وزیر آموزش و پرورش: برای کسانی که گوشی هوشمند ندارند، اجباری در استفاده از شبکه شاد نیست



اخبار,اخبار اجتماعی,وزیر آموزش و پرورش
حاجی‌میرزایی گفت: ما برای کمک آمدیم نه برای اذیت کردن مردم و اجبار به کسانی که امکان تهیه گوشی هوشمند ندارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با حضور در شبکه آموزش فرارسیدن روز معلم را به همکارانش تبریک گفت و اظهار کرد: حضور دانش آموزان در مدرسه به علت بیماری کرونا متوقف شد، اما ماموریت آموزش و پرورش تعطیل شدنی نیست.

 

وی افزود: یک غافلگیری به وجود آمد و بیش از یک و نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو در جهان از حضور در مدرسه و فضای آموزشی محروم شدند و بزرگترین وقفه آموزشی ایجاد شد و حتی برخی کشور‌ها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند. ما معتقدیم زمان دانش آموزان بسیار مهم است و باید مراقبت کنیم و محتوای آموزشی را به آن‌ها منتقل کنیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شبکه آموزش اولین جایی بود که به کمک ما آمد، گفت: طی کمتر از یک هفته از تعطیلی عمومی مدارس، برنامه‌های ما از شبکه آموزش آغاز شد. طبق ارزیابی‌ها و پیمایش‌های انجام شده این برنامه‌ها با اقبال خوبی روبرو شد. معلمان به‌سرعت پای کار آمدند و در برنامه‌های زنده شرکت کردند.

 

مشکل مدرسه تلویزیونی عدم‌امکان تعامل دوطرفه معلم و دانش آموزان است

وی با بیان اینکه همه این کار‌ها به خوبی پیش رفته است گفت: مدرسه تلویزیونی مسیر خوبی بود و همچنان به ادامه آن نیازمند هستیم. یک مشکل ما درباره مدرسه تلویزیونی این بود که امکان تعامل دو طرفه معلم و دانش آموزان وجود نداشت.

 

حاجی میرزایی ادامه داد: از سوی دیگر معلمان با احساس مسئولیت به میدان آمدند. ما منظم‌ترین شبکه ارتباطی را در میان دستگاه‌های اجرایی داریم و یک هرم از ستاد تا مدرسه وجود دارد و موضوعات به‌سرعت قابل انتشار و پایش است. معلمان فداکار و توانمند شناسایی و دیده شدند. به‌عنوان مثال معلمی داشتیم که روی تخت بیمارستان تدریس می‌کرد.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حادثه کرونا که پدیده‌ای عالمگیر است امکان مقایسه کشور‌ها از ابعاد مختلف با یکدیگر وجود دارد، گفت: در حوزه آموزش نیز شاخصی به وجود آمد و معلمان در محک آزمون بزرگی قرار گرفتند و سرافراز بودند. آنان خلاقانه و مسئولانه در این میدان حرکت کردند و باید به همه معلمان ادای احترام کرد.

 

عدم اجبار خانواده‌ها برای تهیه گوشی هوشمند به منظور استفاده از «شبکه شاد»

حاجی میرزایی درباره مشکلات شبکه شاد گفت: با احترام به همه کسانی که با صدق نیت نقد‌هایی به شبکه شاد وارد می‌کنند باید چندنکته را عرض کنم. اول اینکه چه باید می‌کردیم؟ آیا باید تعطیل می‌کردیم؟ نمی‌توانستیم این دوماه را از دست بدهیم، زیرا سال تحصیلی آینده هم آسیب می‌دید. ما امکان بازخورد از آموزش تلویزیونی و تدریس مجازی نداشتیم و نیازمند ابزاری بودیم. به همین جهت یک برنامه اختصاصی برای آموزش و پرورش ایجاد کردیم که فضای مدرسه را بازسازی کند.

 

وی ادامه داد: طبیعی است که در این میان افرادی از بستر شبکه شاد دور می‌مانند. ما برای کمک آمدیم نه برای اذیت کردن مردم و اجبار به کسانی که امکان تهیه گوشی هوشمند ندارند. گفتیم هرکسی می‌تواند به شبکه متصل شود. بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان، ۹۶ درصد معلمان و ۷۰ درصد کلاس درس‌ها شکل گرفته‌اند. عده‌ای این امکان را ندارند. به عنوان نمونه اینترنت یا گوشی هوشمند ندارند و یا به علل دیگر نتوانستند از شبکه شاد بهره‌مند شوند.

 

استفاده از روش‌های جایگزین بریا کسانی که امکان استفاده از شبکه «شاد» را ندارند

حاجی میرزایی ادامه داد: از مدیران مناطق خواستیم آموزش این افراد را از طریق مسیر‌های جایگزین در دستورکار قرار دهند. این مسیر‌ها می‌تواند شامل تهیه درسنامه‌ها، استفاده از ظرفیت مدرسه تلویریونی و شبکه‌های استانی باشد. راضی نیستیم خانواده‌ای خودش را به مشقت بیندازد.

 

تدریس حضوری در بیش از ۱۱ استان در مناطق دوردست و عشایری

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در بیش از ۱۱ استان در مناطق دوردست و عشایری معلمان با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌صورت حضوری تدریس می‌کنند، گفت: کرونا در کنار تهدیدها، ظرفیت‌هایی را مشخص کرد که یکی از آن‌ها فعال شدن ظرفیت صداوسیما و بستر‌های آموزش الکترونیک بود. اگر خدایی ناکرده دوباره با اوج این پدیده در پاییز آینده روبرو شویم باید بتوانیم به‌سرعت تدابیر لازم را اتخاذ کنیم. آن موقع دیگر نمی‌توانیم بگوییم که غافلگیر شده‌ایم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------