کشف ۵۰ قطعه اشیاء باستانی در بخش زرین‌دشت نهاوند



کشف اشیا تاریخی در نهاوند،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند از کشف و ضبط ۵۰ قطعه اشیاء باستانی طی یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند خبر داد.

محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهارکرد: در یک عملیات عمرانی در بخش زرین‌دشت نهاوند یک مجموعه اشیای باستانی کشف شد که این افراد فرهنگ‌دوست مراتب را سریعا به بخشداری زرین‌دشت اطلاع دادند.

 

وی تصریح کرد: این مجموعه شامل ۵۰ عدد اشیاء تاریخی مربوط به دوره صدر اسلام‌«سلجوقی و ایلخانی» است که با تماس بخشداری زرین‌دشت با حضور در محل طی تشریفات قانونی تحویل اداره میراث فرهنگی نهاوند شد و با هماهنگی مدیرکل میراث استان اشیاء مکشوفه تحویل امین اموال اداره‌کل شد.

 

جانجان افزود: این اشیاء مکشوفه شامل ظروف سفالی منقوش و ساده لعاب‌دار مربوط به دوره سلجوقی و ایلخانی و ظروف فلزی آهنی و مفرقی شامل پیه‌سوز، جام و سبو و بشقاب بوده که اکثر آن‌ها نیز مربوط به دوره اسلامی است و تحقیقات علمی بروی این اشیا در دستور کار قرار دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که ما در شهرستان نهاوند موزه و شرایط نگهداری این اشیاء تاریخی را نداریم این مجموعه تاریخی کشف شده به همدان منتقل شد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند ادامه داد: اشیاء تاریخی شهرستان قبلا در موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند نگهداری می‌شد که با توجه به این‌که مکان این موزه متعلق به شهرداری بود موقتا این موزه جمع‌آوری شد و این اشیاء تاریخی به استان منتقل و در آن‌جا نگهداری می‌شود.

 

جانجان در ادامه از احداث موزه جدید نهاوند خبر داد و  اضافه کرد: پیگیر احداث و بازگشایی موزه جدید شهرستان هستیم و خانه تاریخی صمصام را برای این مهم در نظر گرفته‌ایم.

 

وی یادآوری کرد: به دنبال تملک این خانه تاریخی هستیم و تاکنون دو دانگ آن را تملک کرده‌ایم و امسال نیز اعتباری برای تملک این ملک در نظر گرفته‌ایم که به زودی این اعتبار تخصیص خواهد یافت.

 

جانجان تاکید کرد: با تملک این ملک موزه جدید شهرستان راه‌اندازی می‌شود و به احتمال زیاد تا یک ماه دیگر این مهم تحقق خواهد یافت و اشیاء تاریخی شهرستان که در استان نگهداری می‌شوند و این مجموعه جدیدی که امروز کشف شده را به شهرستان منتقل و در محل موزه جدید نگهداری خواهیم کرد و در بازدید عموم قرار می‌دهیم.

 

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نهاوند در خاتمه گفت: حفاظت از آثار تاریخی و باستانی وظیفه آحاد جامعه است و از مساعدت و همکاری اهالی فرهنگ‌دوست شهر برزول و بخشدار زرین‌دشت تشکر و قدردانی می‌کنیم که با این اقدام شایسته با سودجویان و غارتگران میراث‌ فرهنگی مقابله کردند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------