امتحانات حضوری مدارس یعنی بازی باخت - باخت در مدرسه! | واکنش‌ها به برخورد نامناسب پلیس با دانش‌آموزان



 امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی

 

 امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم و دهم به‌صورت حضوری برگزار می‌شود. این خبر را چند روز قبل بعد از کش‌وقوس‌های زیاد سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرد. مسئله‌ای که از همان روز اول وارد حاشیه‌های زیادی از جمله تجمع دانش‌آموزان مقابل آموزش و پرورش استان‌ها و برخورد پلیس با آن‌ها شد. برخورد نامناسبی که واکنش‌های زیادی از جمله بیانیه روز گذشته کانون صنفی معلمان را به‌همراه داشت. همچنین برخی کارشناسان معتقدند وضعیت کنونی نتیجه بی‌توجهی آموزش‌وپرورش به برگزاری آزمون‌های آنلاین و ایمن در یک سال گذشته است.

 

امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم

با شیوع ویروس کرونا مدارس یکی از اولین مراکزی بودند که تعطیل شدند اما معلم‌ها و دانش‌آموزان برای ادامه داشتن آموزش به بستر فضای مجازی پناه بردند. طبیعتاً زمان و کیفیت آموزش مجازی هم چندان مانند آموزش حضوری نبوده و نیست، اما حالا درحالی‌که دانش‌آموزان پای تبلت و گوشی و لپ‌تاپ درس‌ها را مرور کردند و یاد گرفتند قرار است برای دو پایه نهم و دوازدهم آزمون‌ها به‌شکل حضوری برگزار شود.

 

در این باره محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به رسانه‌ها گفته «از نظر قانونی در پایه نهم و دوازدهم امتحانات باید حضوری برگزار شود؛ به این دلیل که حقوق دانش‌آموزان رعایت شود، این دو امتحان تاثیرگذار است و در هدایت تحصیلی و پذیرش دانشگاه مهم است و باید این آزمون‌ها بی‌دغدغه و بی‌حرف و حدیث باشد و اطمینان لازم را در جامعه ایجاد کند.» همچنین برخی از کارشناسان هم با حاجی میرزایی هم‌نظرند، آن‌ها اذعان می‌کنند از آن‌جایی که نتیجه امتحانات پایه دوازدهم در نتایج کنکور سراسری تاثیرگذار است و با توجه به احتمال تقلب در امتحانات مجازی برای این‌که حقی از کسی ضایع نشود بهتر است با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی امتحانات حضوری برگزار شود.

 

مسئله‌ای که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا سبب نگرانی برخی از دانش‌آموزان و والدین آن‌ها شده است. دراین‌باره مهدی بهلولی، کارشناس آموزش به روزنامه همدلی می‌گوید: «آموزش و پرورش باید در این یک سال گذشته فکر این روزها را می‌کرد و یک سیستم آنلاین جدی و ایمن برای برگزاری امتحانات فراهم می‌کرد. اما متاسفانه فقط یک نرم‌افزار شاد ایجاد کرد که بود یا نبودش چندان فرقی ندارد چراکه کاری که در شاد انجام می‌شود در واتس‌آپ هم می‌توان انجام داد.»

 

او درباره آزمون حضوری دو پایه نهم و دوازدهم ادامه می‌دهد: «اما درحال حاضر برای امتحانات هماهنگ کشوری از آن‌جایی که نمره‌های این پایه‌ها در قبولی کنکور خیلی اهمیت دارد، ظاهراً راه و چاره‌ای جز برگزاری امتحان حضوری نیست، اما این وضعیت عجیب و معلق‌گونه نتیجه بی‌برنامه بودن آموزش و پرورش در یک سال گذشته است. با این وجود سازمان باید تمام تلاش خودش را به کار گیرد که حضور بچه‌ها و معلم‌ها در مدارس با رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی انجام شود، البته باتوجه به تجربه‌های گذشته نمی‌شود به رعایت دستورالعمل‌ها چندان امیدوار بود. آموزش و پرورش وقتی اعلام می‌کند ما پروتکل‌ها را رعایت می‌کنیم بیشتر دارد شعار می‌دهد. بنابراین در یک وضعیت خاص قرار داریم که هم ناچار به برگزاری آزمون‌های حضوری هستیم و هم این کار برای بچه‌ها خطرناک است. فرصت یک سال گذشته برای طراحی نرم‌افزار آزمون‌گیری آنلاینِ ایمن از دست رفته و الان دیگر نمی‌شود کاری انجام داد.»

 

واکنش‌ها به برخورد نامناسب پلیس با دانش‌آموزان

با این وجود روزهای گذشته گروهی از دانش‌آموزان با حضور مقابل آموزش‌وپرورش استان‌ها نسبت به برگزاری آزمون حضوری اعتراض کردند. اما گزارش‌ها از برخی شهرها نشان‌دهنده برخورد نامناسب پلیس با آن‌ها بوده است. دراین‌باره روز گذشته کانون صنفی معلمان تهران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به برخورد نامناسب با دانش‌آموزان واکنش نشان داد، در بخشی از این بیانیه آمده است: «با اعلام شیوه‌نامه‌ وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر برگزاری آزمون‌های پایانی پایه‌های نهم و دوازدهم به شکل حضوری، دانش‌آموزان این دوپایه در بعضی از شهرها اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی مسالمت‌آمیز کردند. خواسته‌ دانش‌آموزان معترض، لغو آزمون‌های حضوری است که با سردادن شعارهایی چون «آموزش مجازی – امتحان مجازی» خواستار بازنگری در تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش هستند.

 

متأسفانه در بعضی از شهرها (قزوین، یزد، فولادشهر اصفهان) نیروی انتظامی با اعمال خشونت، اقدام به برهم زدن تجمع مسالمت‌آمیز دانش‌آموزان و متفرق کردن آنها کرده است که در نظر صاحبان خرد و فکر این حرکت محکوم است. اعمال خشونت برای دانش‌آموزان و نوجوانانی که کمتر از ۱۸سال سن دارند، حیرت‌آور است. شایسته نیست به‌جای آموزشِ گفت‌وگو و تعلیم رفتارها و کنش‌های مدنی به نوجوانان، به‌دلیل برگزاری یک تجمع اعتراضی ساده، این‌چنین با اعمالِ رویه‌های خشن برخورد شود..» در بیانیه کانون صنفی معلمان نوشته شده:«پس از گذشت حدود بیش از یک سال از بحران کرونا، وزارت آموزش‌وپرورش کشور نتوانسته زیرساخت‌های مناسب و کارآمد را در شرایط بحرانی، جهت ارزیابی و سنجش صلاحیت دانش‌آموزان معرفی کند تا دانش‌آموزان متناسب با روش تحصیل، برخورداری از امکانات، شرایط جغرافیایی و… موردسنجش و غربال‌گری قرار بگیرند. 

 

باید از وزارت آموزش‌وپرورش پرسید تصمیم برای برگزاری امتحانات حضوری با کدام پروتکل بهداشتی همخوانی دارد؟ درحالی‌که مشاهده می‌شود بسیاری از آزمون‌ها، در سراسر کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا لغو می‌شود و به تعویق می‌افتد؟ آیا نباید به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان حق داد که با شنیدن آمار ناراحت‌کننده مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در کشور، به برگزاری امتحانات به شکل حضوری اعتراض داشته باشند؟» درهمین باره بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان در ادامه گفت‌وگوی خود با همدلی بیان می‌کند: «درباره برخورد نیروی انتظامی با دانش‌آموزان باید گفت که این برخوردها غلط است. دانش‌آموز چه به‌حق و چه ناحق اعتراضی دارد و دست به تجمع زده است.

 

 تجمع هم باتوجه به قانون اساسی حق شهروندان است و نیروی انتظامی باید امنیت تجمع را برقرار کند، نه این‌که با دانش‌آموزان درگیر شود. این رویه‌ای است که با دیگران هم انجام شده حالا به دانش‌آموزان رسیده است. بنابراین، این رفتار محکوم است.»

 

تبعات برخورد خشن با دانش‌آموزان

همچنین در ادامه واکنش‌ها به رفتار پلیس، یونس قیصی‌زاده، فعال اجتماعی حوزه شهر و جوانان روز گذشته در یادداشتی تلگرامی با اشاره به بی‌اهمیت فرض کردن نظرات دانش‌آموزان در برگزاری آزمون حضوری یا غیر حضوری و تبعات آن در آینده نوشت:«مسئله خیلی ساده است، این بار نیز مسئولان پا به سن گذاشته در یک جلسه آنلاین، در مورد امتحان حضوری صد‌ها هزار دانش‌آموز تصمیم گرفتند، تصمیمی که در این شرایط بحرانی کرونا می‌تواند باعث در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی این صد‌ها هزار نفر و خدا نکرده مرگ تعدادی از آنها در طول یک ماه امتحان حضوری شود. دانش‌آموزان پایه نهم و دوازده که خیلی از آنان حتی حداقلی از کلاس‌های مجازی را هم ندیده و رها شده بودند، نگران از ابتلا به کرونا، به‌اعتراض سراسری پرداختند که متاسفانه در مواردی حتی این اعتراض امتحانی هم تحمل نشد و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. این‌بار آموزش‌وپرورش حواله به‌ستاد مبارزه با کرونا داد و آنها هم بدون نظرخواهی از دانش‌آموزان بار دیگر پشت درهای بسته تسلیم تصمیم وزارت آموزش‌وپرورش شدند و مهر تاییدی زدند بر حضور یک ماهه دانش‌آموزان در مدارس برای امتحان حضوری.»

 

او ادامه داد: «این نسل از نظر مدیران پا به سن گذاشته، حتی ارزش دیده شدن و شنیدن نظراتشان هم ندارند! مدارس همانند سربازخانه‌ای نگریسته می‌شود که سربازان کوچک و نوجوان آن تنها باید اطاعت امر کنند...در این میان نگرانی والدین از به خطر افتادن سلامتی فرزندانشان و اعتراضات سراسری دانش‌آموزان، چندان از سوی مسئولان مربوطه بی‌اهمیت فرض می‌شود که حتی زحمت بیان دلایل این تصمیم را هم به‌خود نمی‌دهند...بی‌اهمیتی به دانش‌آموزان سابقه تاریخی دارد و نتیجه آن وجود کثیری از دانش‌آموزان عاصی و معترض به سیستم آموزشی و پرورشی و رویگردان از مدرسه هست که فکر می‌کنند با این حجم درس‌های قدیمی و اجباری و بی‌ارتباط با جامعه، تنها عمر خود را در مدرسه تلف می‌کنند و چاره‌ای جز گذر از این سال‌های کسل‌کننده درس خواندن ندارند که با تصمیماتی همانند امتحانات حضوری، معلوم نیست بتوانند حتی به این خواسته هم برسند و به سلامتی از مدرسه رها شوند.»

 

همدلی 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------