رئیسی: حکم پرونده پدیده باید برای مردم تبیین شود



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,رئیسی
رئیس قوه قضائیه گفت: حکمی که برای پرونده پدیده صادر شده و در هفته آینده اعلام می شود پرسش‌هایی میان مردم ایجاد خواهد کرد که این سوال‌ها باید پاسخ داده شود و در کنار اعلام حکم باید تنویر افکار عمومی نیز صورت گیرد. 

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی خراسان رضوی در مشهد افزود: در کنار دستگاه قضا باید با کمک رسانه ملی و اصحاب رسانه تمام ابعاد ۵۰۰ صفحه‌ای این حکم که از احکام بی نظیر دستگاه قضائی است تبیین شود.

 

وی ادامه داد: نگاه مردم و نخبگان به مجموعه دستگاه قضا مهم است لذا حکم خود را باید برای دیگران تبیین کنیم.

 

رئیس قوه قضائیه گفت: در تصمیم گیری‌ها و اجرای طرح‌های مختلف در شهرستان‌ها و استان‌ها از نظر سازمانی باید منتظر تصمیم از تهران بود اما با ابتکار و خلاقیت در بخش‌های مختلف باید کارهایی انجام شود مثلاً یک سری ابتکارها در استان‌ها و شهرستان‌ها قابل اجرا و بسیار قابل توجه است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با تاکید بر تحول در دستگاه قضا افزود: برای تحول نیازمند تلاش همه فعالان در این دستگاه هستیم.

 

برخورد شدید با ناسلامتی

رئیس قوه قضائیه گفت: سلامت اداری برای همه امر مهمی است و مقام معظم رهبری نیز در دیدار اخیر خود بر سلامت قوه قضائیه تاکید کردند و عموم همکاران در دستگاه قضا افرادی خدوم و سالم هستند از این رو نباید اجازه داده شود صفحه سفید دستگاه قضا را چند کارمند و یا قاضی ناسالم بد جلوه دهند.

 

رئیسی افزود: برخورد با مساله فساد و ناسلامتی برای هر کسی که با پرونده ارتباط دارد ضروری است لذا هیچ گونه ناسلامتی در دستگاه قضا را بر نمی‌تابیم و رفتار شدیدتری خواهیم داشت.

 

وی با تاکید بر پیشگیری از بروز فساد و لغزش در دستگاه قضا ادامه داد: باید زمینه‌های لغزش در دستگاه قضا را از بین برد مثلاً دیروز به موردی برخورد کردیم که در منطقه کوچکی یکی قاضی بود و اقوام و آشنایان وی نقش کارشناس و وکیل در این منطقه را بر عهده داشتند که این زمینه لغزش است.

 

او تاکید کرد: ساختارهای ناسالمی در قوه قضائیه وجود دارد که منجر به لغزش می‌شود لذا باید اصلاح شود.

 

رئیس قوه قضائیه گفت: اعلام اسامی افراد ناسالم در دستگاه‌های مختلف اداری، اجرایی و دستگاه قضا موجب تقویت آن دستگاه است و در مجموع اعلام برخورد با ناسلامتی ها موجب تقویت دستگاه‌ها می‌شود.

 

رئیسی با بیان اینکه قضات، افسران اجرای عدالت در جامعه هستند تصریح کرد: تردیدی در بقا و تقویت شوراهای حل اختلاف وجود ندارد و در اصلاحیه قانون، اصلاح وظایف و تقویت شوراها مدنظر است.

 

وی در خصوص وضعیت رفاهی کارکنان دستگاه قضا نیز گفت: وضعیت بودجه‌ای وضعیت خاصی است ولی در این شدت فرجی خواهد بود و بی هیچ تردید آینده برای کشور و دستگاه قضا بسیار روشن است.

 

رئیس قوه قضائیه گفت: کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضا از برنامه‌های تحولی و مورد تاکید دراین دوره است و در همه بخشهای قوه قضائیه، دادستان‌ها و رؤسای کل با همکاری دستگاه‌های اداری باید برای تحقق این مهم تلاش کنند.

 

رئیسی ادامه داد: در جهت کاهش جرم و جنایت باید با گسترش معنویت و اخلاق از راهکارهای مختلف استفاده کرد تا با برنامه ریزی جامع و پیگیر، کاهش ورودی پرونده‌ها به جریانی فراگیر تبدیل شود.

 

واقعی ساختن آمار

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه ارائه آمار غیر واقعی قابل قبول نیست گفت: واقعی ساختن آمار بسیار مهم است، آمار و عدد شاخص مهمی است اما فقط آمارگرایی امر ناصحیحی است.

 

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: در بررسی پرونده‌ها باید به کیفیت در کنار کمیت توجه شود و بهره وری بر این اساس مورد توجه باشد.

 

وی ادامه داد: اسناد رسمی نیز باید به عنوان موضوعی از نظامات اجتماعی در جامعه حاکم باشد تا تثبیت مالکیت صورت گیرد و برای نظام بخشی به اسناد مالکیت باید پیگیر رسمی شدن اسناد و توجه به حاکمیت اراده در معاملات باشیم.

 

بازداشت‌ها به حداقل ممکن در قانون برسد

رئیس قوه قضانیه با تاکید بر کاهش جمعیت کیفری افزود: زندان برای افراد شروری است که جامعه اسلامی را نا امن می‌کنند و باید تلاش شود تا در مواردی که طبق قانون امکان عدم بازداشت وجود دارد مجرم بازداشت نشود.

 

رئیسی تصریح کرد: بازداشتها باید به حداقل ممکن و در موارد مصرح در قانون برسد و تا جایی که قانون اجازه داده از بازداشت استفاده نشود چرا که زندان برای بازسازی افراد است.

 

وی در خصوص قانون مهریه نیز گفت: مهریه، دینی بر عهده مرد است و حتماً هم باید پرداخت شود و فرض در زندان نماندن هنگامی اجرا می‌شود که برای قاضی اثبات شود فرد از لحاظ مالی شرایط پرداخت مهریه را ندارد لذا زندانی نمی‌شود و مهریه را باید به صورت اقساطی پرداخت کند.

 

حمایت از تولید ملی

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر رونق تولید و حمایت از سرمایه گذاری افزود: دستگاه‌های مختلف باید در این خصوص نقش خود را ایفا کنند و رونق تولید و امنیت سرمایه گذاری در پرتو مبارزه با فساد اتفاق می‌افتد و اگر در جامعه رشوه و فساد رونق پیدا کرد امنیت اقتصادی و امنیت سرمایه گذاری ایجاد نمی‌شود.

 

رئیسی با بیان اینکه عدم ایفای وظایف توسط مدیران و دستگاه‌های مختلف منجر به ایجاد مشکلات و شکل گیری پرونده‌هایی نظیر تغییر کاربری‌ها می‌شود تصریح کرد: پیگیری حقوق عامه وظیفه دستگاه قضاست و اگر در زمان خود پیگیری‌ها صورت گیرد شاهد بروز فساد در بخش‌های مختلف نخواهیم بود.

 

او با تاکید بر حمایت قضائی از سرمایه گذاری و کارآفرینی افزود: بانک‌ها نیز باید تسهیلات حمایتی را به تولید پرداخت کنند و تسهیلات نباید به دلالان پرداخت شود لذا نظارتهای لازم در این خصوص باید صورت پذیرد.

 

ضرورت خصوصی سازی

رئیس قوه قضائیه به موضوع خصوصی سازی اشاره و تصریح کرد: خصوصی سازی حتماً باید انجام شود چون اگر ۸۰ درصد یک اقتصادی در دست دولت باشد وضعیت همین وضع موجود است از این رو باید از تصدی گری دولت بکاهیم و البته خصوصی سازی ها نیز باید واقعی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در خصوص تقاضای برخی استان‌ها مبنی بر تعطیلی پنجشنبه‌ها افزود: با تعطیلی پنجشنبه‌ها در دستگاه قضا موافق نیستیم، چون چهارشنبه تبدیل به پنجشنبه خواهد شد و وقتی آمار پرونده‌ها بالاست رسیدگی ایجاب می‌کند لذا کارکنان دستگاه قضائی باید پنجشنبه‌ها نیز فعال باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------