معاون پزشکی قانونی: تشخیص هویت در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بدون خطا بود



معاون پزشکی قانونی،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اعلام اینکه خدمات ژنتیکی و تشخیص هویتی در ۱۰ مرکز استان انجام می‌شود، گفت: ایران در بحث سرولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد؛ در حوادث منا، شهدای حله و سقوط هواپیمای اوکراینی بدون خطا و در کمترین زمان تشخیص هویت صورت گرفت.

به گزارش ایسنا، مسعود قادی پاشا در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل پزشکی قانونی استان قزوین که امروز پنج‌شنبه ۱۰ تیر در سالن اجتماعات دادگستری استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: کار پزشکی قانونی دشوار است، در احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت بازوی قوه قضاییه هستیم و در عین حال به علم روز و تجهیزات نوین نیاز داریم تا با اطمینان بالا نظر دهیم.

 

وی ادامه داد: در استان قزوین پاسخ‌دهی سم شناسی زمان می‌برد ولی با تلاش مدیران این استان این زمان به کمتر از یک ماه کاهش پیدا کرد و آزمایشگاه پاتولوژی نیز طی یک و نیم ماه پاسخ آزمایش را ارائه می‌کند.

 

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور بیان کرد: پیگیر خرید دستگاه جی سی مس برای استان قزوین هستیم تا در انجام آزمایشات به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شود؛ این دستگاه با کیفیت و سرعت آنالیز بالا طی ۲۰ دقیقه می‌تواند ۲۰ هزار دارو و سم را آنالیز کند اگر این دستگاه برای استان خریداری شود آزمایشات به تهران ارسال نخواهد شد.

 

وی با اعلام اینکه خدمات ژنتیکی و تشخیص هویتی در ۱۰ مرکز استان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ایران در بحث سرولوژی حرف‌های بسیاری برای گفتن در سطح بین‌المللی دارد؛ در حوادث منا، شهدای حله و سقوط هواپیمای اوکراین بدون خطا و در کمترین زمان تشخیص هویت صورت گرفت.

 

قادی پاشا تصریح کرد: آزمایشگاه مرکز کهریزک در خاورمیانه رتبه نخست سرولوژی و ژنتیک منطقه را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان کیت‌های تشخیص هویت ژنتیک طراحی شده است، تا پیش از این هر بسته کیت تشخیصی هویت ژنتیک را ۱۰۰ میلیون تومان می‌خریدیم که اکنون به همت شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور تولید می‌شود.

 

حقوق پزشکان پزشکی قانونی ترمیم شود

حجت‌الاسلام نورالله قدرتی رئیس کل دادگستری استان قزوین نیز در این مراسم با بیان اینکه پزشکی قانونی استان قزوین با ۵۰ پرسنل و ۱۷ پزشک، کار عظیم و جهادی انجام می‌دهد، اظهار کرد: سازمان پزشکی قانونی از مجموعه‌های مهم و اثرگذار در خدمت‌رسانی به مردم و جریان دادرسی، احقاق حق و تحقق عدالت است. رسیدگی به ۳۵ هزار پرونده در موضوعات مختلف نمونه‌ای از اقدام و عمل پزشکی قانونی است که از این تعداد ۲۸ هزار ۶۷۸ نفر تحت معاینات بالینی قرار گرفتند؛ همچنین باید اعلام کنیم که طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ بالغ بر ۱۵۳ هزار و ۴۰۷ مورد پرونده در پزشکی قانونی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه اغلب پرونده‌های فوت و جرح و امثال آن به واسطه پزشکی قانونی تعیین تکلیف می‌شوند، اضافه کرد: اگر پزشکی قانونی نباشد و نظر کارشناسی خود را اعلام نکند قاضی قادر به صدور رأی نخواهد بود بنابراین پزشکی قانونی نقش بسزایی در کشف حقیقت دارد. البته به واسطه همایش‌های طب و قضا برخی فتواها تغییر کرد و قوانینی برای تغییر جنسیت، مرگ مغزی و اهدای عضو  در نظر گرفته شد.

 

رئیس کل دادگستری قزوین در پایان سخنانش تصریح کرد: حقوق پزشکان پزشکی قانونی باید به مانند دیگر پزشکان کشور باشد در این راستا مسئولین ملی باید برای این امر تلاش کرده و حقوق پزشکان پزشکی قانونی را ترمیم کنند.

 

استفاده از روش‌های نوین به‌جای روش‌های سنتی

بهزاد ولی‌زاده، مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان قزوین در این مراسم خاطرنشان کرد: در ابتدای مسئولیت با چالش‌ها و مشکلات متعددی روبه‌رو بودیم که از جمله آن‌ها می‌توانیم به کمبود نیروی انسانی، فضای فیزیکی و اعتبارات اشاره کنیم.

 

وی با بیان اینکه هدف پزشکی قانونی ارائه خدمت به دردمندان است، اضافه کرد: طی سال گذشته بیش از ۳۵ هزار ارباب رجوع به پزشکی قانونی مراجعه کردند و در تلاش بودیم تا خدمات بهینه را به آنان ارائه دهیم.

 

ولی‌زاده تشریح کرد: از ابتدای خدمتم در استان قزوین در گام اول تلاش کردیم با هم‌فکری مشکلات و موانع را شناسایی کرده و بر اساس توان داخلی مجموعه آنان را رفع کنیم؛ در مجموعه آزمایشگاهی و معاینات انباشت نمونه را داشتیم که کار استخراج و شناسایی سم به شیوه سنتی باعث این انباشت شده بود بر همین اساس آموزش را در اولویت قرار دادیم تا از شیوه‌های نوین برای تشخیص سموم استفاده کنیم و پاسخ‌دهی آزمایشگاه سریع اتفاق بیفتد.

 

وی ادامه داد: با جایگزینی روش جدید، استخراج‌ها به صورت هفتگی انجام شد و طی ۶ ماه تغییرات را به اتمام رساندیم به‌گونه‌ای که در ارزیابی سال ۹۹ میانگین پاسخ‌دهی آزمایشگاه ۱۷.۱ روز بود.

 

مدیرکل سابق پزشکی قانونی استان قزوین گفت: در استان پاتولوژیست نداشتیم نمونه‌ها را به گیلان ارسال می‌کردیم که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یک پاتولوژیست به پزشکی قانونی معرفی شد و از سال ۹۶ امورات مربوط به پاتولوژیست‌ها در پزشکی قانونی قزوین انجام می‌شود.

 

وی با تأکید بر اینکه همه اقدامات انجام شده باعث کاهش زمان نوبت‌دهی شد، تشریح کرد: در استان قزوین میانگین رسیدگی ۴۰ تا ۴۵ روز است که نسبت به استانداردهای کشوری زمان کوتاه‌تری دارد. راه‌اندازی مراکز صدور جواز دفن از دیگر اقدامات پزشکی قانونی استان قزوین بود، با همراهی دادستان موفق شدیم مراکز ساماندهی صدور جواز دفن را راه‌اندازی کنیم که این اقدام باعث کاهش ورودی اجساد به پزشکی قانونی شد، در حال حاضر با یک تماس انتقال جسد و معاینه صورت می‌گیرد.

 

«پزشکی قانونی قدرتمند» کلید واژه‌ای برای ادامه مسیر

مصطفی جعفرزاده، مدیرکل جدید پزشکی قانونی استان قزوین اظهار کرد: «پزشکی قانونی قدرتمند» کلید واژه‌ایست که گره‌گشای بسیاری از عرصه‌ها خواهد شد و محاکم و مراجع قضایی می‌توانند با اطمینان به پاسخ‌های پزشکی قانونی استناد کنند، در عین حال ارباب رجوع برای تحقق حقش امیدوارتر خواهد شد و دانشگاه علوم پزشکی نیز خواهد دانست که مجموعه‌ای قدرتمند به نام پزشکی قانونی وجود دارد و همه موارد را رصد می‌کند.

 

وی اضافه کرد: با وجود پزشکی قانونی قدرتمند از ایجاد حواشی جلوگیری شده و بیمه‌ها نیز قادر به تشخیص حوادث ساختگی خواهند بود. در پزشکی قانونی تمام تلاش خود را برای انجام آزمایشات دقیق به کار خواهیم گرفت تا موجب افزایش رضایت مردم و درنتیجه رضایت آنان از حاکمیت باشیم.

 

جعفرزاده در پایان یادآور شد: پزشکی قانونی با کمبود نیرو مواجه است و تعامل با دادگستری به ما کمک خواهد کرد تا ابهام‌ها رفع شود؛ از مجموعه مدیریتی استان می‌خواهیم برای اعتبارات و نیروی انسانی به پزشکی قانونی کمک کند تا کلید واژه «پزشکی قانونی قدرتمند» تحقق پیدا کند.

 

در پایان این مراسم از زحمات پنج ساله بهزاد ولی‌زاده تقدیر و مصطفی جعفرزاده به عنوان مدیرکل پزشکی قانونی استان قزوین معرفی شد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------