویژگی‌های بهتر را تهیه کرد.

 

• از سایر ویژگی‌های ارزشمند این لوله‌ها می‌توان به استحکام بالا و دوام فوق العاده آن‌ها نسبت به دیگر لوله‌ها اشاره داشت.

 

کاربرد لوله فولادی

وجود ویژگی‌های بیان شده باعث شده تا لوله‌های فولادی به یک محصول فوق العاده کاربردی و ارزشمند در صنایع مختلف تبدیل شوند. از این لوله‌ها برای انتقال سریع نفت و گاز استفاده می‌شود و به دلیل مقاومت زیادی که در برابر فشار و خوردگی از خود نشان می‌دهند و همچنین امکان تولید آن‌ها در ضخامت‌ها و قطرهای مختلف، در صنایع متعددی کاربرد دارند. از کاربردهای لوله فولادی در صنعت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

• صنعت باغبانی و کشاورزی

• صنایع و معادن

• صنعت صندلی‌سازی و مبلمان

• تولید سیستم‌های گرمایش و حرارت

• صنعت خودروسازی و ماشین

• صنعت کشتی‌سازی

• صنعت برق

• صنعت هوافضا

• تولید سیستم‌های فاضلاب

• تولید سیستم‌های ساختمانی و تاسیسات

• سیستم‌های حرارت و گرمایشی

• صنعت نفت گاز و پتروشیمی

 

لوله فولادی چیست

 

آشنایی با انواع لوله‌های فولادی

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم لوله‌های فولادی انواع مختلفی دارند و هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های منحصر به فردشان در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع لوله های فولادی به شرح زیر است:

 

لوله گاز

لوله گاز یکی از انواع لوله‌ فولادی است که برای انتقال گاز از مکانی به مکان دیگر کاربرد دارد. این محصول با استفاده از ورق‌های گالوانیزه تولید شده و به صورت نورد سرد و نورد گرم در کارخانه‌ها به تولید می‌رسد. جنس لوله گاز می‌تواند از پلی اتیلن، مس یا برنج باشد. این لوله از نظر نوع استفاده به دو دسته توکار و روکار تقسیم می‌شود.

 

لوله‌های توکار

این محصول مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و فرسودگی دارد و به منظور انتقال گاز از یک شهر به یک شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

لوله‌های روکار

این محصول برای لوله کشی در داخل یک شهر و لوله کشی انشعابات در یک ساختمان کاربرد دارد و از نظر قیمت در مقایسه با مدل‌های توکار ارزان‌تر است.

 

لوله APl

یکی دیگر از انواع لوله‌ های فولادی لوله‌های APl هستند که بر اساس استانداردهای خاصی تولید می‌شوند و این قابلیت را دارند که فشارهای بالا را به خوبی تحمل کنند. لوله‌های APl برای انتقال نفت یا گاز در زمان کوتاه و با بازده بالا به کار می‌روند. در ساخت این لوله‌ها از فولادهای منگنز و کربن‌دار استفاده می‌کنند و بیشترین کاربرد را برای انتقال آب و فاضلاب، نفت و گاز و کشتی‌سازی دارند.

 

لوله اسپیرال

در ساخت بعضی از لوله‌های فولادی از نوار فولادی نورد گرم استفاده می‌شود و به همین دلیل به آن‌ها لوله‌های اسپیرال می‌گویند. این لوله‌ها معمولاً در سایزهای ۵ تا ۱۲۰ اینچ موجود هستند و بیشترین کاربرد را برای گازرسانی و آبرسانی دارند. قسمت داخلی لوله اسپیرال کاملاً یکدست است و این ویژگی باعث شده تا آسیب‌های ناشی از اصطکاک در این لوله‌ها به طور چشمگیری کمتر شود. از مزایای این دو لوله می‌توان به مقاومت در برابر شکست و ترک، شکل‌پذیری بالا، خواص مکانیکی فوق العاده، تولید در طول‌های متفاوت، عدم نیاز به تجهیزات سنگین برای تولید و هزینه پایین آن‌ها اشاره کرد.

 

لوله مبلی

یکی دیگر از انواع لوله‌ های فولادی لوله مبلی است. این لوله با استفاده از ورق‌های نازک و روغنی و به صورت نورد سرد به تولید می‌رسد و به همین علت از یک سری ویژگی‌های منحصر به فرد مانند استقامت کششی بالا، انعطاف پذیری، قابلیت جوشکاری و مقاومت در برابر خوردگی برخوردار است. این لوله در برابر تحمل وزن و فشار رفتار بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و به همین دلیل برای ساخت پایه مبل نیز از آن استفاده می‌کنند. در واقع نام این نوع لوله به همین واسطه لوله مبلی نامگذاری شده است. لوله مبلی در انواع مختلف زیر تولید می‌شود:

 

لوله سبک بدون درز (مانیسمان)

لوله بدون درز یا همان لوله مانیسمان از جنس فولاد است و به صورت یکپارچه تولید می‌شود. استحکام فوق العاده بالایی دارد و به همین واسطه در صنایع هسته‌ای، پتروشیمی و کشتی‌سازی به شکل گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لوله باکیفیت می‌تواند فشار بالا را به خوبی تحمل کند و جریان سیالات را با سرعت بالایی انتقال بدهد.

 

برای ساخت لوله‌های فولادی مانیسمان، شمش‌های فولادی را حرارت می‌دهند و با استفاده از قالب‌گیری، کشش و در انت‌ها سرد کردن لوله‌ها آن‌ها را تبدیل به لوله‌های مانیسمان می‌کنند. روش منحصر به فرد تولید این محصولات باعث شده تا قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر لوله‌ها بیشتر باشد.

 

کاربردهای لوله فولادی در صنعت

 

لوله درز دار (درز مستقیم)

از دیگر انواع لوله‌ های فولادی مبلی می‌توان به لوله‌های درزدار اشاره کرد که برای ساختن آن‌ها ورق‌های فولادی را برش داده و آن‌ها را درون غلتک‌ها قرار می‌دهند. سپس انت‌ها و ابتدای ورق را به هم وصل کرده و در نهایت با استفاده از روش نورد پیوسته آن را به شکل دایره‌ای در می‌آورند و برای جوشکاری آماده می‌کنند.

 

لوله لنس

یکی از مهمترین کاربردهای لوله‌های فولادی انتقال پودرهای مذاب و گاز است و به این لوله‌ها لنس می‌گویند. با کمک این لوله‌ها می‌توان بیشتر گازها مانند نیتروژن، آرگون و اکسیژن را از مکانی به مکان دیگر منتقل کرد. همچنین این لوله‌ها برای شستشوی نازل‌ها و مخازن بزرگ نیز به کار می‌روند. لوله لنس در ابعاد و اندازه‌های مختلف و اشکال گوناگونی به تولید می‌رسد و هرچه لایه‌های آن ضخیم‌تر و کلفت‌تر باشد، قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند.

 

لوله گوشت دار

لوله گوشت‌دار از انواع لوله‌ فولادی است که با استفاده از فولاد کربن‌دار و به صورت درزدار به تولید می‌رسد. این لوله ضخامت بسیار زیادی در مقایسه با سایر لوله‌های فولادی دارد و همین موضوع مقاومت آن را به طور چشمگیری افزایش داده است. از لوله گوشت دار فولادی در صنایع پتروشیمی، انتقال سیالات و ساخت پل‌های فلزی و خرپاها استفاده می‌شود.

 

به طور کلی از ویژگی‌های ارزشمند و مزایای این لوله می‌توان به مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر ضربه، نداشتن درز، ضخامت بالا، طول عمر بالا، استحکام در شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر فشارهای بالا و حرارت اشاره کرد.

 

لوله جدار چاه

در میان انواع لوله‌ های فولادی، لوله جدار چاه یکی از مقاوم‌ترین‌ها به شمار می‌رود. این لوله در ابعاد و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود و برای استخراج نفت و گاز و پمپاژ آسان از چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از ویژگی‌های ارزشمند این لوله جلوگیری از تخریب چاه‌ها است؛ چرا که عمر نسبتاً بالایی دارد و در برابر هرگونه عامل مخرب طبیعی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد. لوله جدار چاه در انواع شیاردار مشبک و بدون شیار تولید می‌شود. ویژگی‌های کلی این محصول شامل وزن مناسب، قیمت مقرون به صرفه، مقاومت در برابر فرسایش و عمر و دوام طولانی می‌شود.

 

لوله آتشخوار

لوله آتش‌خوار لوله‌ای با مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار است و به همین واسطه در صنایعی که بیشترین ارتباط را با دما و گرما دارند از آن استفاده می‌کنند. لوله فولادی آتش‌خوار برای انتقال سیالات پرحرارت یا گازهای پرفشار مناسب است. قیمت این لوله بر اساس عواملی مانند شکاف‌های لوله، سایز و اندازه و میزان درزهای آن تعیین می‌شود. این محصول در صنایع ساختمان سازی، کشتی‌سازی، تولید فولاد، صنایع فرآوری لبنیات، تولید محصولات شیمیایی، صنعت نفت و گاز و… کاربرد دارد.

 

لوله استنلس استیل

لوله فولادی از نوع استنلس استیل، یکی از بهترین و کاربردی‌ترین نوع لوله‌ها شناخته می‌شود و در برابر خوردگی، فشار و حرارت مقاومت مناسبی از خود نشان می‌دهد. از این لوله می‌توان با خیال راحت برای انتقال مواد اسیدی و خورنده استفاده کرد. علاوه بر آن در صنایع غذایی برای انتقال خوراکی‌ها از این لوله استفاده می‌کنند، چرا که هیچ تغییری در مزه، رنگ یا بوی مواد غذایی ایجاد نمی‌کند و از نظر بهداشتی تایید شده است. از سایر کاربردهای لوله‌های استنلس استیل می‌توان به تولید تجهیزات گرمایش و تهویه مطبوع، لبنیات و فرآوری، انتقال مواد شیمیایی، آب گرم، روغن، صنایع داروسازی، صنایع خودرو و ساخت و ساز اشاره کرد.

 

آشنایی با انواع لوله‌های فولادی

 

لوله گالوانیزه

از سایر انواع لوله‌های فولادی می‌توان به لوله گالوانیزه اشاره کرد. برای افزایش مقاومت این محصول در برابر زنگ زدگی و خوردگی، آن را درون یک محلول دارای سرب غوطه‌ور می‌کنند. این لوله بسته به شرایطی که در آن نگهداری می‌شود به مرور زمان روشن‌تر یا تیره‌تر می‌شود.

 

بیشترین استفاده از لوله گالوانیزه در خطوط آبرسانی و انتقال آب است. جالب است بدانید برای تشخیص اصالت و کیفیت لوله‌های گالوانیزه می‌توانید یک آهنربا را به لوله بچسبانید. اگر آهنربا با قدرت زیاد به بدنه لوله بچسبد، نشان از کیفیت بالای لوله گالوانیزه دارد. این محصول در انواع گرم، پیش گالوانیزه و کفپوش متصل تولید می‌شود و در صنایع ساختمانی، ساخت راه آهن، ساخت بدنه اتوبوس، در بخش مخابرات و صنایع مهندسی از آن استفاده می‌کنند.

 

لوله داربستی

لوله‌های داربستی از دیگر انواع لوله های فولادی هستند که اغلب به عنوان نگهدارنده سازه‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند. این لوله‌ها در مقایسه با سایر لوله‌های فولادی کمی متفاوت هستند و برای ساخت داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها معمولاً در ۳ الی ۶ متر و در دو نوع سنگین و سبک تولید می‌شوند و ضخامت دیواره آن‌ها به شکل استاندارد ۳.۲ میلی‌متر و قطر خارجی آن‌ها ۴۸.۳ میلی‌متر است.

 

خرید لوله از آهن یک

برای خرید انواع لوله فولادی و برای اطمینان از کیفیت محصولی که خریداری می‌کنید حتماً توصیه می‌کنیم به فروشگاه‌های معتبر بروید تا محصولات اصل و اورجینال را خریداری کنید. شما می‌توانید برای خرید انواع لوله‌ های فولادی به مجموعه آهن یک مراجعه کنید. این شرکت تولیدی با سال‌ها سابقه در حوزه تامین و توزیع انواع ورق‌های فولادی، مقاطع فولادی، شیرآلات صنعتی، اتصالات، تجهیزات مورد استفاده در صنایع پتروشیمی و نفت و گاز و… آماده خدمت‌رسانی به شما مشتریان و متقاضیان گرامی است.

 

مجموعه معتبر آهن یک تمامی این محصولات را با کیفیت عالی و قیمت مناسب بازار در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید همین حالا به وب سایت آهنگ یک مراجعه کنید و با مشاورین این مجموعه ارتباط بگیرید. مشاورین فروش این مجموعه در تمامی ساعات روز در کنار شما هستند و آماده پاسخگویی به پرسش‌های شما در زمینه خرید مقاطع فولادی خواهند بود.

 

سخن پایانی

در این مقاله راجع به یکی از کاربردی‌ترین نوع لوله‌ها در صنعت یعنی لوله فولادی صحبت کردیم. همان طور که گفتیم این لوله‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن‌ها به واسطه ویژگی‌های منحصر فردشان در صنایع مختلفی قابل استفاده اند. اگر قصد خرید انواع لوله ‌های فولادی را دارید، می‌توانید به مجموعه آهن یک مراجعه کنید. در سایت آهن یک امکان خرید انواع لوله‌ فولادی به صورت کلی یا جزئی با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت فراهم است و تیم تخصصی این مجموعه برای داشتن خریدی رضایت بخش شما را یاری می‌کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024