معاون وزیر کشور: اعتیاد، سالانه 170 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,معاون وزیر کشور
معاون وزیر کشور گفت: اعتیاد، سالانه 170 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند.

به گزارش ایسنا، تقی رستم‌وندی ظهر امروز در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان اظهار کرد: بروز آسیب‌های اجتماعی فقط مختص ایران نیست و حتی در کشورهای توسعه یافته به‌عنوان محورهای اصلی مدیریت جامعه مطرح می‌شود. خوشبختانه بررسی‌های تطبیقی با سایر کشورها نشان داده است که ایران به خاطر فرهنگ، دین و تاریخ بلندمدت که دارد، در خصوص آسیب‌های اجتماعی وضعیت بهتری دارد. با این وجود، اگر خودمان را با خودمان مقایسه کنیم و شاخص‌ها را با فرآیندهای موجود طی چند دهه گذشته تطبیق دهیم، در می‌یابیم که متاسفانه روند آسیب‌های اجتماعی در کشور تصاعدی بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه طی دهه گذشته، مصرف موادمخدر در سطح جهانی 19 درصد افزایش یافته است، ادامه داد: برخی کشورهای توسعه‌یافته با عنایت به عدالت اجتماعی و اقتصادی، تا حدودی روند آسیب‌های اجتماعی را کنترل کرده‌اند ولی متاسفانه ما طی دو دهه گذشته از حوزه آسیب‌های اجتماعی غفلت کرده‌ایم. با این وجود، طی دو سه سال اخیر، هفت جلسه با حضور مقام معظم رهبری و سران قوا در خصوص آسیب‌های اجتماعی تشکیل شد و همین باعث شده که مسئولان برای مهار روند تصاعدی آسیب‌ها، انگیزه بیشتری پیدا کرده‌اند.

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور افزود: توفیقات ما در حد انتظار نبوده زیرا چندین موتور تولید آسیب در کشور فعال است. البته نشانه‌هایی از خوش‌بینی وجود دارد. موتور اول، بحث کارآمدی و ناکارآمدی است؛ چراکه مدیریت‌ها در حوزه رفع فقر و محرومیت‌زدایی هنوز کارآمد نبوده است. البته خدمات زیادی هم انجام شده ولی هیچ‌کدام منتج به نتیجه مطلوب نبوده و هنوز هم برخی استان‌ها از امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردارند.

 

رستم‌وندی تصریح کرد: نکته دوم، عدم تمرکز ساختاری در کشور است. دستگاه‌های زیادی در راستای فقرزدایی فعالیت می‌کنند، ولی مرجعیت و نقطه متمرکزی ندارند و از آنجایی که نقشه راه مشترک برای این دستگاه‌ها ترسیم نشده است، اقدامات پراکنده انجام می‌دهند و به نتیجه لازم نمی‌رسند. در امدادرسانی و خدمات اجتماعی هم مدیریت عالی اعمال نشده است و شاهدیم که همچنان مردم نیازمند خدمات گسترده و فراگیر هستند.

 

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه منابع را اختصاص می‌دهیم ولی سرمایه‌گذاری‌های لازم در گلوگاه‌های اصلی صورت نگرفته است، افزود: اعتیاد، سالانه 170 هزار میلیارد تومان به کشور خسارت می‌زند، اما اگر بخواهیم هر سال، کسری از بودجه را به حوزه‌های آموزشی که منتج به کاهش آمار اعتیاد می‌شود، اختصاص دهیم، از جانب متولیان امر درک نمی‌شویم. متاسفانه برخی مدیران درک درستی از سرمایه‌گذاری در گلوگاه‌ها ندارند.

 

رستم‌وندی تاکید کرد که مشارکت مردم هم در این میان خیلی مهم است ، در حوزه‌های اجتماعی باید حضور مردم در حل مشکلات اجتماعی را تسهیل کنیم؛ در واقع باید برنامه‌ریزی معین و مشخص و تقسیم کار ملی صورت گیرد و از سنین کودکی فرهنگ‌سازی لازم اعمال شود.

 

به گفته وی، برخی کشورهای توسعه یافته با تصویب قوانین صریح و جدیت در اجرای قوانین، در کنترل اجتماعی و تحقق انضباط اجتماعی بسیار موفق عمل کرده‌اند. این کشورها فناوری‌های نوین را به کمک گرفته‌اند تا مردم به صورت عیان کنترل نشوند. خوشبختانه در کشور ما نیز ظرف چند سال اخیر، نرخ خام طلاق و میزان طلاق ثابت باقی مانده است و این نشان می‌دهد که در حوزه آسیب‌های اجتماعی می‌توان با برنامه‌ریزی بلندمدت به نتایج دلخواه رسید. مسایل اجتماعی انسان با پیچیدگی‌های روحی و روانی آمیخته است و باید به صورت مستمر، پایش و رصد شود.

 

رستم‌وندی خاطرنشان کرد: در حوزه اعتیاد، توفیقات‌مان آنچنان که باید باشد، نبوده است ولی عنایت ویژه‌ای به این حوزه صورت گرفته و به جای اینکه همه هزینه‌ها در ایستگاه پایانی صرف شود، در ایستگاه ابتدایی صرف می‌شود تا به پیشگیری از شیوع اعتیاد منتج شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------