عجیب‌ترین و جدیدترین شیوه‌های جابجایی مواد مخدر



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,جابجایی مواد مخدر

 

«این روزها فیلم «کفرناحوم» به دلیل روایتش از زندگی در خاورمیانه، بسیار محبوب است. در یکی از فرازهای این فیلم، برای نشان‌دادن بخشی از زندگی معمول در خاورمیانه، اعضای خانواده مواد مخدر صنعتی را در یک طشت آب حل می‌کنند، سپس پیراهن‌های مردانه‌ای را در آن غرق می‌کنند و بعد آن پیراهن‌ها را در ملاقات با زندانی‌ها به آنها می‌دهند و از این طریق به اعضای خانواده‌شان در زندان مواد مخدر می‌رسانند.

 

این تنها یکی از راه‌های خلاقانه‌ای است که این روزها برای جابه‌جایی مواد مخدر ابداع شده است. طرفداران سریال قدیمی «لیست سیاه» نیز حتما به یاد دارند که شخصیت اصلی آن فیلم از زنان باردار برای قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کرد. زنان باردار باید بسته‌های هروئین را می‌بلعیدند و چون آنها از دستگاه ایکس‌ری رد نمی‌شدند و مراعات بیشتری هم در پرواز برای آنها می‌شد، پوشش خوبی برای انتقال مواد مخدر از آسیا به آمریکا بودند. حالا اما یک جست‌وجوی ساده در اخبار از دستگیری باندهای مختلف مواد مخدری خبر می‌دهد که شیوه‌های عجیب‌و‌غریب و محیرالعقولی را برای جابه‌جایی مواد مخدر در ایران یا صادرات آن به خارج از کشور در پیش گرفته‌اند؛ از ارسال مواد مخدر با پهپاد تا بافتن فرشی با تاروپود هروئین!

 

در این گزارش برخی از همین شیوه‌های عجیب را روایت کرده‌ایم.

 

وزارت اطلاعات و پهپادهای حمل تریاک

چند روز بعد از سورپرایز وزیر جوان برای حمل بسته‌های پستی با پهپاد، مشخص شد خیلی قبل‌تر از وزارت ارتباطات، این قاچاقچی‌های مواد مخدر بودند که از این وسیله برای جابه‌جایی بسته‌های مواد مخدر استفاده می‌کردند. سید‌محمود علوی، وزیر اطلاعات، چند روز پیش در حاشیه سومین نشست تخصصی معاونان، مدیران کل و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور، با اشاره به تمرکز وزارت اطلاعات روی اقدامات تیم‌های تروریستی، قاچاق مواد مخدر را یکی از بازوهای اقتصادی این تیم‌ها عنوان کرد و از رصد اقدامات آنها از سوی وزارت اطلاعات خبر داد.

 

وزیر اطلاعات همچنین با اشاره به تنوع تولیدات مواد مخدر و روش‌های قاچاق آن گفت: واقعیتی که امروز در حوزه مواد مخدر با آن روبه‌رو هستیم، تنوع تولید مواد مخدر است و در حال‌ حاضر ۸۰ نوع ماده روان‌گردان در کشور تولید می‌شود که باید با آنها مقابله کرد. علوی با اشاره به جابه‌جایی مواد مخدر به روش‌های گوناگون گفت: قاچاقچیان حتی از پهپاد نیز برای جابه‌جایی مواد مخدر استفاده می‌کنند. بنابراین در حوزه مقابله باید از تکنولوژی‌ها به‌روز استفاده و تجهیزات را بر اساس اقدامات قاچاقچیان جدید کنیم.

 

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. از آنجایی که صحبت استفاده قاچاقچیان از تکنولوژی‌های روز دنیا برای جابه‌جایی مواد مخدر بود، ستاری هم اعلام آمادگی کرد تا جدید‌ترین تکنولوژی‌ها را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر بگذارد؛ اما همان‌طور که توسعه تکنولوژی و فراگیری آن در اختیار جریان‌های مبارزه با مواد مخدر قرار می‌گیرد، قاچاقچیان هم از آن برای جابه‌جایی مواد مخدر استفاده می‌کنند. چنان‌که چند روز پیش سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد‌ مخدر تهران بزرگ، از استفاده قاچاقچیان از برخی استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات حمل‌ونقل مسافر و کالا برای جابه‌جایی مواد مخدر خبر داده بود.

 

تریاک محلول در روغن‌موتور

اردیبهشت سال جاری یک محموله عجیب مواد مخدر در تهران کشف و ضبط شد. آن چه در این محموله کشف شده بود، در واقع حوله، اسفنج و قوطی‌های بزرگ روغن‌موتوری بود که به مواد مخدر آغشته شده بودند. رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت که در جریان ضبط این محموله از مواد مخدر با رسانه‌ها صحبت می‌کرد، گفت: در این محموله، حوله‌های آغشته به شش کیلوگرم شیشه و اسفنج آغشته به دو کیلوگرم تریاک را که قاچاقچیان سعی داشتند از طریق محلول‌کردن مواد مخدر در اقلام، آنها را جابه‌جا کنند، کشف شد. بخش جالبی از این محموله قاچاق حل‌کردن ۴۰کیلوگرم تریاک در روغن‌موتور بود. سرهنگ بخشنده در توضیح درباره این قوطی‌های حاوی تریاک گفت: افراد با این تفکر که بتوانند پلیس را فریب دهند، با حل‌ کردن مواد مخدر و پرکردن ظرف‌های روغن‌موتور، سعی داشتند از برند این محصول سوءاستفاده کرده و مواد مخدر را در این پوشش جابه‌جا کنند.

 

فرش‌هایی با تاروپودی از هروئین

ایده‌ها و ابتکارات قاچاقچیان تنها محدود به توزیع مواد مخدر در داخل کشور نمی‌شود. آنها ابتکارات و شیوه‌های خاص خود را برای صادرات مواد مخدر هم به کار می‌گیرند که بعضا شهرت جهانی هم پیدا می‌کند.

 

یک نمونه‌اش فرش‌های هروئینی بود که در گمرک فرودگاهی در آلمان کشف شد. فرش‌هایی که کار بافتنش بسیار سخت‌تر از بافتن یک فرش دستباف است. اردیبهشت سال گذشته بود که مأموران گمرک فرودگاه لایپزیگ - هاله آلمان به وزن غیر معمول ۹ تخته‌فرش ایرانی مشکوک شدند و بعد از بررسی دقیق‌تر با ایده ابتکاری قاچاقچیان ایرانی مواجه شدند. قاچاقچیان هروئین را در پوششی پلاستیکی و بلند مانند یک طناب طولانی پوشانده بودند و در تاروپود حاشیه فرش مخفی کرده بودند تا کشف آن بسیار سخت باشد. تنها چیزی که فکرش را نمی‌کردند، افزایش وزن غیر معمول فرش بود. همین مسئله هم کار دستشان داد و سرانجام ۴۵ کیلوگرم هروئین از ۹ تخته‌فرش ایرانی در آلمان کشف و ضبط شد. پیش از این هم در داخل کشور بارها و بارها چنین محموله‌هایی کشف شده بود. در یکی از این موارد قاچاقچیان نی‌های نوشابه را پر از تریاک می‌کردند و دو طرف آن را می‌پوشاندند و در میان تار‌وپود فرش پنهان می‌کردند. این کار موجب می‌شد بافتن فرش هم زمان زیادی ببرد و دشواری‌های بیشتری از حالت معمول بافتن داشته باشد. اما هر چه بود آنها این سختی‌ها را به جان می‌خریدند تا بتوانند نهایتا چنین محموله‌ای را از کشور خارج کنند که در اکثر موارد موفق نمی‌شدند.

 

سنگ تریاک!

آبان امسال یک تریلی با محموله یک سنگ عظیم گرانیتی در تهران متوقف شد. در نگاه اول شاید به نظر می‌رسید پلیس این تریلی را به دلیل تخلف رانندگی متوقف کرده است. اما آن چه واقعیت داشت این بود که یک محموله هزار و ۳۰۰ کیلویی از تریاک بود که در قلب پایتخت متوقف شده بود. قاچاقچیان در این پروژه یک سنگ عظیم گرانیتی را برای قاچاق تریاک آماده‌ کرده بودند. در این مورد با توجه به وزن بالای سنگ اتفاقا کسی هم شکی به اصل ماجرا نمی‌کرد.

 

اما از آنجایی که پلیس از مدت‌ها قبل در حال پیگیری پرونده قاچاق گسترده تریاک از استان فارس به تهران بود، این مورد را کشف کرد. آن چه قاچاقچیان برای جاسازی تریاک در این پروژه انجام داده بودند، حیرت‌آور بود. سوراخ‌کردن سنگ گرانیتی و جاسازی هزار و ۳۰۰ کیلو تریاک و ساختن دری برای محل جاسازی که کمترین شک و شبهه‌ای ایجاد نکند. این تنها بخشی از عملیات محیرالعقول یک تیم هفت‌نفره برای انتقال تریاک به تهران بود که سرانجام کشف و ضبط شد.

 

از منجنیق تا پهپاد

اگرچه وزیر اطلاعات از استفاده قاچاقچیان از پهپاد برای انتقال مواد مخدر خبر داده، اما استفاده از شیوه‌های سنتی هم یکی دیگر از راهکارهای آنها برای انتقال مواد مخدر است. یکی از آنها استفاده از منجنیق در افغانستان و پاکستان است. قاچاقچیان برای عبوردادن تریاک از مرز این دو کشور به ایران اغلب از منجنیق استفاده می‌کنند. استفاده از این وسیله وقتی خیلی شایع شد که مرزهای شمالی استان سیستان و بلوچستان با افغانستان برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و مواد مخدر محصور شد.

 

همین حصار سیمانی موجب شد در آن‌ سوی مرزهای ایران منجنیق‌هایی کار گذاشته شود تا به وسیله آنها بسته‌های مواد مخدر به داخل خاک ایران پرتاب شود.

 

اوج زمان استفاده از این وسیله هنگام وزش بادهای ۱۲۰روزه سیستان است که به دلیل گردوغبار موجود در هوا دید افقی کاهش می‌یابد و امکان دیدن اشیای پرتاب‌شده نیست. این منجنیق‌ها توانایی پرتاب گلوله‌های یک یا دو کیلویی تریاک تا مسافت ۲۰۰ متر را دارند و قاچاقچیان هنگام وزش باد و گرد و خاک، با استفاده از آن محموله‌های تریاک را از بالای دیوار به آن‌سوی مرز و داخل خاک ایران پرتاب می‌کنند. هم‌زمان همدستانشان در ایران این بسته‌ها را از سرتاسر بیابان جمع‌آوری کرده و برای توزیع گسترده‌ در کشور یا عبوردادنش از مرزهای غربی طرح و نقشه می‌چینند.

 

آجیل‌هایی با مغز تریاک و هروئین

یکی از رایج‌ترین مراکز به‌دام‌افتادن قاچاقچیان و محموله‌های قاچاق مواد مخدر گمرک‌های کشور است. تقریبا هفته‌ای یک بار خبری درباره پیداکردن اشیا و اجناس مختلف که به لطایف‌الحیلی در آن مواد مخدر جاسازی شده است در رسانه‌ها منتشر می‌شود. عجیب‌ترینش استفاده از آجیل برای قاچاق مواد مخدر است. در این روش قاچاقچی‌ها با دقت بالایی مواد مخدر را در گردو و بادام و سایر آجیل‌ها جاسازی می‌کنند و در قالب یک محصول صادراتی قصد عبور آن از گمرک را دارند که اغلب به دام می‌افتند. در یکی از عجیب‌ترین موارد یک تیم قاچاق مواد مخدر مغز چند کیلو تخمه ژاپنی را خالی کرده و به جای آن بسته‌های بسیار کوچک تریاک جاسازی کرده و دوباره پوسته‌ها را به هم چسباندند که این عملیات در گمرک لو رفت و کل محموله توقیف شد.

 

در مجموع گمرک ایران رتبه اول یافتن مواد مخدر در میان گمرک‌های دنیا را دارد. جاسازی‌کردن مواد مخدر در وسایل مختلفی همچون پوشاک، صنایع دستی، خشکبار، وسایل همراه کودک، لوازم آرایشی و... از جمله شگردهای آنها در سالیان اخیر بوده که در مواجهه با تجهیزات کنترلی و تخصص مأموران گمرک ناکام مانده است. یکی از این شگردها جاسازی ماده مخدر شیشه در بدنه شارژر گوشی همراه و «زیره کفش» مسافر است که مأموران گمرک بازرگان پس از مشکوک‌شدن به مسافر و بازرسی، موفق به کشف این ماده مخدر شدند. چندی‌ پیش نیز مأموران گمرک امانات پستی فرودگاه امام خمینی(ره) در بازرسی از محموله‌ها به کمک دستگاه ایکس‌ری، انواع قرص مخدر را که در داخل کارت پستال به شکل ماهرانه‌ای جاسازی شده بود، کشف و ضبط کردند.

 

  ایسنا/شرق  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------