زاینده رود در روزهای آینده بازگشایی می شود



اخبار,اخبار اجتماعی,زاینده رود

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفت: احتمال بازگشایی زاینده‌رود در روزهای آینده به منظور کشت تابستانه کشاورزان وجود دارد.

به گزارش مهر، حسین محمدرضایی در ارتباط با بسته شدن رودخانه زاینده‌رود بر خلاف قول‌های مسئولان کشوری و استانی درباره جریان داشتن زاینده‌رود در ایام تابستان اظهار داشت: آب کشت غله کشاورزان روز ۳۰ خرداد به پایان رسید و تا زمان تصمیم‌گیری در ارتباط با بازگشایی آب زاینده‌رود و میزان آب تخصیصی به مناطق مختلف کشاورزی استان اصفهان برای کشت تابستانه فعلاً زاینده رود بسته شده است.

 

وی افزود: بسته شدن رودخانه تا زمان تصمیم گیری در این ارتباط با تصمیم وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان بوده است و این در حالی است که کشاورزان تمایل داشتند آب در رودخانه جریان داشته و تا زمانی که آب به دست کشاورزان برسد زاینده رود همچنان زنده باشد.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان درباره نتایج جلسه دیروز کشاورزان اصفهان با مسئولان در ارتباط با بازگشایی زاینده رود برای کشت تابستانه بیان داشت: یک جلسه نهم تیرماه و یک جلسه در روز گذشته برای تصمیم گیری در ارتباط با زمان بازگشایی زاینده رود برای کشت تابستانه کشاورزان اصفهان برگزار شد.

 

وی بیان داشت: با توجه به اینکه نمایندگان صنف کشاورزی غرب اصفهان در جلسه روز ١١ تیر حضور نیافتند این جلسه به نتیجه نرسید و بازگشایی زاینده رود به تعویق افتاد.

 

محمدرضایی ادامه داد: قرار است به زودی جلسه دیگری تشکیل شود و تصمیم نهایی در این ارتباط اعلام خواهد شد.

 

وی از بازگشایی زاینده رود در روزهای آینده خبر داد و گفت: شورای هماهنگی زاینده رد پیشنهاد رهاسازی آب از ۳۵۰ تا ٣٧٠ میلیون مترمکعب آب را داده است.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان ادامه داد: این میزان آب برای کشت کشاورزان غرب مناسب است و موجب پرآب شدن چاه‌های آنها نیز می‌شود اما با توجه به پرت بالای رودخانه که حدود ۳۵ متر مکعب در ثانیه در محدودی غرب اصفهان می باشد، آب چندانی به دست کشاورزان شرق نمی‌رسد و رودخانه در پایین دست همچنان خشک باقی می ماند در صورتی که باید در این بازه حق آبه محیط زیست هم لحاظ شود، بنابراین زاینده رود نیازمند ساماندهی اساسی است.

 

وی تاکید کرد: ساماندهی رودخانه زاینده رود در بخش زیادی انجام شده است اما در لنجان و بعضی از مناطق غرب این ساماندهی با مخالفت کشاورزان و بعضی از مسئولان روبرو شده است.

 

محمدرضایی با اشاره به اینکه در این منطقه کشاورزان بندهایی بر روی رودخانه زاینده رود زده‌اند و موجب هدر رفت آب در مادی ها و مزارع و همچنین نفوذپذیری را افزایش داده است، گفت: این امر انتفاعی بیش از حق برای کشاورزان داشته است اما این کار غیرقانونی است و با توجه به این‌که در قانون توزیع عادلانه آب آمده است که هیچکس حق ایجاد مانع در بستر رودخانه را ندارد مسئولان باید به شکل قانونی جلوی آن را بگیرند.

 

وی گفت: کشاورزان شرق همیشه کشت غله پاییزه و بهاره و تابستانه داشته‌اند و به همین دلیل چندین پیشنهاد در کمیته ۱۵ نفره زاینده رود مطرح شده است تابا بالا بردن میزان آب تخصیصی امکان دسترسی دائمی آب برای کشاورزان وجود داشته باشد.

 

عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان اضافه کرد: خواسته صنف کشاورزی اصفهان ایجاد جریان آب دائمی و مستمر در رودخانه زاینده رود است که موضوعی امکان‌پذیر و قابل دسترسی است که هم کشاورزان حوضه استفاده کنند و هم محیط زیست به حق خود برسد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------