مدرسه‌هاي مرگ



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آموزش و پرورش

 

هنوز یک هفته از زمان بازگشایی مدارس در سال تحصیلی ۹۹- ۱۴۰۰ نگذشته، که سایه شیوع کرونا برسر نظام آموزشی کشور سنگینی می‌کند و کشور را با یک چالش جدی روبه‌رو ساخته است.

 

بعد از اینکه وزیر آموزش و پرورش به خانواده‌ ۱۴‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دانش‌آموز اطمینان داد که نگران وضعیت سلامت فرزندانشان نباشند، در چند روز گذشته خبر ابتلای تعدادی از دانش‌آموزان به ویروس کووید ۱۹ و حتی فوت یک دانش‌آموز در استان لرستان مردم را به حیرت فرو برده است.

 

پس از اینکه فیلم بیهوش شدن یک دانش‌آموز در صف یکی از مدارس تهران در منطقه ۱۸ منتشر شد و پلیس فتا از دستگیری ضبط‌کنندگان این ویدئو به‌دلیل تشویش اذهان عمومی خبر می‌دهد، در روزهای گذشته خبری منتشر شد که در مدارس شهرستان الشتر ۳۹ دانش‌آموز کرونا گرفته‌اند و یک دانش‌آموز نیز در شهرستان گتوند استان خوزستان فوت کرده است. روز شنبه (۲۲ شهریور) بود که سرپرست فرمانداری استان لرستان اعلام كرد ۳۹ دانش‌آموز در شهرستان سلسله لرستان به كرونا مبتلا شده‌اند.

 

در این شرایط روز گذشته فرماندار شهرستان گتوند از فوت یک دانش‌آموز هشت‌ساله در اثر کرونا در یکی از مدارس استان خوزستان خبر داد. علیرضا نخعی، مدیركل آموزش و پرورش استان لرستان در شبكه استانی افلاک تاکید کرد که «والدین نگران نباشند و نگرانی‌های اولیا را درك می‌كنیم و هیچ ‌اجبار و الزامی برای حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست.» با این حال روز شنبه سرپرست فرمانداری سلسله گفت با توجه به افزایش شیوع بیماری كرونا بخش بیشتری از مدارس این شهرستان تعطیل می‌شوند. خیلی زود مشخص شد كه دلیل این تعطیلی‌ها ابتلای دانش‌آموزان در دو شهر الشتر و فیروزآباد بوده است.

 

صدا و سیما به‌نقل از تركارانی اعلام كرد كه « از ۱۵ شهریور تا دیروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری كرونا مبتلا شدند. در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریورماه ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان كرونایی شدند، بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است.» بنا بر اعلام فرمانداری این شهرستان، دانش‌آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند و همه دانش‌آموزان مبتلا به كرونا در شهرستان سلسله جزو كسانی بودند كه مدرسه رفته‌اند.

 

ساعاتي پس از انتشار اين اخبار، فريد بهرامي، معاون تربيت‌بدني و سلامت آموزش‌وپرورش لرستان گفت: ابتلاي 39 دانش‌آموز سلسله به کرونا کذب است و اين خبر را تکذيب مي‌کنيم. وي در ادامه تصريح کرد: يک هفته بيشتر از بازگشايي مدارس نمي‌گذرد و در شهرستان سلسله نيز بازگشايي مدارس و آموزش حضوري به دانش‌آموزان از هفته گذشته به‌دليل اعلام شرايط قرمز در اين شهرستان در کمتر از 10‌درصد مدارس و آن‌هم به شکل حضور اختياري دانش‌آموزان و با رعايت دقيق پروتکل‌هاي بهداشتي انجام گرفته است. البته اين خبر در شرايطي تکذيب مي‌شود که پس از بيهوش شدن يکي از دانش‌آموزان در مدرسه‌اي در تهران، روز پس از آن مسعود ثقفي، سخنگوي آموزش و پرورش شهر تهران، گفت: «اتفاقي در اين مدرسه رخ نداده است.» او توضيح نداد که اين کودک به چه دليلي غش کرده و افتاده است.

 

فوت يک دانش آموز در استان خوزستان

در اين شرايط روز گذشته عبدالرضا احساني‌نيا، فرماندار گتوند با تاييد خبر فوت يک دانش آموز هشت‌ساله در اثر کرونا گفت: «اين دانش آموز يک روز پس از حضور در کلاس چهار نفره بيمار شد و به مدرسه نرفت، تست اين دانش‌آموز دو بار منفي شد و در بار سوم آزمايش کروناي او مثبت اعلام شد. اين دانش‌آموز، پسر هشت‌ساله‌اي بود که از بدو تولد بيماري قلبي داشته است. دانش‌آموز در روز چهارشنبه (19 شهريورماه) به‌دليل عارضه قلبي (سکته) به بيمارستان کارون گتوند منتقل شد که در همين بيمارستان، عمليات احياء براي وي انجام شد. سپس به بيمارستان گنجويان دزفول و پس از آن به بيمارستان گلستان اهواز انتقال يافت اما متاسفانه اين کودک در بيمارستان گلستان اهواز فوت کرد.

 

فعلا مدرسه ولايت براي مدت يک هفته تعطيل شده است». در اين بين حسين اسدي‌پور، مدير آموزش و پرورش و مدير شبکه بهداشت و درمان شهرستان گتوند در خصوص دانش‌آموز فوت شده در ترکالکي گفت: اين دانش‌آموز در مدرسه فوت نکرده و در روزهاي شنبه و دوشنبه هفته گذشته که در مدرسه حضور داشت، وضعيت سلامتي خوبي داشته است. روز سه‌شنبه هفته گذشته حال عمومي اين دانش‌آموز در خانه نامساعد شد. اين کودک پس از احيا در بيمارستان گتوند، براي ادامه درمان به بيمارستان بزرگ دزفول اعزام شد و پس از اقدامات درماني به اهواز منتقل و در آنجا فوت کرد. وي همچنين افزود که جواب تست کروناي اين کودک مثبت شده است.

 

افزايش روند کرونا در خوزستان

طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، دو استان خوزستان و لرستان در وضعيت هشدار قرار دارند، اما گزارش کميته اپيدميولوژي کرونا وزارت بهداشت در رابطه با روند بيماري (تا 21 شهريور) نشان مي‌دهد با وجود ثبات بيماري در استان لرستان، استان خوزستان با روند صعودي شيوع کرونا روبه‌رو بوده است. همچنين روند صعودي کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و اين موضوع مي‌تواند براي مدارسي که دانش‌آموزان در آنها به سرکلاس‌ها مي‌روند، خطرناک باشد.

 

بنا بر اعلام سخنگوي وزارت بهداشت از شنبه (22 شهريور) تا يکشنبه (23 شهريور 99) دو‌هزار و 89 مورد جديد کروناويروس در کشور شناسايي شدند و 128 تن نيز جان خود را از دست دادند. سيماسادات لاري همچنين اعلام کرد که مجموع بيماران کوويد19 در کشور به 402‌هزار و 29 نفر رسيد و تاکنون 23‌هزار و 157 نفر از بيماران جانشان را از دست داده‌اند. به گفته وي، 3791 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. استان‌هاي تهران، مازندران، گيلان، قم، اصفهان، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، کرمان، خراسان شمالي، سمنان، يزد، زنجان و قزوين در وضعيت قرمز قرار دارند. همچنين بنابر اعلام کميته اپيدميولوژي کرونا وزارت بهداشت، در روند کشوري بيماري، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتا بالا است، اما ثبات و تغييرات مختصر صعودي ديده مي‌شود. روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي در شش استان زنجان، بوشهر، آذربايجان شرقي، قزوين، قم و يزد مشاهده شد. در 12 استان کهگيلويه و بويراحمد، اصفهان، خراسان شمالي، لرستان، ايلام، سمنان، فارس، البرز، تهران، خوزستان، گيلان و کردستان روند صعود يا شروع پيک مشاهده شد. در سه استان کرمانشاه، اردبيل و همدان نيز ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نداد. بايد مدنظر داشت که يک استان مي‌تواند چندين پيک منحني را تجربه کند.

 

 آرمان ملی/ رها معیری

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------