هت‌تریک بوی نامطبوع در پایتخت؛ سه متهم جدید به پرونده اضافه شد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,بوی نامطبوع

 

بوی نامطبوع برای سومین پاییز متوالی، شنبه‌شب در مناطقی از تهران منتشر شد. درست با شروع سرما- مطابق دو سال گذشته- بار دیگر بوی بد در هوای پایتخت احساس شده است. تکرار چندروزه «انتشار بوی نامطبوع» در پاییز پارسال به تشکیل «پرونده تحقیق درباره عامل یا عوامل انتشار بوی بد» منجر شد؛ اما هنوز نتیجه دقیق تحقیقات اعلام نشده است. سال گذشته برخی مسوولان، از بین متهمان بوی بد، «مازوت» را متهم اصلی معرفی کردند. با این حال سکوت تیم تحقیق، از بوی ملاحظه‌کاری در پرونده «بوی بد» حکایت دارد.

 

سه متهم جدید در سومین پاییز انتشار بوی نامطبوع پایتخت اعلام شد. درحالی شنبه شب گذشته بوی نامطبوع برای سومین سال پیاپی منتشر شد که متهمان جدیدی برای منشأ آن شناسایی شدند. غافلگیری مسوولان دستگاه‌های دولتی و شهری از انتشار بوی نامطبوع در تهران همچنان پرونده «تعیین منشأ» آن را باز گذاشته و ظاهرا هرسال قرار است اکتشافات جدیدی از متهمان بوی نامطبوع به گوش تهرانی‌ها برسد.

 

پس از انتشار بوی نامطبوع پایتخت در پاییز ۹۷ که برای اولین بار رخ داد، احتمالات زیادی از سوی مسوولان دولتی و شهری برای اعلام منشأ مطرح ‌شد. در همان مقطع دو موضوع غالب به‌عنوان منشأ اصلی بوی بد در تهران اعلام شد؛ نخست آلودگی هوا و دیگری بوی نامطبوع ناشی از فعالیت‌ گسل‌های تهران بود.

 

یکسال بعد یعنی دقیقا در پاییز سال گذشته نیز این بوی نامطبوع برای دومین سال پیاپی در مناطقی از پایتخت منتشر شد. بویی که این‌بار چهار متهم داشت. کیفیت پایین بنزین، گاز مرکاپتان در لوله‌های نفت و گاز، زباله‌های آرادکوه و سوخت مازوت صنایع چهار متهم بوی نامطبوع تهران در پاییز ۹۸ بودند. فرضیه‌ای که در آن زمان مطرح می‌شد این بود که به دلیل سرد شدن هوا و افزایش مصرف گاز، سوخت گاز برخی صنایع جنوب پایتخت قطع شد و برخی صنایع از مازوت استفاده کردند.

 

اکنون که بوی بد تهران دقیقا همچون دو سال گذشته در پاییز هت‌تریک کرد، باز هم از اضافه شدن سه متهم جدید حکایت دارد. متهمانی که در کریدور جنوبی تهران و در مسیر جاده قم و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) شناسایی شدند.

 

متهمان جدید بوی بد تهران

در پی انتشار نامطبوع در ساعت پایانی شنبه شب (حوالی ۸ تا ۹ شب)، عبدالرضا چراغعلی معاون امور عمرانی استانداری در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، ضمن اشاره به بازگشایی پرونده تحقیق درباره بوی نامطبوع پایتخت در پاییز ۹۸، متهمان جدید این پرونده در ارتباط با بوی ۹۹ را اعلام کرد. دامداری‌های متعدد در این مسیر، رودخانه‌‌ای متروکه در جنوب پایتخت و دپوی زباله در این منطقه، سه متهم اصلی جدید هستند که معاون عمرانی استانداری تهران به آنها اشاره کرده است.

 

اما امسال با یک تفاوت در اعلام بوی نامطبوع تهران مواجه بودیم، به این ترتیب که در سال‌های گذشته پس از انتشار این خبر درپایتخت، مناطقی که این بو برای نخستین بار استشمام شد نیز اعلام شده بود. در پاییز ۹۸ اولین بار ساکنان مناطق مرکزی از جمله منطقه ۶ و حتی بخشی از مناطق جنوبی تهران این بو را احساس کردند و در ساعات پایانی همان روز و روزهای بعد، در سایر مناطق هم استشمام شد.

 

اما شنبه شب گذشته که اولین روز انتشار بوی نامطبوع در پاییز ۹۹ بود، براساس اخباری که اعلام شده مشخص نیست این بو در کدام مناطق بیشتر احساس شد. انتشار این بو برای سه سال متوالی است که در پاییز و به محض افت محسوس دمای هوا در پایتخت احساس می‌شود.

 

پرونده بو دوباره روی میز آمد

اما سال گذشته در استانداری تهران پرونده تعیین منشأ بوی نامطبوع تشکیل شد که نتیجه آن جز چند اظهارنظر از سوی برخی مسوولان در همان سال، خروجی دیگری نداشت. اکنون نیز دوباره با انتشار این بو، بدون اینکه پرونده تعیین منشأ بوی نامطبوع در سال گذشته تعیین تکلیف شود، روی میز استانداری قرار گرفت.

 

معاون عمرانی استانداری تهران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» افزود: با بررسی‌های صورت‌گرفته شنبه شب بوی نامطبوع در چند نقطه تهران بزرگ برای مردم ایجاد مزاحمت کرد.

 

وی ادامه داد: براساس بررسی‌ها و اقدامات کارشناسی صورت‌گرفته با حضور کارشناسان محیط زیست سه کانون جدید برای تعیین منشأ بوی بد تهران شناسایی شدند که در کریدور جاده تهران– قم و فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) قرار دارند.

 

چراغعلی گفت:‌ در پی اقدامات کارشناسی صورت‌گرفته، دامداری‌های وسیع در این کریدور، رودخانه‌ای متروکه در جنوب و همچنین وجود مناطق زیادی برای دپوی زباله سه کانونی هستند که اخیرا شناسایی شدند.

 

معاون عمرانی استانداری تهران با بیان اینکه هر یک از عوامل و کانون‌های جدید درحال بررسی هستند تا منشأ بوی نامطبوع تهران هر چه سریع‌تر و به‌صورت دقیق اعلام شود، گفت: علاوه بر این، فاضلاب نیز در این منطقه می‌تواند یکی از عوامل انتشار این بو باشد.

 

به گفته وی، استانداری تهران به‌عنوان اداره حاکمیتی در استان، نقش هماهنگی ادارات و دستگاه‌ها را بر عهده دارد که بر همین اساس نقش هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای همکاری در زمینه تعیین منشأ بوی بد را ایفا می‌کند.

 

چراغعلی، سازمان محیط زیست، سازمان آب و فاضلاب و خدمات شهری شهرداری تهران را از جمله ارگان‌ها و نهادهایی عنوان کرد که باید بیشترین همکاری را در این زمینه برای شناسایی هر چه دقیق‌تر بوی نامطبوع تهران داشته باشند.

 

معاون استانداری تهران اعلام کرد: بررسی‌های کارشناسی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و امیدواریم هفته آینده پرونده تعیین منشأ بوی بد در تهران در استانداری تعیین تکلیف شود و به استحضار عموم برسانیم.

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، با اضافه شدن سه متهم جدید بوی بد در پاییز ۹۹، در مجموع متهمان بوی نامطبوع تهران به ۹ مورد رسیده است. در همین حین برخی کارشناسان معتقدند بوی ملاحظه‌کاری در پرونده بوی نامطبوع احساس می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان، در بحث مدیریت شهری، دولت، شهرداری و سایر دستگاه‌ها مسوولیت دارند و با توجه به اینکه برای سومین سال است که بوی نامطبوع در تهران منتشر می‌شود، هنوز تصمیمی برای پایان دادن به انتشار آن گرفته نشده است.

 

بنابراین به ظن برخی کارشناسان، منشأ این بو دلایلی غیر از متهمان مطرح‌شده دارد و احتمالا به‌دلیل یکسری ملاحظه‌های بین دستگاهی شرایط برای اعلام علت بو فراهم نیست و به همین دلیل منشأ آن هم تاکنون اعلام نشده است.

 

با این حال آنچه محرز به نظر می‌رسد این است که هنوز دستگاه‌های دولتی و شهری به نتیجه‌ای مبنی بر تعیین منشأ این بو نرسیده‌اند؛ اما معاون عمرانی استانداری وعده داده تا به زودی نتیجه پرونده تعیین منشأ بوی نامطبوع در تهران اعلام ‌شود.

 

 دنیای‌اقتصاد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------