برگزاری آزمون دوره ابتدایی خط قرمز است/ کودکی کردن نیاز دانش آموز



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
وزیر آموزش و پرورش گفت: برگزاری آزمون در دوره ابتدایی برای دانش آموزان حکم سم دارد و از لحاظ ما ممنوع مطلق و خط قرمز است.

به گزارش مهر، محمد بطحائی چهارشنبه شب در دیدار با شورای معاونین اداره کل، رؤسای ادارات آموزش و پرورش فارس و جمعی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی در شیراز، با اشاره به طرح مسائل و مشکلات آموزش و پرورش توسط رؤسای ادارات و نمایندگان مجلس در این جلسه، گفت: تا زمانی که نگاه ما به مسائل آموزش و پرورش اصلاح نشود، قطعاً در ۴۰ سال آینده نیز کسانی که جای ما می آیند، همین مسائل را مرور خواهند کرد و این مشکلات در آموزش و پرورش وجود خواهد داشت.

 

وی افزود: من و شما به عنوان مدیران آموزش و پرورش باید به راههای جدید برای حل این مسائل فکر کنیم، بیاندیشیم و به کار گیریم.

 

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید با توجه بیشتر به داشته‌هایمان در مقابل کمبودها، مسائل آموزش و پرورش را آنگونه که تا کنون تمرین کرده ایم و حل نشده حل کنیم و سند تحول آمده است تا این موانع و مشکلاتی را که جلوی پای آموزش و پرورش است بردارد.

 

بطحائی گفت: مردم منتظر آثار سند تحول در تربیت فرزندانشان هستند و می‌گویند اگر تحولی اتفاق افتاد، باید وضعیت فرزندان ما بیرون از مدرسه متفاوت شده باشد، به نحوی که ادب و ایمان آنها بالا رفته باشد، خدا ترس تر شده باشند و عاطفه آنها تقویت شده باشد، احترام به بزرگ‌تر در آنها بالا رفته باشد، مسئولیت پذیر تر شده باشند و در خانه احساس مسئولیت بیشتری کنند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه" تحول در آموزش و پرورش از دو مسیر انجام می‌شود" گفت: محور اصلی آموزش و پرورش عمومی تربیت و پرورش است و این در حالی است که همه انرژی ما در زمینه آموزش و در سطحی‌ترین نوع آن یعنی حافظه محروی صرف می‌شود.

 

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از تشویق دانش آموزان توانمند در زمینه درسی و تلاش برای تقویت اندوخته‌های ذهنی آنها، گفت: باید مدال را به دانش آموزی داد که مسئولیت اجتماعی بالاتری را تمرین کرده باشد و این روح حاکم بر سند تحول بنیادین است که نقطه هدف سند تحول است.

 

وی مسیر اول تحول در آموزش و پرورش را تحول در محتوا عنوان کرد و گفت: برای تحقق تحول در محتوا باید موانع برداشته شود که از جمله این موانع می‌توان به برگزاری آزمون در دوره ابتدای اشاره کرد که حکم سم برای دانش آموزان دارد و از نظر ما ممنوع مطلق و خط قرمز ما است.

 

بطحائی با اشاره به کم شدن کتاب‌های کمک درسی در سال‌های اخیر گفت: نیاز دانش آموزان کودکی کردن و بازی کردن در مدرسه در کنار فرا گیری مطالب علمی است و آموزش مفاهیم علمی هم باید با رویکردهای تربیتی داشته باشد که این از سیاست‌های آموزش و پرورش است و مدیران به عنوان نماینده این نهاد باید آنرا دنبال کنند.

 

وی با اشاره به در اختیار قرار گرفتن دو ساعت از فعالیت‌های درسی دانش آموزان به مدرسه در قالب اجرای برنامه بوم در مدارس کشور، گفت: با اجرای این طرح یکی از آرزوهای دیرینه آموزش و پرورش تحقق یافته و با کم کردن کتاب درسی، تلاش شده در ۶ پایه تحصیلی، از چهارم ابتدایی تا نهم دوره متوسطه اول، زمینه طرح مسائل مورد نیاز دانش آموزان در قالب فراگیری مهارت‌های مختلف فراهم شود.

 

وزیر آموزش و پرورش محور اصلی تغییر را مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: مدرسه محوری یعنی تفویض اختیار به مدرسه و ایجاد خلاقیت و نوآوری در آنجا.

 

وی لازمه تحقق مدرسه محوری و مقدمه واگذاری اختیار را شایستگی دانست و گفت: برای ایجاد شایستگی‌های لازم ۴ برنامه انتخاب و انتصاب مدیران بر اساس شایستگی‌های لازم، نظام سنجش سلامت و شایستگی مدیران مدارس، کنترل و تضمین کیفیت مدارس دولتی، تفویض اختیار به مدارس بر اساس رتبه بندی‌های انجام شده، توسعه مشارکت معلمان پیش بینی شده است.

 

گفتنی است در این جلسه نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی و رؤسای آموزش و پرورش سراسر استان به طرح مسائل و مشکلات موجود در آموزش و پرورش استان پرداختند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------