واکنش میراث فرهنگی به انتقادات پیرامون تغییر رنگ گنبد مسجد شیخ لطف‌الله؛ گنبد پس از مرمت کامل یک‌دست می‌شود



اخبار,اخبار اجتماعی,مسجد شیخ لطف‌الله
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان به انتقادها از نحوه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله واکنش نشان داد.

فریدون الهیاری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره مرمت گنبد مسجد شیخ ‌لطف‌الله و اینکه چرا گنبد دورنگ شده است اظهار داشت: مرمت‌گر گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله از بهترین‌ها است. از طرف دیگر گمان نکنید که درباره چنین کاری تنها یک کارشناس نظر می‌دهد بلکه گزارش مرمت لحظه به لحظه به پایگاه میراث جهانی یونسکو و همچنین معاون میراث فرهنگی کشور اعلام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از صحبت‌هایی که در فضای مجازی مطرح می‌شود محلی از اعراب ندارد و نمی‌توانم زمان خود را صرف پاسخ دادن به آنها کنم افزود: زمانی که یک نفر فیلمی از سقف چهلستون که 100 سال پیش نم زده و الان در حال مرمت است منتشر می‌کند و مردم گمان می‌کنند این نم‌زدگی تازه است، این موارد وقت ما را برای پاسخگویی می‌گیرد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: قرار است نشستی تخصصی در این رابطه برگزار شود و هر کس در این زمینه صاحب‌نظر است در آن شرکت کند. در این چند روز نیز برخی رسانه‌ها آمدند و از نزدیک گنبد و کارگاه را دیدند.

 

وی درباره اینکه چرا رنگ ترک‌های مرمت‌ شده با سایر بخش‌ها متفاوت و روشن‌تر است گفت: رنگ درست گنبد این است. تنها 20 تا 30 درصد گنبد مسجد شیخ لطف‌الله از کاشی است و بقیه آجر است. از طرف دیگر 95 درصد کاشی‌ها و آجرهایی که نصب شد مربوط به قبل است و همان کاشی‌ها و آجرها دوباره نصب شده و هیچ تراشی هم روی آنها صورت نگرفته است. تغییر رنگ مربوط به زیرسازی، بندکشی و تمیزکاری است. رنگ تیره‌تر بخش مرمت‌ نشده نیز مربوط به سایه انداختن وجه‌هایی است که بندکشی ندارند.

 

الهیاری تصریح کرد: سایر بخش‌های گنبد نیز در ادامه مرمت می‌شود و به‌زودی ابلاغ تأمین اعتبار جدید نیز صورت می‌گیرد.

 

فرآیند انتخاب مرمت‌گر بر اساس ترک تشریفات بود نه مناقصه

وی درباره ادعای برخی مرمت‌گران اصفهانی مبنی بر اینکه در فرآیند مناقصه پیمانکار مرمت گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله برنده شده اما در ادامه کنار گذاشته شده‌اند بیان کرد: پیمانکار در سامانه دولت انتخاب می‌شود و ممکن است یک پیمانکار برخی صلاحیت‌ها را دارا نباشد و برنده هم نمی‌شود اما درباره مرمت گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله چون امر حساسی بود پیمانکار را از طریق ترک تشریفات انتخاب کردیم، چون جایی نیست که دست هر کسی داده شود. «رضایت» مرمت‌گر گنبد یکی از بهترین‌ها و جزو 5-6 مرمت‌گر اول اصفهان است.

 

خانه تاریخی عباسیان کاشان مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان بخشی از انتقادهای مطرح‌ شده را ناشی از عدم اطلاع‌رسانی درست این اداره‌کل دانست و تصریح کرد: وقتی از داخل میدان نقش‌جهان به گنبد نگاه شود یک‌جور دیده می‌شود اما وقتی افراد به کارگاه می‌آیند نظرشان تغییر می‌کند و این اتفاق برای بسیاری از منتقدان افتاد.

 

وی با بیان اینکه میدان نقش‌جهان و تمام بناهای تاریخی اصفهان در بحران بودند، اضافه کرد: اقدامات انجام‌ شده در چهلستون و مسجد امام‌(ره) واقعاً شجاعانه بود که ممکن بود کسی به آنها ورود نکند.

 

الهیاری درباره درزی که بین دو ترک مرمت‌ شده و سایر بخش‌های گنبد به وجود آمده افزود: کاشی‌های کناری که مرمت نشده بود در حال افتادن بود و آنها را با گچ نگه داشته‌اند. از طرف دیگر بسیاری از کاشی‌های بخش مرمت‌ نشده در واقع سر جای خود نیستند و ریزش کرده‌اند. مشاهدات کسی که از روی داربست و از نزدیک گنبد را می‌ببیند با کسی که در میدان ایستاده متفاوت است.

 

وی با بیان اینکه افرادی که درباره دورنگ شدن گنبد صحبت می‌کنند ناشی هستند، اظهار داشت: وقتی دقیقاً همان کاشی و آجری که جدا کرده‌اند را سر جای خود گذاشته‌اند، دورنگ نمی‌شود. وقتی در سایر بخش‌های گنبد هم پاکسازی و بندکشی صورت گیرد مانند بخش مرمت‌ شده می‌شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بیان اینکه مردم و صاحب‌نظران درباره گنبد مسجد شیخ‌ لطف‌الله نگرانی نداشته باشند، افزود: اقدامات صورت‌گرفته هر روز مستندنگاری شده و مستندات به تهران ارسال می‌شود و وزارت میراث فرهنگی تاکنون هیچ واکنشی در این رابطه نداشته چون در جریان تمام جزئیات قرار دارد. سال گذشته نیز فرآیند این کار در حین اجرا در دانشگاه هنر اصفهان ارائه شده است.

 

وی درباره اظهارنظر مهدی حجت بنیان‌گذار سازمان میراث فرهنگی که گفته بود گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را به‌جای مرمت خراب کرده‌اند گفت: ایشان استاد ما و فرد صاحب‌صلاحیتی است اما شاید گنبد را از دور دیده و باید بیاید و گنبد را از نزدیک ببیند و به وزارت میراث فرهنگی هم گفتیم گزارش مرمت گنبد را برای ایشان بفرستند.

 

الهیاری با بیان اینکه آخرین سند اقدامات مرمتی درباره گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به سال 1313 برمی‌گردد، تأکید کرد: پس از آن زمان هیچ اقدام مرمتی دیگری انجام نشده و تمام لایه‌های بین جداره گنبد و کاشی‌ها از بین رفته است.

 

به گفته وی مرمت دو ترک گنبد انجام شده و مرمت 14 ترک باقیمانده گنبد نیز در 7 بخش دیگر انجام می‌شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------