یک فهرست تکان‌دهنده!



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, فساد

 

آیا وقتی از فساد حرف می‌زنیم، می‌توانیم دقیقا روشن کنیم که از چه چیزی سخن می‌گوییم؟ آیا نامه نوشتن یک مدیرعامل به خودش و قبول درخواستی که از خودش کرده هم از مصادیق فساد است؟ آیا تعیین حقوق و مزایا توسط خود مدیر یا دست بالا هیات مدیره، با این عنوان (بهانه؟) که شرکت خصوصی است و این کار غیر قانونی محسوب نمی‌شود، محلی از اعتنا خواهد داشت؟ اگر چنین باشد، چه کسی می‌تواند برای خودش یا همپالکی‌هایش حد مقبولی از حقوق تعیین کند؟ راستی قیمت طمع آدمی چند است؟ قیمت زیاده‌خواهی و چشم بستن بر درد این مردم چند تومان است؟ چند دلار و یا چند پوند؟ چرا باید کوتاه زمانی بعد از ماجرای حقوق‌ها و املاک نجومی، صرف نظر از صف‌آرایی جریان‌های سیاسی، گزارش «تکان‌دهنده» از حقوق‌های نجومی مدیران صندوق بازنشستگی منتشر شود؟ حبذا مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، که در یک اشاره کوتاه عمق شیار زخمی را نشان داده است که گویی سال به سال تازه می‌شود!

 

سیدمیعاد صالحی در اینستاگرامش نوشته است: سال‌های سال است که مردم خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا به‌صورت ناقص اجرا شده است. اگر زبان و کاربرد واژه‌ها در سطح معیار برای انتقال خبر باقی بماند و به کارکرد تبدیل نشود، می‌توان در صحت درست‌ترین و صادقانه‌ترین جملات هم تردید کرد.

 

اگر کسی دور از فضاهای مدیریتی درباره افزایش بی‌معنا و ترسناک حقوق مدیران سخنی بگوید، نمی‌توان انتظار تاثیر داشت اما وقتی مدیر یا مدیرعامل که دست اندرکار و از قضا تاثیرگذار در چنین مواردی است، سخن از این حقوق‌های دور از واقع و حتی غیراخلاقی بگوید، باید سوال کرد که چرا نباید این مساله در حد همان محدوده مدیریتی حل شده باشد که لزومی به کشیده شدن دوباره به سطح مطبوعات نباشد؟ گفته می‌شود که در دستور زبان «گشتاری» مبنا این است که ویژگی‌های همگانی اندکی وجود دارد و تنها در سطح گفتار است که تفاوت‌ها بروز می‌کند. آیا طرح این مساله از سوی کسانی که دست اندرکار این مهم هستند تلاش برای پایان دادن به آن است یا به‌گونه‌ای غیرمستقیم درکار معمولی کردن فاجعه است؟

 

تکرار فاجعه؛ فراموشی درد

در هر حال فهرستی از حقوق مدیران صندوق‌های بازنشستگی منتشر شده که بسیار حیرت انگیز است و این ماجرا بعد از آشوبی که در روح و روان همه ایرانیان بعد ماجراهای حقوق‌ها و املاک نجومی پیش آمد می‌تواند دهن‌کجی صریحی به همه مردم باشد. در لیست‌های منتشر شده که در خبرآنلاین آمده، فهرستی از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری به چشم می‌خورد. اعضای موظف و غیرموظف هیات مدیره‌ها، ردیف در ردیف می‌توانند در انتهای هر ماه با وجهی که دریافت کرده‌اند، سفره حلال و البته رنگینی برای خانواده پهن کنند.

 

در ماده 134 قانون تجارت آمده است: اعضای غیر موظف هیات مدیره‌ها حق ندارند بجز آنچه در قانون پیش بینی شده، در قبال سمت مدیریت خود بطور «مستمر» بابت حقوق یا پاداش، وجهی از شرکت دریافت کنند. اگر وجه اختصاص یافته در این فهرست‌ها برای شرکت در جلسات باشد، چگونه است که فاصله‌ای از ماهانه بیش از 9 میلیون تا پانصد هزار تومان را دربر می‌گیرد؟ یکی از مدیران این مجموعه به‌طور خالص مبلغ 435 میلیون تومان در سال 97 و بابت پاداش سال 96 مبلغ 212 میلیون تومان دریافت کرده است.

 

یعنی یکی از مدیران صندوق بازنشستگی کشوری در سال 97 به‌طور خالص 647 میلیون تومان دریافت کرده است. آیا تکرار این فهرست‌ها و پیگیری نکردن و به نتیجه‌ای مقبول نرسیدن، نمی‌تواند به معنی کم‌کردن، بی‌معنا کردن و تهی کردن چنین حیف و میلی از اموال عمومی باشد؟ می‌گویند وقتی سوزن در پای آدمی فرو رفته، سرانجام درد به عادت تبدیل شده و سوزن فراموش می‌شود.

 

آب شدن از شرم یک واژه

رئیس قوه قضائیه در همین مدت کوتاه نشان داده که در کار رسیدگی به اجحاف‌هاست و اگر کسانی از قِبل رانت‌های اقتصادی و سیاسی به سفره‌های رنگین رسیده‌اند، باید نگران باشند که بیت‌المال از آنها بازپس ستانده شود. روزگاری مولا علی بر فراز منبر فریاد زد: من بیت‌المال را پس می‌گیرم، حتی اگر کابین زنان شده باشد. وجه ردوبدل شده در این ماجرا، مربوط به بازنشسته‌های کشوری است؛ بازنشسته‌ها و اگر حتی یک عصب باریک برای درک موقعیت و شرایط روز کشور در مجموعه این حقوق‌بگیران باقی مانده باشد، می‌شود انتظار داشت که با دقیق شدن در واژه «بازنشستگان» از شرم آب شوند.

 

گزارش تکان دهنده از حقوق‌های نجومی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از انتشار لیست حقوق و مزایای مدیران عامل و هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری و شرکت‌های تابعه برای نخستین بار خبر داد. سیدمیعاد صالحی در اینستاگرام خود نوشت: سال‌های سال است که مردم خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا به‌صورت ناقص اجرا شده است. صالحی تاکید کرد: این نخستین بار است که میزان مجموع حقوق، مزایا، اضافه کار، کارانه، پاداش و... یک دستگاه اجرایی منتشر می‌شود و افراد می‌توانند با مراجعه به سایت صندوق بازنشستگی به آدرس www.cspf.ir از جزئیات حقوق و مزایای مدیران صندوق بازنشستگی مطلع شوند.

 

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: در این شرایط سخت اقتصادی برای مردم، دریافتی‌های چند ده میلیونی برخی از مدیران، قلب ما را هم مانند شما به درد می‌آورد. به‌ویژه مدیرانی که عملکرد ضعیفی داشته و بیشتر به فکر جیب خودشان بوده‌اند تا جیب بازنشستگان. وی با تاکید بر اینکه ما نسل سومی‌ها در حال عمل به قولمان برای شفافیت هستیم، تصریح کرد: سایر دستگاه‌های دولتی، حاکمیتی و عمومی را نیز به چالش اعلام حقوق دعوت می‌کنیم تا شفافیت را نه در شعار که در عمل محقق کنند.

 

 

آرمان/مرتضی خبازیان

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------