آتش سوزی جنگل‌های «شبلیز» شهرستان دنا مهار شد| خطر بالقوه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان سمنان



  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث
فرماندار شهرستان دنا از وقوع یک فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع منطقه شبلیز این شهرستان خبر داد. 

 عبدالحمید پناهی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آتش که از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ شروع شد، در حال کنترل است اما به علت صعب العبور بودن منطقه هرلحظه امکان شعله‌ور شدن و روشن شدن آتش وجود دارد.

 

وی اظهارکرد: تیمی ۶ نفره جهت جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آتش هم اکنون در منطقه حضور دارند.

 

فرماندار شهرستان دنا در خصوص علت این آتش‌سوزی خاطرنشان کرد: روشن کردن آتش از سوی یک کشاورز است و سرایت آن به عرصه‌های منابع طبیعی علت این آتش‌سوزی بوده است.

 

پناهی در خصوص میزان خسارات وارد این آتش‌سوزی بیان کرد: میزان خسارات وارده ناشی از این آتش‌سوزی هنوز مشخص نیست.

 

خشکسالی های متوالی و خطر بالقوه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان سمنان

رئیس منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر از وجود خطر بالقوه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع با توجه به خشکسالی های متولی در این استان خبر داد و گفت: در ادامه افزایش آموزش های عمومی، ۱۴ روستای ییلاقی دیگر شهرستان به تجهیزات حریق مجهز می شوند.

  

 حمیدرضا عبدوس رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر با اعلام این خبر اظهار کرد: در شرایط خشکسالی ،گرمای شدید، احتمال ایجاد حریق در مراتع و جنگل ها بیش از پیش قابل پیش بینی است و از همین رو آموزش های مستمر و متوالی ساکنین در حوزه ها، همیاران طبیعت، دهیاران ، مرتعداران ، دامداران و بهره برداران بوسیله یگان حفاظت امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .

 

وی اضافه کرد: در همین راستا تعدادی از ییلاقات شهرستان مهدیشهر همچون: اطاق سرا ، گت بزنگاه ، سیاه کوه و بهار کوه  مجهز بهوسایل و تجهیزات اولیه اطفای حریق شدند.

 

وی از امضای تفاهنامه مشارکتی اطفای حریق با اهالی روستاها و نمایندگان ییلاقات، دامداران و بهره برداران خبر داد و افزود: آموز اطفای حریق با توجه به حضور گسترده گردشگران در این مناطق تاثیر بسزایی در کاهش سطح خسارات حریق احتمالی و افزایش مشارکت جوامع محلی را در پی دارد.

 

عبدوس از برنامه ریزی برای تجهیز ۱۴ روستا حاشیه جنگل دیگر به وسایل اولیه اطفای حریق خبر داد و گفت: در همین راستا کارگاه آموزشی اطفاء حریق در شهرستان مهدیشهر با حضور همیاران طبیعت، دهیاران و بهره برداران برگزار شد.

 

این مدیر مسوول ادامه داد:در این کارگاه آموزشی یک روزه شرکت کنندگان با آموزش های لازم پیرامون انواع حریق ، و نحوه اطفاء آن و کاشت گیاهان دارویی آشنا شدند.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر به نقش موثر جوامع محلی در عرصه های منابع طبیعی و حفظ و حراست از آن و تاثیر آموزش آنان در کاهش خسارات احتمالی حریق اشاره کرد و از بهره برداران خواست در صورت بروز هرگونه حریق با توجه به اینکه بهره برداران و اهالی در خط مقدم مقابله با آتش سوزی هستند سریعا در جهت خاموش کردن آن اقدام و در اسرع وقت مامورین یگان حفاظت منابع طبیعی را در جریان قرار دهند.  

 

  حوادث روز,اخبار حوادث,خبرهای حوادث

 

مهدی سلیمانی کارشناس  آموزش ، ترویج و مشارکت های مردمی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر نیز در این کارگاه با اشاره به لزوم حفاظت از قرقبانان منابع طبیعی گفت: آموزش های دفاع شخصی نیز برای قرقبانان و همیاران طبیعت برای حفظ جنگلها و مراتع ضروری است.

 

وی از عموم مردم و خصوصا گردشگران خواست: تا هر گونه آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی را به شماره تلفنهای ۱۵۰۴ و ۱۳۹اطلاع رسانی کنند

 

این کارشناس افزود: باتوجه به خشکسالی های چند سال اخیر و خطر بالقوه آتش سوزی ها، آموزش و ترویج و ارتقا آگاهی های عمومی از حفاطت از جنگل ها و مراتع و اطفای حریق امری ضروری است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------