اسماعیلی: مرخصی ۱۰۰ هزار زندانی تا پایان فروردین تمدید شد



اخبار,اخبار اجتماعی,غلامحسین اسماعیلی
سخنگوی قوه قضاییه توضیحاتی را درباره شرایط جدید مرخصی برای زندانیان ارائه داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی گفت: شاخص اصلی برای مرخصی زندانیان حسن رفتار زندانیان است؛ چه در دوره تحمل حبس و چه در ایام مرخصی، رفتار زندانیان توسط ضابطین بطور مستمر مورد رصد و پایش قرار میگیرد.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: این حسن رفتار و نحوه رفتار وضعیت تمدید یا میزان تمدید و حتی مخالفت با اعطای مرخصی به زندانیان را تاکید و تعیین خواهد کرد.

 

وی افزود: در روزهای پایانی سال گذشته ریاست قوه قضاییه بعد از بخشنامه اولیه اعطای مرخصی به زندانیان، بخشنامه دیگری صادر کرد و در آن بخشنامه مقرر شد زندانیانی که به هر دلیل از اعطای مرخصی این ایام محروم شدند و نتوانستند از این مرخصی استفاده کنند، چنانچه شورای طبقه بندی زندان بر مبنای نحوه رفتار زندانی در داخل زندان آنها را مستحق مرخصی بداند؛ پیشنهاد مرخصی آنها به کمیته ای مرکب از رییس دادگستری استان و دادستان مرکز استان و دادستان مجری حکم و نماینده نیروی انتظامی و ضابط خاص پرونده به این کمیته پیشنهاد می شود.

 

اسماعیلی ادامه داد: این کمیته می تواند کسانی که تا به امروز به هر دلیل نتوانستند از مرخصی استفاده کنند به آنها مرخصی بدهد و مقرر شد این کمیته دایره فعالیتش را گسترده تر کند و فعال تر از گذشته وضعیت یکایک زندانیان موجود را برمبنای نظر شورای طبقه بندی زندانیان مورد بررسی قرار دهد و  زندانیان دیگر هم از امتیاز مرخصی برخوردار شوند.

 

 

وی افزود: مقرر شد همه قضات در مورد متهمانی که با قرار تامین بازداشتند و هنوز پرونده آنها به محکومیت منجر نشده و بطور طبیعی نمی توانند از مرخصی استفاده کنند، قرارهای تامین منجر به بازداشت را مورد بازنگری قرار دهند و در چارچوب ضوابط و مقررات و با نظر ارفاق چنانچه شرایطی مهیا باشد نسبت به تخفیف قرارهای تامین مبادرت کنند تا زندانیان تحت قرار بتوانند با تخفیف تامین از زندان آزاد شوند و  ایام فرخنده ماه شعبان و ایام نیمه شعبان را در کنار خانواده خود باشند.

 

اسماعیلی همچنین گفت: قریب به ۱۰۰ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی اعطایی تاکنون بهره مند شده‌اند. با دستور صریحی که امروز ریاست قوه صادر کردند موج دوم اعطای مرخصی به زندانیان آغاز شده و در دستور امروز رییس قوه اولا مرخصی اعطایی به زندانیانی است که در این ایام از مرخصی استفاده کردند و ۱۵ فروردین ماه روز پایان مرخصی آنهاست لذا مرخصی اعطایی به کلیه زندانیان تا پایان فروردین ماه تمدید شد؛ به جز کسانی که در ایام مرخصی رفتار غیرقانونی و مجرمانه ای داشتند و حسن رفتار نداشتند که این قبیل مشمول تمدید مرخصی نیستند.

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به دستور دیگر رییس قوه قضاییه، تصریح کرد: رییس قوه قضاییه مقرر کرد که از هم اکنون، دادستان‌ها با تدوین برنامه زمانبندی و شرایط و نحوه بازگشت زندانیان در پایان مرخصی، تلاش کنند که وضعیت بازگشت آن‌ها را از طریق پیامک و ارتباط تلفنی، به خود زندانی و یا خانواده و ضامن او ابلاغ نمایند و در صورت لزوم زندانی را فراخوان نمایند و شرایط و کیفیت بازگشت او به زندان را به وی ابلاغ کرده تا هریک از زندانیان دقیقا از برنامه بازگشت خود به زندان، مطلع باشد.

 

 

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه این موارد بیش از آنچه که در اختیار مقامات قضایی باشد، توسط خود زندانیان رقم می‌خورد، خاطرنشان کرد: حسن رفتار زندانی، مقید بودن به رعایت ضوابط و مقررات داخل زندان، همراهی در برنامه‌های زندان، حسن رفتار در ایام مرخصی به بهره مند شدن زندانی از امتیازات و ارفاقاتی که برای زندانیان در نظر گرفته شده منتج می‌شود و این مسیر ادامه دارد.

 

اسماعیلی یادآور شد: هم باب عفو و هم باب اعطای مرخصی به زندانیان کماکان باز است و این رفتار زندانیان است که زمینه ساز برخورداری آن‌ها از عفو، آزادی مشروط و تخفیف مجازات و مرخصی است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------