خیز موج پنجم؛ بی‌توجهی به مصوبات کرونایی در تهران



 ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
ستاد ملی مقابله با کرونا برای مهار موج پنجم این بیماری مقرر کرد از ساعت ۱۲ روز یکشنبه ۲۴ مرداد منع تردد بین استانی در سراسر کشور به اجرا درآید و از روز دوشنبه نیز همه مشاغل به جز گروه یک تعطیل شود؛ مصوبه‌ای که از سوی درصدی از شهروندان تهرانی نادیده گرفته شد. 

به گزارش ایرنا، تعداد زیادی از مسافرانی که قصد گذراندن تعطیلات در استان های شمالی و برخی نقاط دیگر داشتند با اعلام زمان اجرای محدودیت‌های تردد، بار سفر را شبانه بستند و راهی سفر شدند تا پیش از اعمال محدودیت‌های تردد به مقصدهای خود برسند.

 

اعلام تعطیلی سراسری از روز دوشنبه، یک بار دیگر در شرایط بحرانی و روزهای پر التهاب موج پنجم، استان های مختلف را به مقصد سفرهای تابستانی مسافران و به ویژه پایتخت‌نشینان تبدیل کرد.

 

در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، پس از ارائه گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و قرارگاه عملیاتی درخصوص وضعیت بیماری در کشور و همچنین اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار بیماری، این نکته مورد اشاره قرار گرفت که سطح عمومی رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور به عدد بسیار نازل ۳۸ درصد رسیده است که در صورت مداخله نکردن در این حوزه، خیز پنجم کرونا قابل کنترل نخواهد بود.

 

در ستاد ملی مقابله با کرونا اعمال محدودیت شدید در تردد حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی و نظارت دقیق بر اجرای این ممنوعیت مورد تاکید جدی قرار گرفت و نیروی انتظامی موظف شد با جدیت و قاطعیت نسبت به مسدود کردن ورودی و خروجی شهرها و جلوگیری از هرگونه تردد بین استانی اقدامات لازم را از ساعت ۱۲ روز یکشنبه تا نیمه شب جمعه پنجم شهریورماه  اقدام کند.

 

با انعکاس این تصمیم از تلویزیون و رسانه های دیگر، برخی شهروندان تهرانی بار سفر بستند و درصد قابل توجهی از پایتخت نشینان از ساعات اولیه شنبه تا ساعت ۱۲ روز یکشنبه از این کلانشهر خارج شدند.

 

علاوه بر سفرهای روز شنبه و پیش از ظهر یکشنبه تهرانی ها، این سفرها همچنان ادامه دارد و با وجود مسدود بودن ورودی شهرها و استان ها، مسافران با خودروهای خود پشت موانع ایجاد شده اصرار می کنند تا به هر شکل ممکن از موانع عبور کنند و به مسافرت خود ادامه دهند.

 

گفت و گو با رانندگان و مسافران نشان می دهد با وجود اعمال جریمه خودروهایی که قصد خروج از تهران را دارند، رانندگان این خودروها پرداخت جریمه را می‌پذیرند و مانند هفته‌ها و ماه‌های گذشته فقط با پرداخت جریمه و بدون مشکل وارد شهر و مقصد خود  می‌شوند تا در ترافیک سنگینی که از ظهر یکشنبه به دلیل بسته شدن محورها ایجاد می‌شود قرار نگیرند.

 

به عبارتی دیگر اعمال جریمه یک میلیون تومانی نقش بازدارنده‌ای در مقابل ورود مسافران ندارد و برای افرادی که قصد سفر را دارند به عنوان بخشی از هزینه سفر به امری عادی تبدیل شده است.

 

در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین با توجه به تصمیم گیری برای تعطیلی ادارات عمومی و خصوصی و اصناف و مشاغل از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا شنبه ۳۰ مرداد ماه، همه مشاغل به جز گروه یک طرح جامع مدیریت هوشمند، مشمول محدودیت های بیماری کرونا و تعطیل شدند.

 

این موضوع و تعطیلی اصناف بجز مشاغل گروه یک در تهران هم قابل توجه بود به شکلی که درصد قابل توجهی از مشاغل گروههای ۲، سه و چهار حاضر نشدند کرکره مغازه های خود را پایین بکشند و این موضوع نیز موجب دلخوری و گلایه کسبه هایی شد که خود را موظف به رعایت قانون دانستند و برای مهار شیوع ویروس کرونا با ستاد ملی کرونا همراهی و همکاری کردند.

 

برخی از مغازه های بازار تجریش، پلاستیک فروشی های خیابان مولوی، کفش فروشی های خیابان گلبرگ، خشکبارهای برخی مناطق از جمله مولوی، قنادی ها، بستنی فروشی ها و شیرینی فروشی های بیشتر مناطق تهران از جمله مشاغل گروهای مختلف بود که مصوبات ستاد کرونا را اجرا نکردند و مغازه های خود را باز نگه داشتند.

 

تعطیلات پنج روزه و ریکاوری کادر درمان 

در همین حال فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا تهران، تعطیلی پیش رو  - ۲۵ تا ۲۹ مردادماه - را برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، یک ریکاوری برای کادر درمان خواند و ابراز امیدواری کرد: با تعطیلی یک هفته ای و همچنین اعمال محدودیت شدید برای ترددها، بار ورودی به بیمارستان ها کاهش یابد.

 

دکتر علیرضا زالی با بیان اینکه با گذشت ۹ هفته از پیک پنجم کرونا همچنان همه شاخص‌های بیماری صعودی است، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها از امروز تا ۲ هفته دیگر در انتظار روزهای سختی خواهیم بود.

 

صیانت از شهروندان تهرانی با اهرم‌های قضایی 

در همین حال استاندار تهران نیز روز دوشنبه هفته جاری در جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد: از فرماندهان ارتش خواسته ایم که یک بیمارستان صحرایی در شهرستان بهارستان ایجاد کنند.

 

"انوشیروان محسنی بندپی" ادامه داد: امروز با وجود گذشتن ۱۰ هفته از گردش ویروس دلتا در کشور هنوز شاهد افزایش مراجعان سرپایی، بستری ها و فوتی ها هستیم و استان تهران نیز همانند سایر کشور شاهد افزایش آمارها است؛ از اینرو مهم ترین اقدام کاهش تولید بیماری و قطع زنجیره این ویروس است.

 

وی افزود: در جلسه امروز اقدامی که توسط فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان در گام پنجم مقابله با این ویروس مورد تصویب قرار گرفت این بود که در پنج حیطه آموزش، واکسیناسیون، حوزه مراقبتی، حمایتی و همچنین کمیته نظارت و صیانت از سلامت مردم تشکیل شود.

 

استاندار تهران عنوان کرد: در کمیته صیانت از سلامت شهروندان به دنبال اهرم های قضایی هستیم تا برای کسانی که سلامت جامعه را دچار مشکل می کنند و پیش تر تذکرات برای آن ها اثربخش نبوده اهرم های قضایی را اجرایی کنیم.

 

محسنی بندپی گفت: اعضای این کمیته با محوریت معاونت امنیتی - انتظامی استان تهران، نمایندگان اصناف، حوزه قضایی، نیروی انتظامی و دانشگاه های علوم پزشکی شکل گرفته است و از فردا (سه شنبه ۲۶ مرداد) کار خود را آغاز می کند.

 

فوت  ۶۵۵ بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته 

 بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۶۵۵ بیمار مبتلا به کووید - ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹۸ هزار و ۴۸۳ نفر رسید.

 

تا ۲۵ مردادماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۱ هزار و ۱۹۴ بیمار جدید مبتلا به کووید - ۱۹ در کشور شناسایی شد که پنج هزار و ۴۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع این بیماران در کشور به چهار میلیون و ۴۶۷ هزار و ۱۵ نفر رسید.

 

تا کنون سه میلیون ۷۵۷ هزار و ۱۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید - ۱۹ بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند و هفت هزار و ۳۷۹ نفر از این بیماران در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند.

 

همچنین ۱۵ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۳۵۱ نفر دُز اول واکسن کرونا و چهار میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۸۸ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۹ میلیون و ۸۳۵ هزار و ۶۳۹ دُز رسید.

 

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی و ۳۰ شهر کشورمان در وضعیت زرد قرار دارند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------